Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- K26 er synlig på Rejseplanen
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
K26 er synlig på Rejseplanen
Af DRT, Valby. 28/09-25, 19:31.
Seneste redigering: 28/09-25, 19:35 af DRT
Spændende nyheder!

Så jeg sad i går og kiggede lidt på, hvor langt man kunne se frem på rejseplanen. Jeg blev helt overrasket over at man allrede kan se de første fire dage af K26.

Det indeholder i hvertfald tre nye ændringer i trafikken bl.a.

ICL kører nu kun til Aalborg, imens IC fra Esbjerg nu kører hele vejen til Aalborg Lufthavn. Samt at IC'eren kører med numrende 23xx mellem Esbjerg-Fredericia, 4xx Fredericia-Aarhus og 43xx resten af vejen Aarhus-Aalborg Lufthavn.

Samtidigt er regionaltogene Fredericia-Skanderborg/Aarhus H blevet rykket lidt rundt. Der er færre tog til Aarhus på de normale tider, mens myldretidstogene kører hele vejen til Aarhus H på to afgange om morgenen og tre om eftermiddagen i retning mod Aarhus, det er det samme modsat, dog undtaget af et enkelt tog til normaltid fra Aarhus H.

CPH Lufthavn-Slagelse/Odense togene, stopper endelig på København Syd på alle afgange i hverdagene og de fem IC afgange om søndagen.

Mere har jeg ikke undersøgt, men det er stadig super interessant at se frem til. I kan selvfølgelig selv dykke ned i de nye tider for andre ændringer  ;D  https://www.rejseplanen.dk

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

200 togene fra lufthavnen til Slagelse togene kører vidst også til Roskilde hele weekenden, og til sen aften også, uden jeg lige husker detaljerne for hvornår og hvor længe. 

Af Mikkelhk, Lunderskov. 28/09-25, 20:13.
GoCollective og Lokaltog er tilsyneladende endnu ikke synlige på Rejseplanen. DSB, Nordjyske og Midtjyske Jernbaner er synlige (samt de fleste busser på landsplan).
Jeg vil formode at de sidste operatører bliver synlige indenfor de næste par uger.

Citat fra: DRT Dato 28/09-25, 19:31IC'eren kører med numrende 23xx mellem Esbjerg-Fredericia, 4xx Fredericia-Aarhus og 43xx resten af vejen Aarhus-Aalborg Lufthavn.
Dette skyldes efter sigende at systemerne i ERTMS (Signalprogrammet) har svært ved at samme tognummer "kører ud af systemet" ét sted, f.eks. fra Vejen mod Lunderskov, og at samme tognummer så "kører ind i systemet" et andet sted, f.eks. fra Fredericia mod Børkop en gang efter nytår, hvor der også vil være ERTMS der. Dette har man så løst ved at toget nu har hele tre forskellige numre undervejs på turen fra Esbjerg til Aalborg (Lufthavn).
Indtil nu har det ikke givet problemer, da togene har heddet 4xx Esbjerg-Aarhus, og så har skiftet til/fra 43xx Aarhus-Aalborg. Dermed har toget ikke både kørt ud af og ind i Signalprogrammet to forskellige steder med samme tognummer.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-25, 20:13GoCollective og Lokaltog er tilsyneladende endnu ikke synlige på Rejseplanen. DSB, Nordjyske og Midtjyske Jernbaner er synlige (samt de fleste busser på landsplan).
Jeg vil formode at de sidste operatører bliver synlige indenfor de næste par uger.

Citat fra: DRT Dato 28/09-25, 19:31IC'eren kører med numrende 23xx mellem Esbjerg-Fredericia, 4xx Fredericia-Aarhus og 43xx resten af vejen Aarhus-Aalborg Lufthavn.
Dette skyldes efter sigende at systemerne i ERTMS (Signalprogrammet) har svært ved at samme tognummer "kører ud af systemet" ét sted, f.eks. fra Vejen mod Lunderskov, og at samme tognummer så "kører ind i systemet" et andet sted, f.eks. fra Fredericia mod Børkop en gang efter nytår, hvor der også vil være ERTMS der. Dette har man så løst ved at toget nu har hele tre forskellige numre undervejs på turen fra Esbjerg til Aalborg (Lufthavn).
Indtil nu har det ikke givet problemer, da togene har heddet 4xx Esbjerg-Aarhus, og så har skiftet til/fra 43xx Aarhus-Aalborg. Dermed har toget ikke både kørt ud af og ind i Signalprogrammet to forskellige steder med samme tognummer.

En af de få ting som fungere i øst men ikke i vest. Det plejer at være den anden vej rundt

Jeg formoder næsten alle regionaltog vil kører til Århus i fra en uge 5 ( Måske ikke Viborg togene )
Uge 3 og 4 er der hvis helt lukket i Århus

så skulle der være 4 spor til rådighed , mod 2 idag

der er også noget med der er lukket 3 måneder mod Langå først på året

Citat fra: DRT Dato 28/09-25, 19:31ICL kører nu kun til Aalborg, imens IC fra Esbjerg nu kører hele vejen til Aalborg Lufthavn.
Jeg tror ikke at dataene i Nordjylland er helt opdateret endnu, idet at både IC og ICL burde køre til Aalborg Lufthavn i stedet for NJ, og at NJ burde være den eneste på Aalborg Nærbane samt køre til Hobro. Mon ikke at det bliver rettet til indenfor de næste par uger.

Af andersj, Aalborg. 28/09-25, 22:42.
Nord for Fredericia er der lidt undtagelsestilstand frem til og med 19. april pga. ombygningen af Aarhus H. Nord for Aarhus (både DSB og NJ) skifter man først til K26 den 18. januar, hvor totalspærringen nord ud af Aarhus H går igang og først 20. april går K26 rigtigt igang på Fredericia-Aalborg.

Det med at ICL og IC bytter på Aalborg Lufthavn skyldes at kanalerne er meget låste mellem Aalborg-Lindholm-Aalborg Lufthavn og da der i en periode er længere køretid så afgår ICL tidligere og ankommer senere til Aalborg og kan derfor ikke nå kanalen ud til lufthavnen.

I K26 vil både ICL og IC køre ud til lufthavnen med IC som grundbetjening og ICL i de tidsrum mandag-lørdag hvor NJ kører i dag.

Anders

Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-25, 20:13GoCollective og Lokaltog er tilsyneladende endnu ikke synlige på Rejseplanen. DSB, Nordjyske og Midtjyske Jernbaner er synlige (samt de fleste busser på landsplan).

For lokaltogs tilfælde, så bliver trafikken altid bestilt af regionerne i oktober, så køreplanerne bliver først udgivet derefter.

Så er køreplanen kommet i detaljer på DSB's hjemmeside, hvor kan kan læse om alle ændringerne:

https://www.dsb.dk/trafikinformation/sporfornyelse/k26/

Citat fra: Ncard00 Dato  1/10-25, 09:01Så er køreplanen kommet i detaljer på DSB's hjemmeside, hvor kan kan læse om alle ændringerne:

https://www.dsb.dk/trafikinformation/sporfornyelse/k26/

Der kommer ICE i Padborg! Spændende!

Til gengæld ser det ud til at EC-togene springer Padborg over. Gad vide hvordan personaleskift så skal foregå? Eller måske standser man stadig i Padborg, men laver ikke almindelig passagerudveksling grundet det der cirkus med perronhøjde, Talgo-vogne og mobile trapper...

Af andersj, Aalborg. 1/10-25, 09:59.
Det skal mere ses som en oversigt over afgange end en detaljeret køreplan - der vil fortsat være stop i Padborg og Schleswig samt Hamburg Altona for RJ afgangene.

Forbindelsen København-Padborg-Frankfurt kører kun i højsæsonen. Udenfor højsæsonen kører ICE toget Frankfurt-Flensburg-Frankfurt og ICL toget København-Padborg-København kører ikke. Det vil dog fortsat være muligt at opnå forbindelse til og fra ICE med IC 57xx togene Fredericia-Flensburg.

Det kan godt være en lidt risikofyldt forbindelse med skift i Padborg, så jeg håber at der garanteres at togene venter på hinanden ved forsinkelser - det er surt at strande i Padborg en sommerdag hvor alle tog er udsolgte.

Anders

Citat fra: andersj Dato  1/10-25, 09:59Det skal mere ses som en oversigt over afgange end en detaljeret køreplan - der vil fortsat være stop i Padborg og Schleswig samt Hamburg Altona for RJ afgangene.

Forbindelsen København-Padborg-Frankfurt kører kun i højsæsonen. Udenfor højsæsonen kører ICE toget Frankfurt-Flensburg-Frankfurt og ICL toget København-Padborg-København kører ikke. Det vil dog fortsat være muligt at opnå forbindelse til og fra ICE med IC 57xx togene Fredericia-Flensburg.

Det kan godt være en lidt risikofyldt forbindelse med skift i Padborg, så jeg håber at der garanteres at togene venter på hinanden ved forsinkelser - det er surt at strande i Padborg en sommerdag hvor alle tog er udsolgte.
Hvis man ikke venter, så kører man med et tomt tog. Det ville da være dumt.

Jeg bider også mærke i at Hamborg-toget nu kaldes EuroCity Express og ikke bare EuroCity. Men ud fra hvad jeg lige kan læse mig til, handler det mere om komfortniveau og pris end hvor lang tid turen tager.

Synes det er glædeligt at der er ved at komme gang i de internationale tog igen.
Håber Norge Sverige sådan for alvor kan komme med på kortet.

Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/10-25, 11:30.
Citat fra: nj_kruse Dato  1/10-25, 10:38Hvis man ikke venter, så kører man med et tomt tog. Det ville da være dumt.

Hvis materiellet skal bruges fra et andet sted vil det jo være nødvendigt at køre nogenlunde rettidigt, passagerer eller ej.

Det er vel heller ikke givet at der er plads til at toget bare lige kan senerelægges.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5
VectronDSB ME 1522

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak