Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- TRM: DSB skal konkurrenceudsættes fra 2030
Gå ned Sider:[1] 2
Artikel bag betalingsvæg - men til Altinget udtaler Transportministeren, at DSBs trafik (altså inkl. den de overtager fra GoCo) skal være udbudt i 2030, og at DSBs kontrakt dermed vil blive forkortet.
Arbejdet med en sektoranalyser er "allerede" i gang (Danmark har "undladt" at levere sådan en til EU siden 2017). Det bliver spændende at se, hvilken rolleDSB tænkes at have, og om BDK bliver opgraderet så de kommende udbud bliver en succes.

/Lasse

https://www.altinget.dk/artikel/tirsdag-fyrede-minister-det-eneste-private-selskab-paa-jernbanen-nu-vil-han-udbyde-al-togdrift-inden-2030

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/09-25, 12:40Artikel bag betalingsvæg - men til Altinget udtaler Transportministeren, at DSBs trafik (altså inkl. den de overtager fra GoCo) skal være udbudt i 2030, og at DSBs kontrakt dermed vil blive forkortet.
Arbejdet med en sektoranalyser er "allerede" i gang (Danmark har "undladt" at levere sådan en til EU siden 2017). Det bliver spændende at se, hvilken rolleDSB tænkes at have, og om BDK bliver opgraderet så de kommende udbud bliver en succes.

/Lasse

https://www.altinget.dk/artikel/tirsdag-fyrede-minister-det-eneste-private-selskab-paa-jernbanen-nu-vil-han-udbyde-al-togdrift-inden-2030

Så kom vi til den uundgåelige men stadig tossede konklusion. Jeg fatter stadig ikke at nogen synes dette er nogen god ide. Altså ud over dem der skal tjene kassen på at levere en offentlig service for skatteyderens penge. Vi har jo lige set hvordan det kan gå herhjemme med det koncept. Det er også set i udlandet hvor galt det kan gå. Reele succeshistorier er der langt i mellem. Hvorfor EU overhovedet skal blande sig i medlemslandenes indenrigs togdrift er i sig selv et mysterie.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/09-25, 23:34
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/09-25, 12:40Artikel bag betalingsvæg - men til Altinget udtaler Transportministeren, at DSBs trafik (altså inkl. den de overtager fra GoCo) skal være udbudt i 2030, og at DSBs kontrakt dermed vil blive forkortet.

/Lasse

Så kom vi til den uundgåelige men stadig tossede konklusion. Jeg fatter stadig ikke at nogen synes dette er nogen god ide. Altså ud over dem der skal tjene kassen på at levere en offentlig service for skatteyderens penge. Vi har jo lige set hvordan det kan gå herhjemme med det koncept. Det er også set i udlandet hvor galt det kan gå. Reele succeshistorier er der langt i mellem. Hvorfor EU overhovedet skal blande sig i medlemslandenes indenrigs togdrift er i sig selv et mysterie.

Tyskland har da haft god succes med at konkurrenceudsætte togdriften, også selvom DB så alligevel ender med at vinde de fleste kontrakter. I det Forenede Kongedømme fungerede det også ganske fint de første 20 år, og førte til kraftigt stigende passagertal. Det var først til sidst at det begyndte at gå galt for en del franchises, men selv da var der stadig også en del der fungerede glimrende.

Hvis man skriver et ordentligt udbud, som faktisk fokuserer på kvalitet i stedet for kun at fokusere på pris, så kan man få et ganske fornuftigt system ud af det. Hvis man skriver et dårligt udbud, får man selvfølgelig et tilsvarende dårligt produkt.

Personligt ville jeg foretrække et system hvor DSB på regionalstrækningerne står for indkøb og vedligehold af tog, mens private aktører så bare skal køre togene. Lidt ligesom den måde vores busser fungerer på i dag. DSB kan så også få lov til at køre sine egne fjerntog i Open Access-trafik, i konkurrence mod andre fjerntogsselskaber.

Citat fra: anho Dato 20/09-25, 11:15.....
Lidt ligesom den måde vores busser fungerer på i dag.
.....

Vist "meget lidt ligesom". Husk, at det er busoperatørerne/entreprenørerne, der selv forestår at indkøbe/lease busmateriellet.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 20/09-25, 11:36
.....

Vist "meget lidt ligesom". Husk, at det er busoperatørerne/entreprenørerne, der selv forestår at indkøbe/lease busmateriellet.

M.v.h.
Niels

Letbaneselskaberne og Metroselskabet er bedre sammenligningsgrundlag, ikke sandt?

.....

M.v.h.
Niels

Av for pokker, der fik jeg skrevet noget sludder. Godt fanget.

Citat fra: anho Dato 20/09-25, 11:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/09-25, 23:34

/Lasse

Tyskland har da haft god succes med at konkurrenceudsætte togdriften, også selvom DB så alligevel ender med at vinde de fleste kontrakter. I det Forenede Kongedømme fungerede det også ganske fint de første 20 år, og førte til kraftigt stigende passagertal. Det var først til sidst at det begyndte at gå galt for en del franchises, men selv da var der stadig også en del der fungerede glimrende.

Hvis man skriver et ordentligt udbud, som faktisk fokuserer på kvalitet i stedet for kun at fokusere på pris, så kan man få et ganske fornuftigt system ud af det. Hvis man skriver et dårligt udbud, får man selvfølgelig et tilsvarende dårligt produkt.

Personligt ville jeg foretrække et system hvor DSB på regionalstrækningerne står for indkøb og vedligehold af tog, mens private aktører så bare skal køre togene. Lidt ligesom den måde vores busser fungerer på i dag. DSB kan så også få lov til at køre sine egne fjerntog i Open Access-trafik, i konkurrence mod andre fjerntogsselskaber.

Har Tyskerne det? Det virker ikke sådan når man ser på tilstanden af deres jernbaner. De forbedringer jeg har set dernede er alle nogen som man sagtens kunne/ville have opnået uden at kaste milliarder og atter milliarder af skatteydernes penge efter aktionere og investorer frem for at bruge dem direkte på den offentlige infrastruktur. Det samme gælder i Storbritannien, hvor det i hvert fald ikke fungerede meget godt i de første 20 år fordi de private aktørere kunne noget specielt, det havde mere noget at gøre med at statskassen fortsat betalte for kæmpe infrastrukturopgraderinger og nye tog, fuldstændig ligesom de havde gjort hvis man havde beholdt det statsejede British Rail (hvis Intercity drift faktisk tjente profit og kørte uden nogen statsstøtte. Det forsvandt da man privatiserede). Det viste sig jo så at de privatiserede jernbaner endte med at koste den britiske skatteyder meget mere end de statsejede jernbaner nogensinde havde gjort. Franchise systemet var en joke. Det begyndte at gå galt for alvor for 15-20 år siden, hvilket jeg ikke vil beskrive som "først til sidst at det begyndte at gå galt". Det fungerede så godt det franchisesystem at det var nærmest universalt hadet. Skotterne og Waliserne nationaliserede så snart de kunne finde en undskyldning uden nogen planer for at udlicitere igen. Nu følger Englænderne med. I Nordirland gad man aldrig privatisere til at starte med.

Jeg synes at offentlig infrastruktur skal drives på en non-profit basis af det offentlige. Landstrafikken af et statsejet firma, regional og lokaltrafikken af regionalt og eventuelt kommunalt ejede firmaer. Jernbanen skal eksistere for at levere et effektivt og sammenhængende offentligt transportsystem som en offentlig service. Alle penge skal gå til jernbanen, ikke en øre til profit til investorer og aktionærer. Hvis man fra politisk side er gode nok til at holde firmaerne i ørene så burde det ikke være noget problem at sikre sig at disse er kompetente og i stand til at gøre det hele til en fornuftig pris. Det er noget som vi selv, og mange andre lande, plejede at gøre uden de store problemer. Det kan vi godt igen hvis vi vil. Men nej, vi vil hellere betale for at splitte vores transportsystem i atomer, med ansvarsforvirring og fraskrivelse til følge.

Citat fra: Trainee Dato 20/09-25, 11:58
.....

M.v.h.
Niels

Letbaneselskaberne og Metroselskabet er bedre sammenligningsgrundlag, ikke sandt?

Ikke just en sammenligning der er betryggende. Aarhus Letbanes model (direkte inspireret af Metroselskabets) er i hvert fald ikke en der er nogen grund til at kopiere. Den fungere af helvede til.

TRM: DSB skal konkurrenceudsættes fra 2030
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 20/09-25, 14:17.
Og i Norge har den såkalte konkuranseutsettelsen (eller "ernafiseringen", som en del kaller det etter den statsminister som var pådriver for det) vært intet mindre enn en katastrofe for hele jernbanen. Jeg skal f.eks. til Trondheim neste helg, men om jeg ikke vil sitte og humpe på en buss i 10 timer, har jeg intet annet valg enn fly. jeg velger flyet.

Og selv Margareth Thatcher motsatte seg på det sterkeste å konkurranseutsette de britiske jernbanene, inntil hun begynte å bli dement og lot seg manipulere av andre. I dag er det, så langt jeg forstår, nærmest tverrpolitisk konsensus om at fragmenteringen av de britiske jernbanene var et feilgrep, og man jobber iherdig for å rette opp igjen.

Udfordringen er at uden (trussel) om konkurrence, så forsvinder effektiviteten. Jeg kan godt love for at Deutsche Bahn kører regionaltog væsentligt billigere pr. kilometer end dengang driften ikke blev udbudt. Det kommunale busselskab AarBus er også blevet væsentligt mere effektive efter man begyndte at sende busdriften i Aarhus i udbud for at kontrollere busselskabets effektivitet ved at måle prisen op mod de tilbud man fik fra private vognmænd.

Der er også en udfordring med sanktioner, hvilket kan ses på ambulancedriften de steder hvor regionerne har hjemtaget driften. Der er ingen konsekvens når driften går over budget (og det private bud dermed ville have været billigere) og der er ingen konsekvens når målet for responstiderne eller antal bemandede ambulancer ikke opfyldes (skal regionen betale bod til regionen?).

https://www.tv2nord.dk/region-nordjylland/region-nordjylland-laengst-fra-at-opfylde-mal-for-responstid

Anders

Citat fra: andersj Dato 20/09-25, 17:10Udfordringen er at uden (trussel) om konkurrence, så forsvinder effektiviteten. Jeg kan godt love for at Deutsche Bahn kører regionaltog væsentligt billigere pr. kilometer end dengang driften ikke blev udbudt. Det kommunale busselskab AarBus er også blevet væsentligt mere effektive efter man begyndte at sende busdriften i Aarhus i udbud for at kontrollere busselskabets effektivitet ved at måle prisen op mod de tilbud man fik fra private vognmænd.

Der er også en udfordring med sanktioner, hvilket kan ses på ambulancedriften de steder hvor regionerne har hjemtaget driften. Der er ingen konsekvens når driften går over budget (og det private bud dermed ville have været billigere) og der er ingen konsekvens når målet for responstiderne eller antal bemandede ambulancer ikke opfyldes (skal regionen betale bod til regionen?).

https://www.tv2nord.dk/region-nordjylland/region-nordjylland-laengst-fra-at-opfylde-mal-for-responstid

Jernbanerne kan sagtens få konkurrence, men det skal ikke være på skinnerne. Der er fly og der er fjernbuser, nogen steder er den normale lokale busdækning i sig selv en konkurrent.

Man kan sagtens have et økonomisk effektivt offentligt ejet og drevet system hvis man vi. Det kræver at man fra myndighedernes og politikernes side faktisk går op i at holde øje med udgifterne og måde de kan bringes ned på, samt at skabe konsekvenser hvis ikke man lever op til sine budgetter og driftskrav. Det kan man sagtens hvis man vil, uden at spilde skattekroner på at forgylde investorer for at drive en underskudsforretning.

Det er nogle EU-bureaukraters drøm at det skal være sådan, og så er man jo nød til det.

Så kan vi have endnu flere ansatte i Banedanmark, DSB og andre selskaber til at sidde og kontrollere og analysere hvem der er skyld i hver forsinkelse, og sende penge frem og tilbage mellem selskaberne. Og bruge en masse ressourcer hvergang et selskab går konkurs eller ikke lever op til kontrakten.

Taberne, ja det bliver passagerne som nu, hvor man ikke afventer hinandens tog på skiftestationer, fordi man tænker på sin egen kontrakt og ikke kunderne.

Hvorfor ikke bare have et selskab, statseget eller privat eget, så det er enkelt passagerne ved hvem de skal henvende sig til og mangler der togsæt et sted, ja, så har man sikkert overskud et andet sted og ikke kun lige hvad der skal bruges til at dække en normal drift.

Måske lidt dyre isoleret set, men bok billigere overordnet for samfundet, fordi man kan regne med at togdriften fungerer og virksomhederne kan regne med at deres ansatte kan møde til tiden.

Troede politikerne var blevet klogere, men desvære nej. Danmark er alt for lille et land til det udliciterings pis. Hvad er det der er så fantastisk ved at udlicitere jernbane driften. Man går jo tilbage til Jernbanens barndom, hvor der også var en masse foreskellige selvskaber, det fandt politikerne senere jo heldigvis ud af, og man oprettede derfor statsbanerne..

Forstår ikke dem nede i EU der siger at det bliver bedre og billigere med udlicitering/privatisering m.m.

Her over i det jyske er det ofte billigere at kører med DSB end Go Collective på samme stræning, hvor er konkurensen og fordelen der ????

Det er mere komfortabelt og kan kører hurtigere det materiel DSB har, Hvor er fordelen der ????

Der er togpersonale i mange DSB tog, og bedre service. End i de enmandsbetjente tog.  Hvor er fordelen ???

Hvis nu der stod i udbudsmaterialet at ny operatør skal stille med lige så komfortabele tog, personale i toget, og billetprisen 20-30 procent under DSBs nuværende billetpriser. så kunne jeg måske se fordelen i konkurrence på jernbanen....

"Dem nede i EU" vi har jo selv en stemmeret ved bordet, og mon ikke vi også selv har stemt for det. EU er ikke en eller anden fremmed enhed, men en samling af en række nationale politikere.

Og nu fungerer det egentlig ret godt hos letbanerne og metroen. Så mon ikke bare man skulle revurdere udbudsformen, størrelsen, materielejerskabet osv. og så forhåbentligt have investeret nok i infrastruktur så det ikke alt sammen er slidte skinner og dårlige signalsystemer.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/09-25, 12:09Har Tyskerne det? Det virker ikke sådan når man ser på tilstanden af deres jernbaner. De forbedringer jeg har set dernede er alle nogen som man sagtens kunne/ville have opnået uden at kaste milliarder og atter milliarder af skatteydernes penge efter aktionere og investorer frem for at bruge dem direkte på den offentlige infrastruktur. Det samme gælder i Storbritannien, hvor det i hvert fald ikke fungerede meget godt i de første 20 år fordi de private aktørere kunne noget specielt, det havde mere noget at gøre med at statskassen fortsat betalte for kæmpe infrastrukturopgraderinger og nye tog, fuldstændig ligesom de havde gjort hvis man havde beholdt det statsejede British Rail (hvis Intercity drift faktisk tjente profit og kørte uden nogen statsstøtte. Det forsvandt da man privatiserede). Det viste sig jo så at de privatiserede jernbaner endte med at koste den britiske skatteyder meget mere end de statsejede jernbaner nogensinde havde gjort. Franchise systemet var en joke. Det begyndte at gå galt for alvor for 15-20 år siden, hvilket jeg ikke vil beskrive som "først til sidst at det begyndte at gå galt". Det fungerede så godt det franchisesystem at det var nærmest universalt hadet. Skotterne og Waliserne nationaliserede så snart de kunne finde en undskyldning uden nogen planer for at udlicitere igen. Nu følger Englænderne med. I Nordirland gad man aldrig privatisere til at starte med.

Jeg synes at offentlig infrastruktur skal drives på en non-profit basis af det offentlige. Landstrafikken af et statsejet firma, regional og lokaltrafikken af regionalt og eventuelt kommunalt ejede firmaer. Jernbanen skal eksistere for at levere et effektivt og sammenhængende offentligt transportsystem som en offentlig service. Alle penge skal gå til jernbanen, ikke en øre til profit til investorer og aktionærer. Hvis man fra politisk side er gode nok til at holde firmaerne i ørene så burde det ikke være noget problem at sikre sig at disse er kompetente og i stand til at gøre det hele til en fornuftig pris. Det er noget som vi selv, og mange andre lande, plejede at gøre uden de store problemer. Det kan vi godt igen hvis vi vil. Men nej, vi vil hellere betale for at splitte vores transportsystem i atomer, med ansvarsforvirring og fraskrivelse til følge.

Ja, tyskernes regionaltog - som er den del der har betydelig konkurrence - kører ganske fint, både de tog der bliver drevet af DB og dem som bliver drevet af private aktører. Det er mest fjerntogene der ikke fungerer, og det er på grund af kapacitetsproblemer med infrastrukturen. Langt, langt størstedelen af fjerntogene bliver alligevel kørt af DB.
Det værende sagt, så har konkurrenceudsætningen af tysk jernbane ikke været en succes på én betydelig parameter: DB er begyndt at vinde de fleste udbud, og ofte er DB de eneste der rent faktisk byder på opgaven. Så der er ikke meget konkurrence længere, men det skyldes at konkurrencen har gjort DB meget skarpere end de var før, og derfor gjort dem i stand til at udkonkurrere alle andre.

Fair pointer angående UK; jeg har altid vidst at franchise-systemet har haft en del ulemper, men efter jeg har nu læst mere op på det, og så er det tydeligt at de fordele som jeg troede det havde, faktisk bare var fordele ved større investeringer, ikke fordele ved franchise-systemet.

Men det er så også hvad jeg mener man kan konkludere: en dårligt tilrettelagt konkurrenceudsættelse af regionaltogene er en katastrofe. En godt tilrettelagt konkurrenceudsættelse kommer ikke til at forbedre kvaliteten, men det kan godt gøre driften billigere samtidig med at man bevarer samme kvalitet.

Men for fjerntog må jeg altså erklære mig lodret uenig med dig. Man skal kun kaste ét enkelt blik på Italien eller Spanien for at se at Open Access er vejen frem. I begge tilfælde har der været voldsomme stigninger i passagertal umiddelbart efter at Open Access er indført, samtidig med at priserne er faldet drastisk, og både udbud og frekvenser er også blevet bedre.
I Japan er mange baner privatejede, men privatisering gør ikke i sig selv turen billigere. Det er konkurrence der gør det. I Japan skal højhastighedstogene kun konkurrere mod fly og busser, så derfor er fjerntogsbilletterne meget dyre, og der findes ingen Orange-billetter eller rabatter hvis man køber i god tid. Benelux har et tilsvarende problem; det er et privat firma der står for driften af Eurostar (tidligere Thalys), men de har meget lidt konkurrence, så det er meget dyrt selvom de har dynamisk prissætning (Eurostar er godt nok ejet i stor grad af SNCF, men det modsiger ikke min pointe om at manglen på konkurrence er en dårlig ting).
Men i Spanien kan du komme fra Madrid til Barcelona for 300 km/t for 9 € hvis du køber i god tid. Og det er ikke bare de billigste billetter der er blevet billigere. Den gennemsnitlige billetpris er også faldet (justeret for inflationen) efter at Iryo, Ouigo og Avlo lavede deres entre på markedet.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/09-25, 17:40Jernbanerne kan sagtens få konkurrence, men det skal ikke være på skinnerne. Der er fly og der er fjernbuser, nogen steder er den normale lokale busdækning i sig selv en konkurrent.

Man kan sagtens have et økonomisk effektivt offentligt ejet og drevet system hvis man vi. Det kræver at man fra myndighedernes og politikernes side faktisk går op i at holde øje med udgifterne og måde de kan bringes ned på, samt at skabe konsekvenser hvis ikke man lever op til sine budgetter og driftskrav. Det kan man sagtens hvis man vil, uden at spilde skattekroner på at forgylde investorer for at drive en underskudsforretning.

Historiske erfaringer har dog vist tydeligt at dette ikke fungerer. Altså, myndighederne og politikerne er ikke villige til at straffe statsbanerne - fordi så bliver driften jo bare endnu dårligere! Tvært imod - hvis en bane ikke klarer sig godt nok, så plejer parolen (i hvert fald fra tognørder) at blive at man skal investere endnu mere, for at den kan komme op at køre bedre og dermed tiltrække flere passagerer. Men hvis problemet med banen er dårlig forvaltning af pengene, og ikke mangel på penge, så ender det med at blive et finansielt sort hul.

Hvis man konkurrenceudsætter, så får man helt automatisk en glimrende kontrol med både kvalitet og udgifter. Hvis kvaliteten ikke lever op til kontraktens krav, så kan den annulleres og sendes i genudbud. Hvis et firma giver for mange af statens penge til aktionærerne, så falder kvaliteten, og kontrakten bliver taget fra dem. Hvis et firma bare er for ineffektivt, så udgår de i næste budrunde, og et andet firma vinder i stedet.
Jeg forstår heller ikke din påstand om at man forgylder aktionærer. Tværtimod skriver staten jo netop udbuddet til at skulle være billigere end den tidligere offentlige drift, så hvis staten bruger færre penge men passagererne får samme kvalitet, så er det vel ikke et problem? Og som vi kan se i Tyskland, så har konkurrencen gjort DB så skarpe at de vinder de fleste udbud alligevel, hvilket nok til dels er fordi de ikke har nogen aktionærer som de skal betale afkast til, og det gør dem mere effektive. Men uden konkurrencen var de aldrig blevet så effektive til at begynde med.

Det kan godt være at du påstår at politikerne godt kan holde firmaerne i ørerne hvis de bare gider. Men du har ikke bragt noget belæg for den påstand. Andersj kom derimod med faktiske eksempler på at konkurrence gør driften billigere, og at hvis man laver et ordentligt udbud, så behøver man ikke ofre kvaliteten.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Tog

Tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak