Citat fra: Gustav Hansen Dato 6/08-25, 17:03Som jeg har forstået det er det noget med at magnetskinnebremsen kan blive bøjet, slået skæv eller rævet løs hvis den aktiveres i sporskifter, men jeg skal ærligt sige at jeg ikke kender detaljerne, det er ikke lige min afdeling. Der må være en eller flere årsager til at problemet kun opstår på Variobahns i enkelte sporskifter i bestemte grene men ikke alle mulige andre steder.
Jeg er egentlig overrasket over at du ikke selv ved det, eller i hvert fald at du ikke ved mere end jeg gør.
Banedanmark havde indtil for nyligt en regel om, at man ikke måtte bruge magnetskinnebremser henover sporskifter, men som jeg forstår det, handlede det mere om risikoen for falske besættelser (signalanlægget tror, der holder et tog, et sted hvor der ikke holder et tog) fra metalsplinter og des lige.
Reglen blev droppet fordi magnetskinnebremser kun bruges i faresituationer/ved farebremsninger, og man har vurderet at det ikke er et rigeligt krav at stille til lokomotivførerne at vurdere, hvorvidt der befinder sig en magnetskinnebremse over et sporskifte langt bagude i toget. Og alt andet lige vil man hellere have, at toget stopper hurtigt i en faresituation, end at tage hensyn til bivirkningerne ved brug af magnetskinnebremse.
Jeg har meget lidt viden om Aarhus Letbane, men det ville undre mig meget hvis man regelmæssigt brugte magnetskinnebremserne på det pågældende sted. I normal drift burde den slet ikke være i kontakt med skinnerne.