Der er mange forslag og jeg har set en del af dem: Amsterdam–Geneva virker f.x. som noget, man bare kan gøre, men det giver jo ikke nye forbindelser under kanalen. Amsterdam–Zurich findes i øvrigt i dag (samme gør Kiel/Lubeck-Zurich), så ideen om at køre fra Amsterdam til Schweiz er ikke ny.
Jon Worth har kigget på mulighederne (
https://jonworth.eu/the-future-of-long-distance-train-services-through-the-channel-tunnel/#stationsgermany) og han mener, at Munchen og Frankfurt er de eneste stationer, der let kunne bygges om, så man har plads til UK-tog. Det giver meget god mening, at det er lettere at lave en UK-perron på sækbanegårde end på mega travle gennemkørselsbanegårde, hvilket også vil være et væsentligt problem i Berlin. Når man ser, hvor store problemer, der er med ombygningen af Stuttgart og opgraderingen af jernbanen i Tyskland i øvrigt, kan jeg godt være lidt skeptisk overfor ideen om, at der skulle være stor appetit på at lave nye terminaler til UK-tog i stedet for så mange andre projekter, man kunne lave.
Det er nok også i det lys, man skal se mange af forslagene fra Eurostar. De kan kaste en masse ideer op i luften, men det kræver ultimativt, at der er nogle, der vil bygge en ny tunnel-terminal et sted, for at nye ruter kan lanceres (uanset markedspotentialet). Jeg så også at NRW ville se på, hvordan de kunne få en forbindelse til UK og det er jo nok det niveau af statslig indblanding, der skal til – ligesom det også skete i Holland med forbindelsen til Amsterdam og Rotterdam og er forudsat at ske for ruterne til Schweiz (der jo også netop har sat penge af til en nattogsforbindelse til København og Malmø.