Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 29/09-25, 12:34Det reelt spændendeher er jo, om "businesscasen" holder. Du kan købe mange nye tog, der kan være tilpasset eksisterende infrastruktur (og værksteder) for 28 mia - og de kan godt køre fuldt bemandet hele døgnet. Det er alene et spørgsmål om pris.
Iøvrigt kører der da systemer på afarter af CBTC, der håndterer togfølger ned til 45 sekunder (også bemandede). Jeg tror heller ikke at 32 tog i "røret" var dimensioneringen i Signalprogrammet.
Først: Jeg mener at jeg engang har set at der skulle være plads til 36 tog/time i røret med CBTC, men at man ønsker at holde det på 32 tog/time for at have lidt kapacitet til overs for bedre at kunne styre driften hvis der er forsinkelser.
Dernæst: Du blander minimal togfølge og gennemsnitlig togfølge sammen. De to er
meget forskellige.
Den minimale togfølge med CBTC er på 40 sekunder eller endnu lavere; jeg har selv set tilfælde på Nørreport hvor et S-tog er på vej ind på perronen før det forrige har forladt den. Men det betyder bare ikke at man kan køre
alle togene 45 sekunder fra hinanden. Tog bliver helt naturligt forsinket af små variationer i hvor mange passagerer der skal af og på, og hvor hurtige de er om det. Når et tog først er forsinket, så vil der være flere passagerer der venter på det ved næste station, og sådan kan forsinkelserne opbygge sig og føre til at togene klumper sig sammen - det kender man også fra mange busruter. CBTC er i stand til at afbøde det værste sammenklumpning, men det kræver at der er ekstra tid mellem togene.
På Nørreport har S-togene så vidt jeg husker en holdetid på 30 eller 40 sekunder (eller måske et helt minut?), så der er en togfølge på 40 sekunder fysisk umuligt. Når man derudover også skal have ekstra tid mellem togene for at kunne køre stabilt og uden sammenklumpning, så får man et maksimum på omtrent 36 tog/time - hvilket altså stadig er i verdensklasse.
Jeg stod på et tidspunkt og observerede Linje 14 i Paris - og ja, nogen gange kørte togene helt ned til 40 sekunder fra hinanden. Men den gennemsnitlige togfølge målt over flere afgange var omkring 90 sekunder - der var altså også afgange der lå længere fra hinanden. Hyppigheden havde faktisk ret stor variation, og hvis man prøvede at køre tog hvert 40. sekund ville det uden tvivl gå i hårknude. Eftersom Københavns S-tog er fordelt på 6 forskellige linjer, skal der også være en stiv køreplan, i stedet for bare at 'køre på frekvens' som metroen gør. Denne stive køreplan gør også at kapaciteten bliver lidt lavere end den ellers ville være. Måske er det derfor man kun mener der kan være 36 tog/time gennem røret, i stedet for 40.
Jeg kender ikke til nogen steder i verden hvor der kører mere end 40 tog/time per spor; hvis du mener at kende sådan et system er jeg meget spændt på at høre mere om det.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 29/09-25, 12:34Man skal nok passe på at blande "Ekspresstunnellen" sammen med "førerløse S-tog". Det virker lidt "påfaldende", at man nu først for alvor er blevet interesserede i "Ekspresstunnellen" efter økonomien i "Førerløse S-tog" er løbet løbsk, og projektet med "Q-tog" (Forstadstog på regionalbanerne mellem Roskilde og Helsingør mm) begynder at få momentum. Man kunne få den "fæle konspiratoriske tanke", at "Ekspresstunnellen" mest handler om at få forbedret businesscasen for "Førerløse S-tog".
/Lasse
Der er ikke belæg for at økonomien i førerløse S-tog skulle være løbet løbsk - heller ikke i den artikel som startede denne tråd. Førerløse S-tog er kun et under-projekt i det store "Fremtidens S-tog"-projekt, og det er i de
andre dele af projektet at budgettet er løbet løbsk.
Det nye værksted skal bygges under alle omstændigheder, fordi man får brug for flere togmeter af 5. generation end vi har af 4. generation. Passagertallet er steget og flåden skal udvides. Baliserne skal flyttes under alle omstændigheder, fordi DSB gerne vil gå over fra hel-, halv- og kvarttog til hel- og tredjedelstog. Altså er det udgifter som kommer til at blive afholdt uanset om man vælger førerløse s-tog eller ej.
Til sidst: er "Q-tog" begyndt at få momentum? Det er godt nok ikke min oplevelse. Helhedsplanen for den offentlige transport i Hovedstadsområdet hælder jo det forslag ned ad brættet som uladsiggørligt grundet ombygningen af København H, i hvert fald hvis togene til Helsingør og Roskilde skal bindes sammen. Det er teknisk muligt hvis man lader togene fra Helsingør have endestation på Østerport, men det er til gengæld en dårlig ide på mange andre punkter.