Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Afskedstur med Y-togene
Afskedstur med Y-togene
Af 1993matias, Kh. 15/10-25, 21:57.
Afskedstur med Y-toget

Siden 1965 har Y-togene - med kælenavnene Lynette eller Grisen - været en fast del af de danske privatbaner.
Efter 60 års tro tjeneste er det ved at være slut med dem i ordinær drift. De sidste mange år har de kun kørt på Lemvigbanen. Men som bekendt er Lemvigbanen modtager af Danmarks første batteritog, som skal erstatte de aldrende Y-tog på banen. Batteritogene er godkendte, og så småt kommet ud at køre. Derfor er Y-togene snart fortid...

Det markeres lørdag den 25. oktober med et bestilt særtog sponsoreret af Tognål.dk. Toget vil køre til Thyborøn og til Vemb med fotostop* et par gange undervejs undervejs på stationer. Turen er gratis.

Køreplanen er endnu ikke på plads, men det forventes at ligge cirka i tidsrummet 11-17. Jeg håber på, at det kan tilpasses den første ankomst fra København via bus fra Struer, og slutte inden sidste bus til Struer, der passer med ankomst til København samme aften.
Nærmere info om køreplanen følger.

Undervejs vil der være mulighed for at købe fra lidt af Tognåls varesortiment - herunder premieren på Mireo-nålen. Der tilbydes også sodavand.
Såfremt man ønsker det, kan man forudbestille en frokostsandwich til togturen fra Thyborøn. Skriv til afskedstur@tognal.dk for mere info og forudbestilling af sandwich.

Opdateret information om afskedsturen generelt og køreplanen kan findes på Tognål.dk/afskedstur

*: Fotostop vil kun foregå på stationer og standsningssteder, og man får ikke lov at gå på banelegemet. Det er ikke 60'erne længere  ;)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Afskedstur med Y-togene
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 16/10-25, 19:39.
Frisk ini'tiv! håber der kommer mange.
A propos den sidste bemærkning: Findes der en statistik over hvor mange togtosser der i tidens løb er blevet ramt af tog? Jeg ved der er en youtube-video med en englænder, der var meget tæt på...

Afskedstur med Y-togene
Af 1993matias, Kh. 17/10-25, 11:52.
Opdatering: Der er mulighed for at forudbestille frokostsandwich i Thyborøn til at tage med i toget.
Der kan vælges mellem en kyllingesandwich og en med æg og rejer. Prisen er 95 kroner, som betales på dagen til mig (det er den pris, jeg selv betaler for dem). Skriv på mail senest tirsdag 21/10: afskedstur@tognal.dk

Mvh Matias

Afskedstur med Y-togene
Af 1993matias, Kh. 20/10-25, 15:02.
Der er nu en køreplan for toget. Det er lagt, så man kan nå med fra København af uden at overnatte i Jylland. Som altid kan seneste information ses på https://www.tognal.dk/afskedstur
Jeg tager 100 sodavand med helt gratis til at fejre Y-toget en sidste gang på turen.

Der tages forbehold for ændringer. Tiderne for fotostop undervejs er cirkatider.

Mvh Matias

Afskedstur med Y-togene
Af emc. 20/10-25, 15:32.
Citat fra: 1993matias Dato 20/10-25, 15:02Der er nu en køreplan for toget. Det er lagt, så man kan nå med fra København af uden at overnatte i Jylland. Som altid kan seneste information ses på https://www.tognal.dk/afskedstur
Jeg tager 100 sodavand med helt gratis til at fejre Y-toget en sidste gang på turen.

Der tages forbehold for ændringer. Tiderne for fotostop undervejs er cirkatider.

Hvad er forskellen på Thyborøn H og Thyborøn? Er på ingen måde stedkendt, og efter lidt overflyvning i Google Maps, må jeg kaste håndklædet i ringen.

Afskedstur med Y-togene
Af 1993matias, Kh. 20/10-25, 17:05.
Det er bare mig, der har glemt at skrive ens begge gange. Thyborøn Havn hedder det, men forkortes H (som Hovedbanegård) lidt for sjov

Mvh Matias

Afskedstur med Y-togene
Af J@n46. 20/10-25, 23:33.
Du må kunne få de sandwich til en billigere pris? Er det så en god kvalitet til prisen?

Så vil jeg hellere selv tage noget med til turen hvis det endelig er.

Afskedstur med Y-togene
Af 1993matias, Kh. 21/10-25, 09:12.
Citat fra: J@n46 Dato 20/10-25, 23:33Du må kunne få de sandwich til en billigere pris? Er det så en god kvalitet til prisen?

Så vil jeg hellere selv tage noget med til turen hvis det endelig er.

Det er den pris, som skal betales til restauranten. Der er ingen købstvang :)

Mvh Matias

Gå op Sider:[1]

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak