Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Rødt og Sort design på DD-vognene - idé skrottet eller stadig planlagt?
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Blot nysgerrig på, om der stadig er planer om at give DD-vognene det nye DSB design med røde og sorte farver, og grå døre, eller om det er blevet skrottet?

Tænker blot at det, udover at ville se pænere ud efter min mening, ville være underligt at kun DD-vognene ikke har dette nye design, når fremtidens tog er fuldt indfaset, og de gamle tog ikke længere er i drift.

Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-25, 19:42Blot nysgerrig på, om der stadig er planer om at give DD-vognene det nye DSB design med røde og sorte farver, og grå døre, eller om det er blevet skrottet?

Tænker blot at det, udover at ville se pænere ud efter min mening, ville være underligt at kun DD-vognene ikke har dette nye design, når fremtidens tog er fuldt indfaset, og de gamle tog ikke længere er i drift.

S-togene skal alle igennem renoveringen først, før DD vognene skal have en tur. De skal males i Hundige hvor man har ombygget en af hallerne til at kunne male tog og vogne. Så det har lige et par år endnu, før man begynder på dem. Men mon ikke de indkøbte brugte vogne, som går igennem en utroligt lang renovering, bliver leveret i ny bemaling?

Citat fra: banemanden Dato 13/10-25, 20:12
Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-25, 19:42Blot nysgerrig på, om der stadig er planer om at give DD-vognene det nye DSB design med røde og sorte farver, og grå døre, eller om det er blevet skrottet?

S-togene skal alle igennem renoveringen først, før DD vognene skal have en tur. De skal males i Hundige hvor man har ombygget en af hallerne til at kunne male tog og vogne. Så det har lige et par år endnu, før man begynder på dem. Men mon ikke de indkøbte brugte vogne, som går igennem en utroligt lang renovering, bliver leveret i ny bemaling?

Hvordan kommer DD vognene til Hundige? Ved godt det kun er vogne, men er vel intet udover diesel som kan trække dem på S banen derned?

Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-25, 21:43Hvordan kommer DD vognene til Hundige? Ved godt det kun er vogne, men er vel intet udover diesel som kan trække dem på S banen derned?

Lokaltog har MX 16, der er udrustet til kørsel på CBTC-strækninger. Det er vel en mulighed.

Citat fra: Niels Munch Dato 13/10-25, 23:22
Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-25, 21:43Hvordan kommer DD vognene til Hundige? Ved godt det kun er vogne, men er vel intet udover diesel som kan trække dem på S banen derned?

Lokaltog har MX 16, der er udrustet til kørsel på CBTC-strækninger. Det er vel en mulighed.
Anlægget er ikke pt tillyst

Mvh
Lars

Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-25, 21:43

Hvordan kommer DD vognene til Hundige? Ved godt det kun er vogne, men er vel intet udover diesel som kan trække dem på S banen derned?

Sandsynligvis ligesom meget vedligehold i CBTC og ERTMS land: trukket af et diesellokomotiv i sporspærring med 25 km/t om natten.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Jeg mener faktisk, at der i det interne skriv de lavede dengang de briefede om det stod, at vognene skulle køres derned på blokvogne. Det er både hurtigst og nemmest i forhold til det andet som hurtigt bliver dyrere - særligt fordi DSB skal leje dette lokomotiv til kørslen, stille lods og så videre.

Man tænker det er dyrt med blokvognene, men det er faktisk den langt billigste løsning ofte.

Citat fra: banemanden Dato 15/10-25, 06:46

Jeg mener faktisk, at der i det interne skriv de lavede dengang de briefede om det stod, at vognene skulle køres derned på blokvogne. Det er både hurtigst og nemmest i forhold til det andet som hurtigt bliver dyrere - særligt fordi DSB skal leje dette lokomotiv til kørslen, stille lods og så videre.

Man tænker det er dyrt med blokvognene, men det er faktisk den langt billigste løsning ofte.

Der har DD vognene højden og længden til ulempe. De er 4,6 m høje plus højden af en blokvogn. Det bliver nemt 5,5 m, hvis ikke højere.
Længden er 26,4 m + måske 10 m ekstra for lastbilen.

Broer designes ikke med meget mere end 4,5 m frihøjde, da køretøjer maks. må være 4,0 m høje. Af samme grund skiltes højden også kun på lave broer med frihøjde op til ca. 4,1 m. Det gør planlægningen af bloksvogntransporter besværligt da de ofte skal ud på en omvej for at undgå lave broer, foruden at så lange køretøjer har svært ved mange sving.

Hurtigst tror jeg ikke det er, for læsning og losning i begge ender tager i sig selv nogle timer.
Så går det hurtigere med en EB til Køge og derfra med en MY de 21 km til Hundige (knap en time fra Køge til Hundige med 25 km/t om natten).

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: larsht Dato 14/10-25, 01:33
Citat fra: Niels Munch Dato 13/10-25, 23:22Lokaltog har MX 16, der er udrustet til kørsel på CBTC-strækninger. Det er vel en mulighed.
Er vel ingen forhindringer i at få anlægget tillyst igen, hvis gør det nødvendige arbejde?

Citat fra: steenth Dato 15/10-25, 17:18
Citat fra: Niels Munch Dato 13/10-25, 23:22Lokaltog har MX 16, der er udrustet til kørsel på CBTC-strækninger. Det er vel en mulighed.
Er vel ingen forhindringer i at få anlægget tillyst igen, hvis gør det nødvendige arbejde?
S-banen er ikke længere en del af det danske EU-jernbanenet. Det betyder i praksis, at de eneste der må køre på den pt. er DSB (og ved infrastrukturarbejde BaneDanmark, indtil infrastrukturen forventeligt bliver overdraget til DSB).

Så hvis Lokaltog skulle vælge at få anlægget tillyst igen, skal de også have søgt om certifikat til at måtte køre på S-banen. Eller alternativt have anlægget tillyst udelukkende for at udleje den til DSB, der så skal have uddannelse og kompetencestyring for en pulje af førere på plads for MX.

Som Viktoria har jeg også svært ved at se det ende med andet, end transport i sporspærring.

MK 625 kan vel trække dem til og fra Hundige i en sporspærring, hvis det altså er køreklart.

Anders

Citat fra: andersj Dato 15/10-25, 18:18MK 625 kan vel trække dem til og fra Hundige i en sporspærring, hvis det altså er køreklart.
Der findes adaptere mellem de forskellige koblingssystemer, så et S-tog som trækkraft er vel også muligt.

Økonomi, samt genindøvelse og regelmæssig rutinekørsel for strækningskendskab

Mvh
Lars

Citat fra: AndreasM Dato 15/10-25, 17:55
S-banen er ikke længere en del af det danske EU-jernbanenet. Det betyder i praksis, at de eneste der må køre på den pt. er DSB (og ved infrastrukturarbejde BaneDanmark, indtil infrastrukturen forventeligt bliver overdraget til DSB).

Så hvis Lokaltog skulle vælge at få anlægget tillyst igen, skal de også have søgt om certifikat til at måtte køre på S-banen. Eller alternativt have anlægget tillyst udelukkende for at udleje den til DSB, der så skal have uddannelse og kompetencestyring for en pulje af førere på plads for MX.

Som Viktoria har jeg også svært ved at se det ende med andet, end transport i sporspærring.

Jeg er så blevet lidt nysgerrig - hvad var oprindelig formålet med at få MX16 udrustet med CBTC?
Og hvorfor er der ikke længere det behov?

Jeg har engang for længe siden set den trække et ståltog (komplet med MZ-IV i den anden ende!) ad Nordbanen på et tidspunkt hvor kystbanen var spærret, men efter dele af Nordbanen var blevet til CBTC strækning.

Eskild

Citat fra: esni Dato 16/10-25, 08:40Jeg er så blevet lidt nysgerrig - hvad var oprindelig formålet med at få MX16 udrustet med CBTC?
Og hvorfor er der ikke længere det behov?

Jeg har engang for længe siden set den trække et ståltog (komplet med MZ-IV i den anden ende!) ad Nordbanen på et tidspunkt hvor kystbanen var spærret, men efter dele af Nordbanen var blevet til CBTC strækning.

Er stålvalseværket i Frederiksværk ikke lukket? Så er der vel ikke så meget behov for at sende gods op den vej længere?

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak