Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB overtager GoCollective
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
Citat fra: Henning Makholm Dato  5/02-26, 13:28Står der noget om hvad alle disse dieseltog vil gøre for deres fint opreklamerede klimamål om at være CO2-neutrale og partikelfri i 2030?
GoCollectives trafik skal igen i udbud inden for et par år, så det vil ikke belaste DSB i 2030.

DSB overtager GoCollective
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/02-26, 23:09.
Citat fra: Henning Makholm Dato  5/02-26, 13:28Står der noget om hvad alle disse dieseltog vil gøre ...
Der står vist ikke noget om at DSB evt. skal have dieseltog overdraget til ejendom. Materiel ejes ofte af "selvstændige" selskaber.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Og DSB har oprettet sådanne selskaber.


JH

Kollektiv Trafik Forum nyhedsbrev af 19.03.2026:

"GoCollective - en historie om et utilfredsstillende udbud
Ansvaret for den kuldsejlede udlicitering af togdriften på en række strækninger til GoCollective ligger først og fremmest hos selskabet selv. Men det tyder også på manglende kontraktstyring, området er kompliceret og effekterne af udlicitering er aldrig blevet ordentligt undersøgt, siger en forsker i udliciteringer.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/gocollective-en-historie-om-et-utilfredsstillende-udbud/3933 -

..... inkl. forskerens vurdering.

M.v.h.
Niels

DSB overtager GoCollective
Af andersj, Aalborg. 22/03-26, 22:33.
Det forlyder at planen var at DSB skulle overtage den 1. april, men at hele projektet blev sat i stå pga. valget. Nu vil det sandsynligvis afhænge af den nye minister om fyringen og overdragelsen til DSB overhovedet vil blive effektueret.

Anders

Citat fra: andersj Dato 22/03-26, 22:33Det forlyder at planen var at DSB skulle overtage den 1. april, men at hele projektet blev sat i stå pga. valget. Nu vil det sandsynligvis afhænge af den nye minister om fyringen og overdragelsen til DSB overhovedet vil blive effektueret.
"skulle" skal nok erstattes med "ville". Man skal huske, at "fyringen" reelt bliver et tilbud om virksomhedsovertagelse, hvor DSB skal købe GoCollective. GoCollective kan således sige "nej tak", hvis DSBs tilbud ikke er godt nok. Det løser dog ikke problemet med, at der ikke er "kontrol" med togmateriellets tilstand, når kontrakten ophører. Så ingen grund til at sætte noget i bero, medmindre man i virkeligheden vil noget andet.

/Lasse

DSB overtager GoCollective
Af vestjyden. 26/05-26, 21:50.
Er der noget nyt bortset fra dette?

"I efteråret 2025 tilkendegav Transportministeriet, at staten ønsker, at DSB i en periode overtager GoCollectives togdrift, som omfatter Svendborg-banen på Fyn samt en række strækninger i Midt- og Vestjylland. DSB har i 1. kvartal arbejdet videre med at kortlægge omfanget af opgaven med at overtage togtrafikken."

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/resultat-for-skat-udgjorde-i-1.-kvartal-2026-et-overskud-pa-6-mio.-kr/

Mvh Vestjyden

DSB overtager GoCollective
Af andersj, Aalborg. 26/05-26, 22:06.
Som jeg skrev i min kommentar den 22. marts, så er den politiske del af processen gået i stå pga. folketingsvalget der fratog ministerens beføjelser til at effektuere.

Det er op til den nye Transportminister at gennemføre processen, hvis der altså i den nye regering fortsat er opbakning til at fyre GoCollective. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/05-26, 22:06Som jeg skrev i min kommentar den 22. marts, så er den politiske del af processen gået i stå pga. folketingsvalget der fratog ministerens beføjelser til at effektuere.

Det er op til den nye Transportminister at gennemføre processen, hvis der altså i den nye regering fortsat er opbakning til at fyre GoCollective.

Der står at DSB har brugt første kvartal på at skabe et overblik. Hvor langt er de i det? Eller er det skabt?

Mvh Vestjyden

Citat fra: Henning Makholm Dato  5/02-26, 13:28Står der noget om hvad alle disse dieseltog vil gøre for deres fint opreklamerede klimamål om at være CO2-neutrale og partikelfri i 2030?
Det er hellere ikke en realistisk Sun. DSB skal alligevel køre med IC3 helt til 2031 og nu hvor Struerbanen alligevel elektrificeres kunne man lige så godt beholde dieseltogene til den tid. Iforhold til de andre baner så burde man allerede nu planlægge deres batteriafløser.

Citat fra: andersj Dato 26/05-26, 22:06Som jeg skrev i min kommentar den 22. marts, så er den politiske del af processen gået i stå pga. folketingsvalget der fratog ministerens beføjelser til at effektuere.

Det er op til den nye Transportminister at gennemføre processen, hvis der altså i den nye regering fortsat er opbakning til at fyre GoCollective. 
Bemærk (igen) at "fyre" i virkeligheden er at "købe". Man kan ikke "fyre" nogen, der lever op til de krav der er angivet i kontrakten.

/Lasse


Lemvig Folkeblad fortæller i dag, at aftalen om at overdrage togtrafikken til DSB ligger klar til underskrift, men at ministeren ikke må skrive under på grund af regeringsforhandlingerne.


https://folkebladetlemvig.dk/holstebro/gocollective-og-staten-er-enige-om-frivilligt-togstop-men-ministeren-maa-ikke-skrive-aftalen-under


Citat fra: Theis Andersen Dato 27/05-26, 15:04Lemvig Folkeblad fortæller i dag, at aftalen om at overdrage togtrafikken til DSB ligger klar til underskrift, men at ministeren ikke må skrive under på grund af regeringsforhandlingerne.


https://folkebladetlemvig.dk/holstebro/gocollective-og-staten-er-enige-om-frivilligt-togstop-men-ministeren-maa-ikke-skrive-aftalen-under

Super, tak for svar

Mvh Vestjyden

Citat fra: Theis Andersen Dato 27/05-26, 15:04Lemvig Folkeblad fortæller i dag, at aftalen om at overdrage togtrafikken til DSB ligger klar til underskrift, men at ministeren ikke må skrive under på grund af regeringsforhandlingerne.

Den fungerende transportminister Thomas Danielsen: "Jeg synes, vores landsdel har ventet længe nok på stabil togdrift".

Hmm, og det leverer DSB fra dag 1?

Citat fra: Niels Munch Dato 27/05-26, 15:59
Citat fra: Theis Andersen Dato 27/05-26, 15:04Lemvig Folkeblad fortæller i dag, at aftalen om at overdrage togtrafikken til DSB ligger klar til underskrift, men at ministeren ikke må skrive under på grund af regeringsforhandlingerne.

Den fungerende transportminister Thomas Danielsen: "Jeg synes, vores landsdel har ventet længe nok på stabil togdrift".

Hmm, og det leverer DSB fra dag 1?

Det kræver ihvertfald nogle reparationerne på nogle togsæt. Der står nogle uden bogier ved værkstedets spor på Varde banegård. Lyder godt at DSB er klar til opgaven. Ifølge artiklen har de dannet sig et overblik over togsættene.

Mvh Vestjyden

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
VLTJ M 5

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lyngby - Vedbæk Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak