Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Udbud på nye letbanetog til Aarhus genstartes
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/09-25, 17:52
Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/09-25, 09:05
Citat fra: mgameing123 Dato 26/09-25, 06:16
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/09-25, 20:58Mit gæt er at det skyldes at man i de seneste måneder har sat sig ned med det firma man de facto ved er vinderen og tilpasset så begge parter får det lige som man vil. Man har længe vidst hvem der er vinderen af udbuddet da der kun var et firma der bød på kontrakten.
Hvem var det?

Jeg tror ikke det er en god ide at jeg deler den information. Ikke før det nye udbud er overstået og kontrakten underskrevet. Det vil min arbejdsgiver sandsynligvis ikke være så glad for.

Det er almindelig pli, at man ikke kommenterer på igangværende udbud. Ikke fordi jeg tror Gustav har adgang til fortrolig information, men fordi "for mange gætterier fra kundens personale, kan give indtryk af, at konkurrencen ikke er åben". Jeg har selv i mit tidligere virke været bedt om at monitorere, hvilke leverandører en kundes personale kom til at nævne - og hvor ofte, for at "samle sammen" til en potentiel klagesag (som man jo først kigger på, når det hele er overstået). Jeg har dog aldrig selv klaget over et tabt udbud.

Jeg arbejder for Aarhus Letbane i dette udbud, og som der er linket til og meddelt, måtte det oprindelige udbud annulleres, fordi der var nogle ting omkring optioner og "bygherreleverancer", der skulle opdateres mere, end det umiddelbart er muligt indenfor udbudslovens snævre rammer. Det er ganske udramatisk.

Udbuddet - også det nye - er åbent for alle leverandører, og det ville da være glædeligt om der kom mange tilbud. Men markedet for "Tram-trains" er som bekendt voldsomt domineret af een spiller i disse år - mens flere andre "lurepasser", om det er nu, de skal bringe deres nyudviklede/opdaterede platform i spil. Der har været dialog med flere forskellige leverandører undervejs i projektet.

Lasse

Jeg er helt enig. Det oprindelige udbud er ikke længere gyldigt eller aktuelt, så at sige at der kun var et firma der bød er ikke rigtig af betydning mere, men hvem det var og hvad det bød med kan være meget aktuelt for det nye, igangværende udbud, så det vil jeg ikke dele information om offentligt.

Det skal siges at jeg intet har med udbuddet at gøre, det har min arbejdsgiver (som ikke er Aarhus Letbane) heller ikke som sådan, jeg har bare ladet mig fortælle at der kun var et bud fra personer det havde kendskab til det.

Link til Aarhus Letbanes nyhed.

/ Jan

Udbud på nye letbanetog til Aarhus genstartes
Af anders_vejby. 2/12-25, 14:51.
Seneste redigering: 2/12-25, 14:53 af anders_vejby
Citat(...) Fra sommeren 2029 fordobles antallet af afgange for passagererne på L2 fra Lystrup/Nye og Lisbjergskolen, som begge får 15 minutters drift til/fra Aarhus H i dagtimerne. Samtidig bliver antallet af afgange mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital øget, så der kører et letbanetog i hver retning hvert 5. minut.

I den anden ende af L2 vil passagererne i Odder også opleve en fordobling af antallet af afgange – fra 30 minutters drift til 15 minutters drift i dagtimerne på hverdage.(...)

Sjovt nok nævnes der her ikke den oprindelig ambition om at indføre kvartersdrift i alle dagtimer mellem Hornslet og Aarhus (L1), ligesom der er i dag i myldretiden. Håber stærkt at det bare er en forglemmelse.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Kvartersdrift til Hornslet udenfor myldretiden kræver ikke yderligere materiel og er vist planlagt til indførelse inden 2029.

Anders

Og her er, hvad TV2 Østjylland havde: https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/forbedrinder-pa-vej-til-letbanen-7c728 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: banemanden Dato  2/12-25, 19:52
Citat fra: EzekielFitz777 Dato  2/12-25, 17:29Togets udseende kan ses på Aarhus Stiftstidende:

https://stiften.dk/trafik/letbanen-koeber-nye-kaemper-de-rydder-perronen-og-loeser-et-tilbagevendende-problem?teaser-referral=ace00cf2-dca8-41e4-9a80-810e0a5414da-9

Spændende med batteri-løsningen også. Det var en af de gode nyheder jo :)

Samt to strømaftagere, så den forreste kan bruges til at skrabe is væk.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/12-25, 20:56
Citat fra: EzekielFitz777 Dato  2/12-25, 17:29Togets udseende kan ses på Aarhus Stiftstidende:

https://stiften.dk/trafik/letbanen-koeber-nye-kaemper-de-rydder-perronen-og-loeser-et-tilbagevendende-problem?teaser-referral=ace00cf2-dca8-41e4-9a80-810e0a5414da-9

Man kan vel egentlig eftermontere en ekstra strømaftager på de nuværende tog, også uden at få problemer med godkendelse. Den skal jo ikke forbindes til det elektriske system, bare skrabe is😉

Citat fra: Niels Munch Dato  2/12-25, 20:43Og her er, hvad TV2 Østjylland havde: https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/forbedrinder-pa-vej-til-letbanen-7c728 .

M.v.h.
Niels

Synes der bliver sagt "De starter med drift på L1" Betyder det så, at der er planer om længere tog på L2? Skal perronerne så forlænges?

Citat fra: Krabsen Dato  2/12-25, 21:13
Citat fra: andersj Dato  2/12-25, 20:56

Man kan vel egentlig eftermontere en ekstra strømaftager på de nuværende tog, også uden at få problemer med godkendelse. Den skal jo ikke forbindes til det elektriske system, bare skrabe is😉

Det kræver bare at der er plads på taget, hvilket der ikke ligefrem er meget af i forvejen. Og at den ekstra "dummy" pantograf kan sikkerhedsgodkendes til kontakt til køreledningen. Og vægtfordeling skal man nok også kigge på. Og hvem ved hvad af andre godkendelser og overvejelser.

Citat fra: Thom32 Dato  2/12-25, 22:59
Citat fra: Niels Munch Dato  2/12-25, 20:43Og her er, hvad TV2 Østjylland havde: https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/forbedrinder-pa-vej-til-letbanen-7c728 .

M.v.h.
Niels

Synes der bliver sagt "De starter med drift på L1" Betyder det så, at der er planer om længere tog på L2? Skal perronerne så forlænges?

De skal bruges på hele banen, dog hovedsageligt på L1. Perronerne på L2 inde på bybanen er alle lavet så de nemt kan forlænges (en af få fremtidsforberedelser man lavede i sin tid), så det burde være relativt nemt. På Odderbanen er perronerne allerede lange nok, ligesom på Grenaabanen og på havnefronten.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/09-25, 20:58Mit gæt er at det skyldes at man i de seneste måneder har sat sig ned med det firma man de facto ved er vinderen og tilpasset så begge parter får det lige som man vil. Man har længe vidst hvem der er vinderen af udbuddet da der kun var et firma der bød på kontrakten.
Hvem var det?

Jeg kan nu afslørere at den ene udbyder på det oprindelige udbud var Stadler. Med Citylink. Så det er ikke fordi det nye udbud har ændret noget lige på den front. Det tror jeg nu heller ikke der var mange der forventede.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  2/12-25, 23:04
Hvem var det?

Jeg kan nu afslørere at den ene udbyder på det oprindelige udbud var Stadler. Med Citylink. Så det er ikke fordi det nye udbud har ændret noget lige på den front. Det tror jeg nu heller ikke der var mange der forventede.

Hermed også et billede fra Stadlers hjemmeside; ligner lidt et Lego sæt fra 00'erne...

Citat fra: Thom32 Dato  2/12-25, 22:59

M.v.h.
Niels

Der er jo en option på yderligere 12 togsæt i forbindelse med etape 2 af letbanen til Brabrand. Det er vist meningen at man til den tid så vil holde Tango og Variobahn inde på bynettet også kun have Citylink på Grenåbanen og Odderbanen.

Anders

Gå op Sider: 1 [2] 3

Danske privatbaner

Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak