Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Så nu skal dit fantasifoster af en ny banegård ligge i Tilst, og dermed sende passagererne på den planlagte Aarhus-Silkeborg bane ud på en op mod 10 km lang omvej, samtidig med at passagererne i Arrivas tog fra Skanderborg og DSBs regionaltog fra Esbjerg skal ud på en tur omkring Tilst, hvor der skal skiftes køreretning inden de kan bumle videre mod Aarhus?
Skal Hørning og Viby J så nedlægges?

Den idé er med garanti ikke udtænkt af en ekspert.
I min verden er en ekspert en person der via forskning, arbejde eller begge har skaffet sig en stor viden på et bestemt område. I din verden er alle åbenbart lige kloge på alt.

Citat fra: Mester Dato  5/04-22, 18:45Så nu skal dit fantasifoster af en ny banegård ligge i Tilst, og dermed sende passagererne på den planlagte Aarhus-Silkeborg bane ud på en op mod 10 km lang omvej, samtidig med at passagererne i Arrivas tog fra Skanderborg og DSBs regionaltog fra Esbjerg skal ud på en tur omkring Tilst, hvor der skal skiftes køreretning inden de kan bumle videre mod Aarhus?
Skal Hørning og Viby J så nedlægges?

Den idé er med garanti ikke udtænkt af en ekspert.
I min verden er en ekspert en person der via forskning, arbejde eller begge har skaffet sig en stor viden på et bestemt område. I din verden er alle åbenbart lige kloge på alt.

Da bedre end din drømmeverden hvor flertallet vil holde fast i deres bil.
Men bare du så på vanlig vis kan få vejtrafikken til at understøtte jernbanen så gør det jo heller ikke noget.

Men fortæl hvordan du vil få flere over i toget.
Det ville være interessant.


Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 19:29
Citat fra: Mester Dato  5/04-22, 18:45Så nu skal dit fantasifoster af en ny banegård ligge i Tilst, og dermed sende passagererne på den planlagte Aarhus-Silkeborg bane ud på en op mod 10 km lang omvej, samtidig med at passagererne i Arrivas tog fra Skanderborg og DSBs regionaltog fra Esbjerg skal ud på en tur omkring Tilst, hvor der skal skiftes køreretning inden de kan bumle videre mod Aarhus?
Skal Hørning og Viby J så nedlægges?

Den idé er med garanti ikke udtænkt af en ekspert.
I min verden er en ekspert en person der via forskning, arbejde eller begge har skaffet sig en stor viden på et bestemt område. I din verden er alle åbenbart lige kloge på alt.

Da bedre end din drømmeverden hvor flertallet vil holde fast i deres bil.
Men bare du så på vanlig vis kan få vejtrafikken til at understøtte jernbanen så gør det jo heller ikke noget.

Men fortæl hvordan du vil få flere over i toget.
Det ville være interessant.



Jeg bilder mig ikke ind, at jeg har løsningen. Jeg ved dog, at det ikke kommer til at ske, hvis vi med din "plan" forringer forholdene markant for de der allerede sidder i togene.

Citat fra: Mester Dato  5/04-22, 20:09
Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 19:29
Citat fra: Mester Dato  5/04-22, 18:45Så nu skal dit fantasifoster af en ny banegård ligge i Tilst, og dermed sende passagererne på den planlagte Aarhus-Silkeborg bane ud på en op mod 10 km lang omvej, samtidig med at passagererne i Arrivas tog fra Skanderborg og DSBs regionaltog fra Esbjerg skal ud på en tur omkring Tilst, hvor der skal skiftes køreretning inden de kan bumle videre mod Aarhus?
Skal Hørning og Viby J så nedlægges?

Den idé er med garanti ikke udtænkt af en ekspert.
I min verden er en ekspert en person der via forskning, arbejde eller begge har skaffet sig en stor viden på et bestemt område. I din verden er alle åbenbart lige kloge på alt.

Da bedre end din drømmeverden hvor flertallet vil holde fast i deres bil.
Men bare du så på vanlig vis kan få vejtrafikken til at understøtte jernbanen så gør det jo heller ikke noget.

Men fortæl hvordan du vil få flere over i toget.
Det ville være interessant.



Jeg bilder mig ikke ind, at jeg har løsningen. Jeg ved dog, at det ikke kommer til at ske, hvis vi med din "plan" forringer forholdene markant for de der allerede sidder i togene.

Jeg vil nu ikke mene at forholdene forringes markant for de nuværende  togpassagerer.

Men får vi ikke hele rejsen fra hjem til især arbejde tænkt ind - så får vi ikke flere over på skinnerne.

Og med fortsat tilflytning og flere bebyggelser langt fra centrum - så vinder bilen. Især når den miljømæssigt kan blive næsten lige så grøn som transporten med kollektiv trafik.

De planer som indtil nu er lanceret vil ikke ændre meget.
Nogle småudretninger her og der, lidt højere hastighed på 200 km/h og sammenblanding af "højhastighedstog", regionaltog og godstog.

Det bliver med stor sandsynlighed ikke en succes i forhold til at øge passagerantallet markant.

Det er sådan set lige meget, om du ikke mener, at dit forslag vil forringe forholdene for passagererne, så længe alle eksperter og fagpersoner, jeg har kendskab til, er uenig med dig.

Jeg er overbevist om, at Togfond-projekterne i Østjylland vil være godt for jernbanen. Og dine elskede bilister kan forhåbentlig engang i fremtiden stige på toget på en større terminal i Hasselager - hvis de da vil ud af bilen.

Citat fra: Mester Dato  6/04-22, 20:20Det er sådan set lige meget, om du ikke mener, at dit forslag vil forringe forholdene for passagererne, så længe alle eksperter og fagpersoner, jeg har kendskab til, er uenig med dig.

Jeg er overbevist om, at Togfond-projekterne i Østjylland vil være godt for jernbanen. Og dine elskede bilister kan forhåbentlig engang i fremtiden stige på toget på en større terminal i Hasselager - hvis de da vil ud af bilen.

Nu akal man nok tage fagpersoner og såkaldte eksperter med et gran salt.
Se blot på hvad militærfolk troede om den uovervindelige russiske krigsmaskine og angrebet på Ukraine.

De har indtil nu ikke haft ret.

Nej - jeg synes det er ærgerligt at man ikke får flere over i toget.
Men jeg forstår samtidigt at det for rigtig mange ikke er attraktivt.

Det man byder nu og i de næste 20 år er ikke meget bevendt for det store daglige antal rejsende.

Men der bliver enten god plads i dine tog eller også færre afgange. Det sidste vil nok få flere væk fra toget.


Dejligt at se at alt er ved det gamle under nye forum.

Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 20:51
Citat fra: Niels Bak Dato  3/04-22, 19:16
Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 00:13Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.

Det var så heller ikke det jeg skrev, hvis du ellers læser det. Jeg skrev hele byens.

Gjorde du det?

Citat fra: Niels Bak Dato  2/04-22, 14:38At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen er så tåbeligt at det gør ondt. Det handler ikke om, at dem, der har området ved Århus H som slutdestination, får "et enkelt skift". Det handler om at man til alle andre steder i byen nu får to. Det vil føre til et øjeblikkeligt og uopretteligt fald i pendlingen i den offentlige trafik i Østjylland, som er præcis den trafik, der er mest behov for at understøtte.


Men hvis det kun er hele byens - så er det jo ikke et problem.

Thi den foreslåede station vest for Aarhus vil være udenfor byen.

Denne station kunne nåes af alle i  bil fra de store områder syd, vest og nord for Aarhus.
Områder som idag har ringe kollektive forbindelser ind til Aarhus H.
Ja - det er vel ikke utænkeligt at det ville betyde en markant stigning af togrejsende såfremt den rejsende kunne tage hjemmefra parcelhuset og køre til stationen. Enten parjeringshuset eller om 15-30 år i en selvkørende tilkaldebil.

Og de tog som ender og starter på Aarhus H vil stadig skulle ind til centrum.

Undlod man de mange mia. til jernbanen over Kattegat, så kunne man givet køre med dine tog til 300 passagerer med 23 afgange i timen fra tidlig morgen til midnat. I myldrertiden kobler blot 2 eller 3 togsæt sammen.

Ibfrastrukturafgift skal iøvrigt nok også betales over Kattegat. Og den bør vel være højere end Storebælt. Der er jo tale om både en nyere og ikke mindst længere forbindelse.




Hvad er det i sætnignen "At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen " som du ikke kan forstå?

At ødelægge den sammenhæng så har konsekvenser for hele pendlingsmønstret i Østjylland, som jeg også skriver, det er noget andet. For hovedstrømmene går fra hele regionen ind mod Århus, hvor området ved Århus H er det naturlige og effektive fordelingspunkt, for flertallet af destinationer i byområdet. Og som vil blive væsentligt mere uatrakktiv, hvis der bliver lagt et ekstra skift ind.

En forstadsstation kan sagtens give mening, men  du kan ikke få den så den dækker både linjerne mod syd, nord og den kommende mod vest samt evt mod Kattegatforbindelsen, hvis ellers togene også skal ind til Århus. Om du anlægger en station i fx Hasselager eller i Brabrand til dem som hellere vil køre dertil, er sådan set ligegyldigt i forhold til at der stadig er behov for at langt de fleste tog stadig skal ind til byen.

Så det kan kun blive et supplement, hvor vel et enkelt IC-tog i timen skipper Århus H og kører udenom. Hvis ellers en beregning vil vise at der overhovedet kan skabes passagerer til det.

Citat fra: Niels Bak Dato  9/04-22, 14:59
Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 20:51
Citat fra: Niels Bak Dato  3/04-22, 19:16
Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 00:13Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.

Det var så heller ikke det jeg skrev, hvis du ellers læser det. Jeg skrev hele byens.

Gjorde du det?

Citat fra: Niels Bak Dato  2/04-22, 14:38At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen er så tåbeligt at det gør ondt. Det handler ikke om, at dem, der har området ved Århus H som slutdestination, får "et enkelt skift". Det handler om at man til alle andre steder i byen nu får to. Det vil føre til et øjeblikkeligt og uopretteligt fald i pendlingen i den offentlige trafik i Østjylland, som er præcis den trafik, der er mest behov for at understøtte.


Men hvis det kun er hele byens - så er det jo ikke et problem.

Thi den foreslåede station vest for Aarhus vil være udenfor byen.

Denne station kunne nåes af alle i  bil fra de store områder syd, vest og nord for Aarhus.
Områder som idag har ringe kollektive forbindelser ind til Aarhus H.
Ja - det er vel ikke utænkeligt at det ville betyde en markant stigning af togrejsende såfremt den rejsende kunne tage hjemmefra parcelhuset og køre til stationen. Enten parjeringshuset eller om 15-30 år i en selvkørende tilkaldebil.

Og de tog som ender og starter på Aarhus H vil stadig skulle ind til centrum.

Undlod man de mange mia. til jernbanen over Kattegat, så kunne man givet køre med dine tog til 300 passagerer med 23 afgange i timen fra tidlig morgen til midnat. I myldrertiden kobler blot 2 eller 3 togsæt sammen.

Ibfrastrukturafgift skal iøvrigt nok også betales over Kattegat. Og den bør vel være højere end Storebælt. Der er jo tale om både en nyere og ikke mindst længere forbindelse.




Hvad er det i sætnignen "At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen " som du ikke kan forstå?

At ødelægge den sammenhæng så har konsekvenser for hele pendlingsmønstret i Østjylland, som jeg også skriver, det er noget andet. For hovedstrømmene går fra hele regionen ind mod Århus, hvor området ved Århus H er det naturlige og effektive fordelingspunkt, for flertallet af destinationer i byområdet. Og som vil blive væsentligt mere uatrakktiv, hvis der bliver lagt et ekstra skift ind.

En forstadsstation kan sagtens give mening, men  du kan ikke få den så den dækker både linjerne mod syd, nord og den kommende mod vest samt evt mod Kattegatforbindelsen, hvis ellers togene også skal ind til Århus. Om du anlægger en station i fx Hasselager eller i Brabrand til dem som hellere vil køre dertil, er sådan set ligegyldigt i forhold til at der stadig er behov for at langt de fleste tog stadig skal ind til byen.

Så det kan kun blive et supplement, hvor vel et enkelt IC-tog i timen skipper Århus H og kører udenom. Hvis ellers en beregning vil vise at der overhovedet kan skabes passagerer til det.

Svaret på dine spørgsmål  ligger givet i at vi har forskellige ambitioner for hvad der skal ske når man som især daglig rejsendeskal vælge transportmiddel..

Jeg vil gerne have reduceret den del som tager bilen til og fra arbejde.

Husk at trafikken er steget med 1%-2% årligt i de sidste 15 år på vejsiden.
I samme periode er passagerantal stagneret eller faldet på regionaltogene og de landsdækkende tog.

Så skal der virkelig ske noget i forhold til vejtrafikken - så skal passagerertallet på jernbaneområdet mere end fordobles. Ellers opsuges den nuværende årlige vækst ikke og kravet om flere veje vil kun forstærkes.

En sådan tilstrømning til jernbanen tænker jeg ikke sker medmindre man gør noget virkelig attraktivt.

Men er ambitionsniveauet  ikke særligt højt og man accepterer fortsat vækst af vejtrafikken - så har du ret!
Så er der ingen grund til at ændre på forholdene omkring Aarhus udover kørestrøm og et par mindre udretninger af nogle kurver.

Men så kommer der heller ikke flere daglige rejsende af betydning og kravet om flere veje forstærkes.

Så vi har givet meget forskellige ambitioner. Deraf forskellen i hvad man bør gøre.

Hav en god påske.
Banedanmark og DSB har jo gjort deres til at såvel påske som de kommende måneder vil valg af transportmiddel favoriserer bilen.

Citat fra: TWB Dato 10/04-22, 07:33Banedanmark og DSB har jo gjort deres til at såvel påske som de kommende måneder vil valg af transportmiddel favoriserer bilen.

Hvis du kan præsentere en realistisk, gennemførbar plan for at renovere skinnelegeme og underlag, udskifte broer og etablere elektrificering uden at påvirke driften er jeg sikker på, at man vil være lydhør.

Bemærk dog ordene realistisk og gennemførbar.


Citat fra: krabsen Dato 10/04-22, 08:56
Citat fra: TWB Dato 10/04-22, 07:33Banedanmark og DSB har jo gjort deres til at såvel påske som de kommende måneder vil valg af transportmiddel favoriserer bilen.

Hvis du kan præsentere en realistisk, gennemførbar plan for at renovere skinnelegeme og underlag, udskifte broer og etablere elektrificering uden at påvirke driften er jeg sikker på, at man vil være lydhør.

Bemærk dog ordene realistisk og gennemførbar.

Så hvor få mennesker som deltog i sporudskiftning og udskiftning af ballast på strækningen mellem Næstved og Ringsted for 2 år siden.

Dernæst dukkede relativ få folk op til at opsætte master og køretråd.

Så måske man skulle starte med at få flere folk på opgaven.

Dernæst kunne man jo ved nyanlæg være på forkant og benytte præfabrikerede broelementer.

Og når ballast og især skinner skal renoveres efter x antal år - så kunne man ved nyanlæg overveje at have plads til et 3. eller 4. spor på hovedstrækningerne så trafikken kunne opretholdes.

Tænker at det alt andet lige må være muligt at lade et tog passere et arbejdsområde i lav hastighed end at lukke strækningen helt.

Så tænk fremtidig vedligeholdelse ind i projekterne allerede fra starten.

Og ja - det koster penge. Men det koster også penge at rejsende i mange måneder får markant længere rejsetid.

Så mulighederne eksisterer- hvis man ønsker at give de rejsende færrest mulige gener.

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af LarsDK. 10/04-22, 17:52.
Seneste redigering: 10/04-22, 17:55 af LarsDK
At flytte Århus H giver ingen mening. Jeg har kan ikke komme på nogle tilfælde - danske eller internationale - hvor man har flyttet en banegård fra midt i en stor by til udkanten af denne, og har haft success med det.

Spanien og Frankrigs højhastighedsnetværk er fyldt med "spøgelses stationer" "in the middle of nowhere".

Men et shunt ved Århus giver mening. Ikke ude ved E45, men helt inde hvor de to baner mødes. Et shunt her vil være nogle få 100 meter. Det kan være enkelte sporet, have maks. hastighed på 50 km i timen og have krydsningsninger i niveau.

For godstog vil der åbenlyst være en fordel, men man bør også se på direkte Lyntog til/fra Aalborg. Der kan spares ca. 12 min!

Men vigtig - disse lyntog skal være et supplement. Shuntet skal intet ændre i den nuværende køreplan eller fremtigige planer, så ingen fra Århus mister noget ved at dette shunt anlægges. Århus H flyttes ikke, og der er ingen ændring af togbetjeningen til/fra Århus H. ALle tog der kører og er planlagt i dag, kører stadig uden ændring.

Men der kunne introduceres måske 4-6 "Aalborg Lyntog" pr. dag pr. vej. De 12 min ekstra der spares, kan flytte nogle passager fra især flyet over i toget. Køreplanen kun være Aalborg - Randers - Vejle - Odense - København. Det vil kunne få rejsetiden til Aalborg ned omkring 3t40m hvor toget næsten kan konkurrere med fly. (det er ca. 2,5 timer med fly city to city alt efter hvor tæt op afgang man er ok med at ankomme til lufthavnen).

"Men 80% af skal alligevel til eller fra Århus" - Ja - og de har helt det samme tilbud som i dag, måske får de endda lidt ektra plads i togene, når nogle af de gennemgående passager i stedet sider i de nye Aalborg Lyntog.

Det er WIN - WIN, uanset om du bor i Århus eller Aalborg.

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/04-22, 18:04.
Seneste redigering: 10/04-22, 18:10 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: LarsDK Dato 10/04-22, 17:52At flytte Århus H giver ingen mening. Jeg har kan ikke komme på nogle tilfælde - danske eller internationale - hvor man har flyttet en banegård fra midt i en stor by til udkanten af denne, og har haft success med det.

Spanien og Frankrigs højhastighedsnetværk er fyldt med "spøgelses stationer" "in the middle of nowhere".

Men et shunt ved Århus giver mening. Ikke ude ved E45, men helt inde hvor de to baner mødes. Et shunt her vil være nogle få 100 meter. Det kan være enkelte sporet, have maks. hastighed på 50 km i timen og have krydsningsninger i niveau.

For godstog vil der åbenlyst være en fordel, men man bør også se på direkte Lyntog til/fra Aalborg. Der kan spares ca. 12 min!

Men vigtig - disse lyntog skal være et supplement. Shuntet skal intet ændre i den nuværende køreplan eller fremtigige planer, så ingen fra Århus mister noget ved at dette shunt anlægges. Århus H flyttes ikke, og der er ingen ændring af togbetjeningen til/fra Århus H. ALle tog der kører og er planlagt i dag, kører stadig uden ændring.

Men der kunne introduceres måske 4-6 "Aalborg Lyntog" pr. dag pr. vej. De 12 min ekstra der spares, kan flytte nogle passager fra især flyet over i toget. Køreplanen kun være Aalborg - Randers - Vejle - Odense - København.

"Men 80% af skal alligevel til eller fra Århus" - Ja - og de har helt det samme tilbud som i dag, måske får de endda lidt ektra plads i togene, når nogle af de gennemgående passager i stedet sider i de nye Aalborg Lyntog.

Det er WIN - WIN, uanset om du bor i Århus eller Aalborg.

Jeg er fuldstændig enig i alt ovenstående. Med den tilføjelse, at det formentlig ikke er 12 minutter, men ca. 15 minutter, der spares for passagerrejser, der kører via shunten. For godstog er besparelsen ca. 40 minutter. (Som bekendt kører kører der pt. kun ca. 10 godstog på den strækning pr. uge).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: LarsDK Dato 10/04-22, 17:52...Det vil kunne få rejsetiden til Aalborg ned omkring 3t40m hvor toget næsten kan konkurrere med fly. (det er ca. 2,5 timer med fly city to city alt efter hvor tæt op afgang man er ok med at ankomme til lufthavnen).

Så er der da godt nok også tid til både kaffe og indkøb i lufthavnen.  :P

Jeg plejer at bruge under to timer fra Aalborg lufthavn til midtbyen i København. Og for ret mange er det både hurtigere, nemmere og billigere at tage til Aalborg Lufthavn frem for Aalborg Station.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak