Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vestbanen gyngerne og karrusellerne
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: vestjyden Dato  9/06-26, 22:25
Citat fra: mgameing123 Dato  9/06-26, 22:15
Citat fra: vestjyden Dato  9/06-26, 22:11
Citat fra: mgameing123 Dato  9/06-26, 22:08
Citat fra: vestjyden Dato  9/06-26, 21:34
Citat fra: Thomas123 Dato  9/06-26, 21:11Minder mig om lignende udfordring for VLJT, som også står overfor en milliardinvestering, som regionen vist ikke har pengene til.

Men det er jo relevant at påpege at passagertallet er faldene? Så hvad kan der gøres ved det, status quo er vel ikke nok

Jeg tænker 2 ting:

At det har noget at gøre med materialesituation hos GoCollective de seneste år

At bussen fra Oksbøl til Blåvand er langsom skåret ned via salamimetoden og til sidst nedlagt af selvsamme politikere som ønsker Vestbanen nedlagt

Plus perioder med arbejde på de mange overkørsler

Hvor populær var bussen til Blåvand?

Jo mere der blev skåret i dens afgange jo mindre populær blev den...
Det kan jeg godt forstil mig men hvor populær var det dengang?

Jeg husker da jeg brugte den som knægt i 90erne. Der var den hyppigt brugt af lokale, pendler til job og turister der skulle ud til stranden. Toget var bedre timet med bussen dengang.

Det lyder ihvertfald realistisk nok at bussen vil nok havde været proppet i sommerperioden. Men det er godt nok urimeligt at politikkerne kan ikke finde ud af køre en simpelt rute fra Oksbøl til Blåvand. Nu må de altså tag sig sammen! Er der ikke engang i det mindste en skolebus?

Citat fra: mgameing123 Dato 10/06-26, 14:43
Citat fra: vestjyden Dato  9/06-26, 22:25
Citat fra: mgameing123 Dato  9/06-26, 22:15
Citat fra: vestjyden Dato  9/06-26, 22:11
Citat fra: mgameing123 Dato  9/06-26, 22:08
Citat fra: vestjyden Dato  9/06-26, 21:34
Citat fra: Thomas123 Dato  9/06-26, 21:11Minder mig om lignende udfordring for VLJT, som også står overfor en milliardinvestering, som regionen vist ikke har pengene til.

Men det er jo relevant at påpege at passagertallet er faldene? Så hvad kan der gøres ved det, status quo er vel ikke nok

Jeg tænker 2 ting:

At det har noget at gøre med materialesituation hos GoCollective de seneste år

At bussen fra Oksbøl til Blåvand er langsom skåret ned via salamimetoden og til sidst nedlagt af selvsamme politikere som ønsker Vestbanen nedlagt

Plus perioder med arbejde på de mange overkørsler

Hvor populær var bussen til Blåvand?

Jo mere der blev skåret i dens afgange jo mindre populær blev den...
Det kan jeg godt forstil mig men hvor populær var det dengang?

Jeg husker da jeg brugte den som knægt i 90erne. Der var den hyppigt brugt af lokale, pendler til job og turister der skulle ud til stranden. Toget var bedre timet med bussen dengang.

Det lyder ihvertfald realistisk nok at bussen vil nok havde været proppet i sommerperioden. Men det er godt nok urimeligt at politikkerne kan ikke finde ud af køre en simpelt rute fra Oksbøl til Blåvand. Nu må de altså tag sig sammen! Er der ikke engang i det mindste en skolebus?

Nej, ingen fast forbindelse til Danmarks vestligste punkt mere. Læs mere i denne tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=1066.0

Mvh Vestjyden

Bag betalingsmur. Men hovedbudskabet kan læses. De studerende på Campus Varde mener at Vestbanen er meget vigtig

https://jv.dk/varde/campus-elever-sender-et-klart-signal-til-politikerne-vestbanen-er-meget-vigtig

Mvh Vestjyden

Det er den da også, mange bruger den bare ikke længere.
De unge kører jo sammen til Campus, nu de 17-årige har fået lov at køre bil.
Og uden for skoletiden? Toget er reelt tomt. Meget få passagerer.

At nedlægge toglinjen betyder ikke, at der ikke skal være kollektiv trafik.
Bus er markant billigere at drive – og en renovering af banen til 1,25 milliarder kroner er simpelthen ikke til at forsvare med det passagergrundlag, der er.

Det er svært at forstå, at jernbaneinfrastruktur skal være så uforholdsmæssigt dyrt.

Citat fra: andersdk Dato  3/07-26, 16:26Det er den da også, mange bruger den bare ikke længere.

Bus er markant billigere at drive – og en renovering af banen til 1,25 milliarder kroner er simpelthen ikke til at forsvare med det passagergrundlag, der er.

Det er svært at forstå, at jernbaneinfrastruktur skal være så uforholdsmæssigt dyrt.

Busruter er bare nemmere at skære i. Det giver ikke den samme stabilitet. Jernbanen aflaster trængslen ud til stranden. Regeringen gør kollektiv transport for unge gratis nu. Har også læst et sted at det samlede nærbane projekt er mere samfundsøkonomisk rentabel end eksempelvis letbanerne, da der er få anlægsudfgifter. Og så kommer der de dynamiske effekter som turisme og bosætning.

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato  3/07-26, 17:02
Citat fra: andersdk Dato  3/07-26, 16:26Det er den da også, mange bruger den bare ikke længere.

Busruter er bare nemmere at skære i. Det giver ikke den samme stabilitet. Jernbanen aflaster trængslen ud til stranden. Regeringen gør kollektiv transport for unge gratis nu. Har også læst et sted at det samlede nærbane projekt er mere samfundsøkonomisk rentabel end eksempelvis letbanerne, da der er få anlægsudfgifter. Og så kommer der de dynamiske effekter som turisme og bosætning.

Her Esbjerg Nærbane samfundsøkonomi:

https://ugeavisen.dk/bramming/naerbane-er-god-samfundsoekonomi

Mvh Vestjyden

Altså hvis der er intet tog så er der intet kollektiv trafik. Fordi buslinjen kommer nok også bare til at blive nedlagt. Varde Kommune er ikke så glad for at betale for kollektiv trafik.

Det vil også være den helt forkerte vej at gå især når vi tager hensyn til Esbjerg Nærbane.

Citat fra: vestjyden Dato  8/06-26, 12:47
Citat fra: mgameing123 Dato  8/06-26, 11:55
Citat fra: vestjyden Dato  8/06-26, 08:36Så er en gammel traver taget op igen, hvor en diskussionen om en privatbane reduceres til en samtale der minder om en tivolikarrusel. Gyngerne og karrusellerne. Ingen øjne for dynamiske effekter. Ingen øjne for helheden med nærbane...

https://jv.dk/varde/er-vestbanen-paa-vej-mod-sidste-afgang-ingen-koeer-er-hellige-siger-formanden?teaser-referral=f42a2a4e-518f-4e24-821a-f58e927a0223-10

Har den ik lige haft sporfornyelse i 2010'erne?

Sidste sporfornyelse var i 80erne

Der blev vel bevilliget midler fra folketinget 80erne?

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato  4/07-26, 07:11
Citat fra: vestjyden Dato  8/06-26, 12:47Sidste sporfornyelse var i 80erne

Der blev vel bevilliget midler fra folketinget 80erne?

Pengene blev jf. "1984-loven" bevilget som anlægsinvesteringer, hvor staten betalte 70% (optaget på finansloven) og amtet og "de interesserede kommuner" bidrog med 30%.

I den forudgående "1956-lov" ydedes pengene som "moderniseringslån" med fordelingen 75% - 25% mellem stat hhv. amt/kommuner.

De gamle moderniseringslån blev eftergivet med (EU-godkendelse) i f.m. overdragelsen af statens aktier i og økonomiske ansvar for privatbanerne til amterne i 2001.

M.v.h.
Niels

Citat fra: andersdk Dato  3/07-26, 16:26.....

At Vestbanen overlevede en nedlæggelsesdebat for ca. 15 år siden beroede dybest set på, at driften af alternativ bustrafik uden tilskud ville være dyrere end at drive banen med det tilskud, staten yder, og som selvsagt ville bortfalde ved banenedlæggelsen.

I vurdering af økonomien i en evt. infrastrukturfornyelse bør indgå, at den vil "holde" i ca. 40 år (hvilket også er afskrivningsperioden). Det nævnte beløb synes desuden også større end prisen for den nyligt gennemførte sporfornyelse af Østbanens 50 km.

Gå op Sider: 1 [2]
Veterantog kalender

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak