Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- En anekdote om omløbsplaner, der engang var til at stole på.
I en anden tråd diskuteres maskinplaner.

Da jeg var DSB togbetjent/-togfører 1980-1986 fandtes også oprangeringsplaner. Her kunne man se, hvordan de enkelte tog var oprangeret, og hvordan vognene fra ét ankommende tog skulle anvendes i et andet afgående tog.

I den nævnte periode 1980-1986 var det helt almindeligt, at visse togpersonalemedarbejdere havde en lille ekstraindtægt ved at samle tomme flasker i toget, når dette var ankommet til bestemmelsesstationen, og inden man meldte toget "færdigt".

Det var ikke altid et kønt syn, at se uniformerede tjenestemænd (inklusive mig selv) komme slæbende med diverse plasticposer med tomme flasker. Nogle gange, når jeg ikke havde bilrådighed, tog jeg rutebilen fra arbejde (Aalborg) til bopælen (Støvring), og det så jo ikke kønt ud at komme slæbende med en masse tomme flasker i plasticposer. Det var ikke altid, at der i mit personaleskab på Aalborg station var plads til at opmagasinere indtil flere plasticposer med tomme flasker. Så jeg måtte finde et andet sted til dem, indtil jeg en dag havde bilen med på arbejde og kunne flytte de tomme flasker over i den.

Hvad gør man så? Man tager simpelthen dagens høst af tomme flasker i plasticposer og placerer dem i de rum, der var i hver ende af de dengang gængse A-vogne, B-vogne og Bk-vogne. I hver vogn var de to endeperroner og i forbindelse med hver endeperron var der to aflukkede skabe. Skabene anvendtes normalt kun til at betjene den kontakt, der tændte vognes indbyggede slutlygter. Hvis man holdt sig væk fra 5-vognstammernes forreste og bagerste skabe, havde man de nævnte skabe "i fred".

Jeg havde en del gange plasticposter med tomme flasker til at køre frem og tilbage over hele landet, indtil jeg fik dem fisket ud på en dag med bilrådighed. Det kunne man gøre dengang - for dengang blev det yderst sjældent "slået om" i løbene, og jeg mindes faktisk ikke at have mistet nogen flaskehøst på den konto. Men det krævede selvfølgelig lidt nærlæsning af oprangeringsplanerne at finde ud af, hvor en given vogn befandt sig/burde befinde sig, og hvornår den kom i nærheden af en selv, således at poserne med flasker kunne fiskes ud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak