Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Nyt sammenstød mellem tog og køretøj
Fra Berlingske netavis:
Sammenstød

Iflg Berlingske er et tog fra VNJ og en traktor i dag stødt sammen ved Henne i en overkørsel uden bomanlæg.
Ingen mennesker er kommet noget til.
Mvh
Steen

Jeg synes faktisk det er et lortested efter det jeg har set på google street view fra stedet... Lige efter overkørslen er der ubetinget vigepligt. Og man kan jo intet se før overkørslen når man kan komme videre. Jo en bil kan godt være der, men som tilfældet her traktor med lang vogn eller lastbil. Kører man så frem og der ikke er plads til at komme videre, så kan man da hurtig komme på den! Jeg har aldrig været på stedet, men det ser meget meget dårlig designet ud! Og jeg ved jo heller ikke hvordan det præcis er sket. Men det virker meget mærkeligt og man kan blive presset til enten køre ud foran biler eller blive påkørt i bagenden. I yderste teori.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 26/08-25, 16:04Jeg synes faktisk det er et lortested efter det jeg har set på google street view fra stedet... Lige efter overkørslen er der ubetinget vigepligt. Og man kan jo intet se før overkørslen når man kan komme videre. Jo en bil kan godt være der, men som tilfældet her traktor med lang vogn eller lastbil. Kører man så frem og der ikke er plads til at komme videre, så kan man da hurtig komme på den! Jeg har aldrig været på stedet, men det ser meget meget dårlig designet ud! Og jeg ved jo heller ikke hvordan det præcis er sket. Men det virker meget mærkeligt og man kan blive presset til enten køre ud foran biler eller blive påkørt i bagenden. I yderste teori.

Traktoren kørte den anden vej, altså mod nord ad Over Fiddevej væk fra Hennevej.

Ja okay, så er det selvfølgelig ikke et issue. Men derfor er det stadig en potentiel faresituation. Det burde laves til et venstresving når du kommer fra nord, hvor dem fra vest har ubetinget vigepligt, så kan man altid komme videre når du er kommet over.

Gennemkørsel forbudt for lastbiler ved jernbanen. Det, der er brug for i denne situation er, at vejmyndigheden spærrer for lastbiler og andre køretøjer længere end 10 meter, da der er vigepligt ved Hennevej og en jernbane lige foran. Ingen af delene kan flyttes, og det ser ud til at være nødvendigt at køre helt hen til vigepligtsgrænsen for at have overblik. Derved vil man holde delvist på skinnerne. At lave et vejkryds med indbygget styring med jernbaneoverkørslen synes dyrt i forhold til behov. Når der kun er lyssignaler ved overkørslen og ikke bomme, så er der intet, der siger til lokoføreren, at overkørslen ikke er sikret.
Når man som i dette tilfælde, skal dreje til højre over jernbanen med en meget lang anhænger, så skal der foretages en svær og tidskrævende passage, og det vil bomme ikke ændre på. Udfordringen er at få bagenden med.
Jeg er imponeret over, at man fra politisk eller administrativ side ikke har kunnet forudse dette. Hvad vil der kunne ske, og hvilke konsekvenser vil det kunne have? Her vil en passage af  vogntog fra næsten alle sider, være vanskelig og tidskrævende. Dette er en ulykke, der skulle ske. Løsningen må være at lukke vejen for lange køretøjer og på længere sigt etablere svingbaner.

Citat fra: jca Dato 27/08-25, 06:52Gennemkørsel forbudt for lastbiler ved jernbanen. Det, der er brug for i denne situation er, at vejmyndigheden spærrer for lastbiler og andre køretøjer længere end 10 meter, da der er vigepligt ved Hennevej og en jernbane lige foran. Ingen af delene kan flyttes, og det ser ud til at være nødvendigt at køre helt hen til vigepligtsgrænsen for at have overblik. Derved vil man holde delvist på skinnerne. At lave et vejkryds med indbygget styring med jernbaneoverkørslen synes dyrt i forhold til behov. Når der kun er lyssignaler ved overkørslen og ikke bomme, så er der intet, der siger til lokoføreren, at overkørslen ikke er sikret.
Når man som i dette tilfælde, skal dreje til højre over jernbanen med en meget lang anhænger, så skal der foretages en svær og tidskrævende passage, og det vil bomme ikke ændre på. Udfordringen er at få bagenden med.
Jeg er imponeret over, at man fra politisk eller administrativ side ikke har kunnet forudse dette. Hvad vil der kunne ske, og hvilke konsekvenser vil det kunne have? Her vil en passage af  vogntog fra næsten alle sider, være vanskelig og tidskrævende. Dette er en ulykke, der skulle ske. Løsningen må være at lukke vejen for lange køretøjer og på længere sigt etablere svingbaner.

Hvis vi lukker vejen for køretøjer over 10 m, så er der blot endnu en regel der skal overholdes i hverdagen.
Men det er den rette vej at gå i dette tilfælde

Eskild

Hvorfor ikke ændre vigepligten, så dem fra vest skal holde tilbage, og det andet er en blød kurve (evt med lidt større sving rundt). Så når man kommer over overkørslen og skal til "venstre" så følger du bare vejen, skal du til højre, har du ik noget at holde tilbage for... (udover en cykel på indersiden evt. kortvarig), Det er for mig den rigtige løsning på det kryds. Jeg har set mange kryds på små veje hvor den gennemgående vej er den der drejer. Så hvorfor ik der.

Det kan man ikke, og det vil ikke virke. Vejen over jernbanen er en sidevej. Landevejstrafikken i området er mellem Henne og Outrup, lige som jernbanen. Derfor vil man med rette anse forslaget for en fjern skrivebordsøvelse, langt fra den lokale virkelighed. Hvis man har et kryds med unormale vigepligtsforhold, så er det fordi trafikken naturligt forløber således. Og der vil være et betydeligt behov for skiltning. Der kommer normalt et tog/time i hver retning, i weekenden, et tog hver anden time.

Varde kommune opsætter nye skilte på Vestbanen ved nogle af de ubevogtede jernbaneoverkørsler

Skilte

Mvh
Steen

Overkørslen burde bare lukkes, så lang en omkørsel er det ikke hvis den lukkes

Citat fra: Jens Peter Dato 31/08-25, 19:46Overkørslen burde bare lukkes, så lang en omkørsel er det ikke hvis den lukkes

Tilsyneladende det eneste der virker, når ikke engang en overkørsel med helbomme, kan stoppe en uopmærksom billist i Bording.

Mvh.
Poul.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Citat fra: Poul Andersen Dato  1/09-25, 15:16
Citat fra: Jens Peter Dato 31/08-25, 19:46Overkørslen burde bare lukkes, så lang en omkørsel er det ikke hvis den lukkes

Tilsyneladende det eneste der virker, når ikke engang en overkørsel med helbomme, kan stoppe en uopmærksom billist i Bording.

Mvh.
Poul.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Han skal da køre gennem den næste bom, hvis han er kommet gennem den første. Man skal kun straffe påkørslen af den første bom :-|

Søndag den 31. august var jeg med tog forbi stedet i Henne i anden anledning. Jeg må sige at der er dårligt udsyn fra mange sider, og der må gøres noget, ret hurtigt.
Jeg så en del traktorer med halmvogne, som jeg synes kørte hurtigt i byen (Lunde). Hvis man ikke kan/vil lukke overkørslen for lastvogne og vogntog, som jeg tidligere har foreslået, så må vejen, Hennevej, flyttes længere mod sydøst, væk fra jernbanen, så der er plads til at standse foran overkørslen også for lange vogntog. Der er måske 400 meter til Henne station, hvor toget standser ved behov. Mellem stationen og overkørslen er synet hæmmet af skov, hvor vejen ikke kunne ses fra toget. Så fulgte måske 75 m med åbent landskab, og så overkørslen. Der var arbejde i gang med at retablere landskabet. Selve togsættet var hensat på Varde Station.
At etablere bomme er ikke nok. I betragtning af, at der er et lokalt behov for at køre rundt med halm på ret store vogne med måske ti tons, og behov for at svinge i et snævert sving med signal-standere, så må overkørslen lukkes for lastvognstog og traktorer - eller vejen flyttes længere væk fra jernbanen.
Mon ikke det er noget, lastvognsmekanikeren (Transportministeren) kan se, er nødvendigt?
Hvis man kommer fra Over Fiddevej, på den anden side af overkørslen, så er der særligt dårligt udsyn mod venstre.
Jeg håber, dette kan være med til at få lavet den rigtige løsning, på dette sted.

Gå op Sider:[1]
DSB MH 306
Frederiksberg gasværk
Frederiksberg gasværk

Frederiksberg gasværk fik leveret kul fra Det Danske Kulkompagni A/S i Københavns Frihavn, og selskabets kulvogne kørte i pendulfart mellem Frihavnen og Frederiksberg for at forsyne gasværket med stadig mere kul. I begyndelsen havde værket blot et sidespor mellem Frederiksberg og Vanløse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak