Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Afsporing mellem Tinglev og Kliplev
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
Citat fra: Niels Munch Dato 17/08-25, 21:10Hvis man i en bomsikret overkørsel skal knække hele 2 bomme, skal man skifte kørebane undervejs. Og at nogen knækker en bom, er faktisk ikke så usædvanligt; det kræver ca. den samme uopmærksomhed som at køre over for rødt.

De nye ETCS-konforme overkørsler har bomme for begge vejbaner. Så man skal knække minimum en bom på vej ind og en på vej ud.

Og ja, det hænder da at nogen overser en bom, men igen qua uheldsstatistikkerne er det noget mere sjældent end dem der overser blink.

Og du skrev "så knækker de trafikanter, der ikke har den fornødne respekt for, at det er farligt at "køre over for rødt", bare bommene." – for dem der forsætligt krydser overkørslerne, lamper og klokker til trods, vil alt andet lige være noget mindre tilbøjelige til at gøre det når der er bomme.

Citat fra: bjergged Dato 17/08-25, 22:30De nye ETCS-konforme overkørsler har bomme for begge vejbaner.
.....

Er du helt sikker på, at der ikke også i ERTMS-verdenen er installeret bomsikring efter "halv-bom" princippet?

Citat fra: bjergged Dato 17/08-25, 11:44Thybanen er man ellers færdig med at opgradere til ETCS. Alle de gamle overkørsler er blevet opgraderet med dobbeltbomme – eller lukket.

Hmm. Jeg har kigget i ETCS strækningsoversigten og jeg kan se, at der er stadig en del overkørsler med halvbomme. Og det passer også, når jeg kigger på dem via Google Street View, hvor jeg kan se at det er de nye overkørselsanlæg. Det gælder også Thybanen, hvor jeg kan se både syd og i Humlum. Humlum er dog suppleret med bomme, som dækker fortov.

Citat fra: steenth Dato 17/08-25, 23:03Hmm. Jeg har kigget i ETCS strækningsoversigten og jeg kan se, at der er stadig en del overkørsler med halvbomme. Og det passer også, når jeg kigger på dem via Google Street View, hvor jeg kan se at det er de nye overkørselsanlæg. Det gælder også Thybanen, hvor jeg kan se både syd og i Humlum. Humlum er dog suppleret med bomme, som dækker fortov.

Præcis; vi må gå ud fra, at BEK nr 115 af 31/01/2014, "Bekendtgørelse om sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler, der er åbne for almindelig færdsel" stadig er gældende, herunder også definitioner og kriterier for halv- hhv. helbomanlæg.

Citat fra: steenth Dato 17/08-25, 23:03Jeg har kigget i ETCS strækningsoversigten og jeg kan se, at der er stadig en del overkørsler med halvbomme. Og det passer også, når jeg kigger på dem via Google Street View, hvor jeg kan se at det er de nye overkørselsanlæg. Det gælder også Thybanen, hvor jeg kan se både syd og i Humlum. Humlum er dog suppleret med bomme, som dækker fortov.

Ja, ok, så dybt har jeg ikke gravet. Har bare bemærket at de overkørsler jeg har set på Thybanen er blevet opgraderet med ekstra bomme.

Vil dog stadig mene at selv en enkelt bom vil have en afskrækkende effekt på dem der måske tager lidt let på jernbanesikkerheden. En ting er at ignorere et blink, noget andet er at skulle knække en bom eller køre slalom henover sporet.

Citat fra: Svend Dato 17/08-25, 22:20
Citat fra: bjergged Dato 17/08-25, 20:57Ah, mon dog. Nok de færreste der har lyst til at køre igennem to sæt bomme, det kan trods alt give en del skader på køretøjet. Og af alle de uheld ved overkørsler vi har haft i nyere tid, kan jeg ikke huske en eneste der skyldes at nogen havde knækket bommene for at køre ud foran toget.

Erfaringer og viden fra det virkelige liv siger noget andet. Men det er nok ikke alt du har hørt om (det kommer som regel ikke engang i avisen)

Så er din påstand at der har været biler der er blevet påkørt af toget efter at have knækket bommene, men det ikke har haft pressens opmærksomhed? Eller Havaristyrelsen? Er den der viden fra det virkelige liv noget der findes andre steder end i dit hoved?

De knækkede bomme har næppe pressens bevågenhed. Og i de fleste tilfælde slipper bilisten heldigvis væk, inden toget "når" ham, ikke mindst fordi anlægget går på "usikret". Og ved et halvbomanlæg slipper bilisten desuden for at skulle forcere endnu en bom.

I øvrigt siger min erfaring fra 25 år ved privatbanerne, at det overvejende er bilister med adresse i banens nærområde, der knækker bomme, skønt netop de burde have kendskab til banens tilstedeværelse.

Citat fra: Niels Munch Dato 18/08-25, 04:44De knækkede bomme har næppe pressens bevågenhed. Og i de fleste tilfælde slipper bilisten heldigvis væk, inden toget "når" ham, ikke mindst fordi anlægget går på "usikret". Og ved et halvbomanlæg slipper bilisten desuden for at skulle forcere endnu en bom.

I øvrigt siger min erfaring fra 25 år ved privatbanerne, at det overvejende er bilister med adresse i banens nærområde, der knækker bomme, skønt netop de burde have kendskab til banens tilstedeværelse.
I Sverige er dette standard:

Desuden er man i Sverige nok mere påpasselig i køreundervisningen med at forklare at man skal ned i gear så man kan accelerere hurtigt hvis tog alligevel nærmer sig. Anskuelsesundervisning af bilvrag mv kunne nok også gøre sit i teoridelen.

Afsporing mellem Tinglev og Kliplev
Af Niels, Aarhus. 18/08-25, 13:17.
Borgmestrene i Aabenraa og Sønderborg Kommuner ønsker igangsat en undersøgelse af jernbaneoverkørsler i kommunen, der ikke er sikret med bomme, da de antager, at sikkerheden kan forbedres ved eventuelle ændringer af overkørslernes opbygning, f.eks. ved opsætning af bomanlæg.
Det er ikke overkørslerne, der er farlige. Det er bilisternes og chaufførernes adfærd, der er farlig!
Der er åbenbart 38 af denne type overkørsler i landet. Der passerer vel i gennemsnit et tog i timen hver vej 10 gange dagligt. Det giver på årsbasis 277.400 tog, der passerer denne type overkørsler. Det er rundt regnet 2.770.000 togpassager gennem de sidste 10 år – hvor mange ulykker af denne type er det lige, der er sket i hele landet i den periode? Man når frem til tallet 6 – seks!, hvis man gennemgår Havarikommisionens rapporter om ulykker i denne type overkørsler siden 2015. I alle tilfældene – på nær ét, hvor over signalanlægget var under reparation – har signalanlæggene virket. Hvis disse overkørsler havde været så forfærdeligt farlige, som det påstås, ville der være sket langt flere ulykker!
Der er derimod tale om en gruppe af bilister/erhvervschauffører, der har glemt, hvad deres mor lærte dem, da hun sendte dem ud i trafikken: "Du skal se dig for, og du skal holde tilbage for rødt lys".
De to mest elementære færdselsregler - og de er ikke blevet overholdt i disse tilfælde. Læs blot hvad traktorføreren udtalte til Havarikommissionen ved ulykken i 2017: "Traktorføreren fortalte, at han var lokalkendt i området, da han arbejdede tæt på og havde benyttet overkørslen dagligt i flere år. Han var på arbejde, og var på vej ud på marken med et læs møg i en tipvogn. Traktorføreren blev først opmærksom på overkørselssignalet omkring 10 meter før overkørslen men kunne ikke sige, hvor længe det havde været aktivt. Da traktorføreren ikke kunne nå at stoppe før overkørslen, forsøgte han at nå over overkørslen inden toget ramte."
Kilde: https://havarikommissionen.dk/undersoegelsesresultater/soeg-i-jernbane/2017/611-2017-265
Er det overkørslen, der er farlig her, eller er det traktorføreren, der Gud hjælpe mig er lokalkendt og som bruger overkørslen dagligt? Det er i øvrigt påfaldende ved læsning af rapporterne, hvor mange gange gylletransporter er involveret!
Det er en hån mod de dræbte og de kvæstede, at man ikke tager fat, dér, hvor det er galt: Nemlig, at der er tale om en gruppe bilister/chauffører, der kører rundt på landevejene med hovedet under armen i tonstunge køretøjer, og som uden at iagttage den mindste form for agtpågivenhed, sætter eget og andres liv på spil!
Stop det hykleri og stemmefiskeri her op mod kommunalvalget med, at det er Banedanmark eller en anden statslig institution, der har svigtet – Nej, det er nogle af politikernes vælgere, der svigter!
I stedet for at kræve dyre undersøgelser og rapporter igangsat, skal man tage fat i bilisterne/chaufførerne, og så kan vi jo passende støve et godt gammelt solidt krav fra Det Konservative Folkeparti af i forhold til folk, der ikke kan overholde loven: Strengere straffe skal indføres, så vi kan komme disse livsfarlige bilister/chauffører til livs, og lad os få passage af sikret jernbaneoverskæring samtidig med at advarselssignalerne er trådt i kraft ind under vanvidsparagraffen!

Niels H

Citat fra: Overbanemesteren Dato 18/08-25, 16:46https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE18446077/faa-nu-sat-de-bomme-op-banedanmark/?fp-exp=60730010&fp-alg=607300101

Dejligt med et lidt mere balanceret indlæg i aviserne. Dog ignoreres det stadig at Banedanmark ikke kan sætte bomme op bare fordi det skal de. De skal lige have nogle anlæg at installere først

Hvor svært kan det være at grave to hulle til to bomdrev, tilslutte bomdrevene til den eksisterende overkørsel. Det kan vel højst tage en weekend.

Citat fra: vollensir Dato 18/08-25, 17:45Hvor svært kan det være at grave to hulle til to bomdrev, tilslutte bomdrevene til den eksisterende overkørsel. Det kan vel højst tage en weekend.

Der er mere til det end det. Bommenes funktionalitet skal selvfølgelig overvåges, ligesom advarselslamperne bliver det. Systemet skal vide om en bom er nede eller vej. Jeg har ladet mig fortælle, at selv de røde lamper, der sidder i de enkelte bomme, er overvåget, og hvis bare en af dem er gået, kan signalet til banesiden ikke vise for togene at overkørslen er sikret.

Med andre ord skal indholdet af teknikskabet være forberedt på bomme, ellers skal hele anlægget formodentlig skiftes. Tændstedet - altså hvornår toget aktiverer anlægget - skal sikkert også flyttes, fordi der nu skal bruges længere tid før overkørslen kan melde sikret (så eventuelle biler i overkørslen kan nå væk, inden bommene rammer dem osv).

Hvis det bare var et spørgsmål om at grave et hul og trække en ledning, var det nok blevet gjort for længe siden.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak