Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nye batteritog til Nærumbanen i udbud
Gå ned Sider: 1 [2]
Nye batteritog til Nærumbanen i udbud
Af Thomas Larsen. 19/09-25, 19:09.
Seneste redigering: 19/09-25, 19:13 af Thomas Larsen
Det ville hvertfald være ret nemt, at lave en afgrening ved krydset klampenborgvej-Firskovvej.

Her ligger et mindre grønt område, hvor man kunne koble de 2 baner sammen.

Men om der er plads til at vende togene ved Lyngby station, ved jeg ikke.

Men de kan måske fortsætte derfra, og vende et sted med mere plads.

Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 19/09-25, 21:36.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

RegioSprinter på broen over Klampenborgvej 10. juli 2025, hvor arbejdet med at opsætte køreledningsmaster på Hovedstadens Letbane var i gang. Krydset med Firskovvej skimtes på den anden side af broen. De røde mærkater på RegioSprinteren markerer Nærumbanens 125 ås jubilæum i år.

I er bestemt ikke de første, der har tænkt på at koble Nærumbanen på Hovedstadens Letbane. Problemet er bare, at Nærumbanen går gennem den fredede Mølleådalen. Det vil sige, at man ikke bare kan opsætte køreledninger. Så hvis man ikke vil til at slås med alle dem, der beskæftiger sig med naturfredning, bliver man nød til at tænke i batterier. Og så er det nok nemmere og billigere bare at købe rene batteritog end at skulle ud i tosystemsløsninger og omkostninger til tilslutningsanlæg.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Af Niels Munch. 19/09-25, 22:44.
Seneste redigering: 19/09-25, 22:47 af Niels Munch
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 19/09-25, 21:36.....
I er bestemt ikke de første, der har tænkt på at koble Nærumbanen på Hovedstadens Letbane.
.....

Nej, disse "tanker" blev faktisk fremsat af Movia - med henvisning til Visionsplan for Lokalbanen A/S fra 2012 - i en høring om idéer og emner, en efterfølgende VVM-redegørelse om letbanen foreslås at skulle omhandle.

Forslagene er samlet i denne hvidbog af september 2014: https://www.trm.dk/media/zirgieut/ring-3-letbane-vvm-hvidbog-efter-forste-offentlighedsfase.pdf .

Den endelige VVM-redegørelse af maj 2015 kan hentes her: https://www.trm.dk/publikationer/2015/letbane-paa-ring-3-vvm-redegoerelse .

Heri er Nærumbanen alene nævnt i f.m. foranstaltninger for overføringen ved Klampenborgvej, men intet om integration af banerne.

M.v.h.
Niels

Jeg har hørt et par gange nu om plan(erne) til at koble Nærumbanen med letbanen her. Og synes det er en fornuftige idé, men én ting mister jeg lige... hvordan bringer man togene op til Nærumbanens niveau her på Klampenborgvej? Sænker banen til venstre (i Leifs foto), eller bygge en slags rampe? Og hvad om banen til højre, bliver forbindelse til Jægersborg bare lukket?

Men ja, hvis en kobling med letbanen var overhovedet i Lokaltogs tænkning tror vi ville have hørt om det før letbanen var færdigbygget og den her udbud offentligjørt.

Som jeg ser det, har der ikke været "egentlige planer", men blot "tanker", som senest er kommet til udtryk i føromtalte "hvidbog".

Hvis vi tænker videre, skulle "stumpen" til Jægersborg St. nedlægges, men forbindelsen til værkstedet på Firskovvej bibeholdes. Og togene skulle vendes på Lyngby St., hvor der er en transversal på sydsiden af underføringen for Buddingevej.

Og niveauforskellen de 2 baner imellem bringer min fantasi (det er jo tilladt i nærværende forum) hen på en behersket dansk udgave af Brusio kredsviadukten på Bernina-banen .....

Men lad os nu holde tråden på sporet, idet vi jf. tidsplanen kan forvente resultatet af prækvalifikationen i oktober.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2]

Lokomotivfabrikker

25 års jubilæum

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak