Citat fra: banemanden Dato 15/10-25, 06:46Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-25, 21:43Citat fra: banemanden Dato 13/10-25, 20:12Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-25, 19:42Blot nysgerrig på, om der stadig er planer om at give DD-vognene det nye DSB design med røde og sorte farver, og grå døre, eller om det er blevet skrottet?
Tænker blot at det, udover at ville se pænere ud efter min mening, ville være underligt at kun DD-vognene ikke har dette nye design, når fremtidens tog er fuldt indfaset, og de gamle tog ikke længere er i drift.
S-togene skal alle igennem renoveringen først, før DD vognene skal have en tur. De skal males i Hundige hvor man har ombygget en af hallerne til at kunne male tog og vogne. Så det har lige et par år endnu, før man begynder på dem. Men mon ikke de indkøbte brugte vogne, som går igennem en utroligt lang renovering, bliver leveret i ny bemaling?
Hvordan kommer DD vognene til Hundige? Ved godt det kun er vogne, men er vel intet udover diesel som kan trække dem på S banen derned?
Jeg mener faktisk, at der i det interne skriv de lavede dengang de briefede om det stod, at vognene skulle køres derned på blokvogne. Det er både hurtigst og nemmest i forhold til det andet som hurtigt bliver dyrere - særligt fordi DSB skal leje dette lokomotiv til kørslen, stille lods og så videre.
Man tænker det er dyrt med blokvognene, men det er faktisk den langt billigste løsning ofte.
Der har DD vognene højden og længden til ulempe. De er 4,6 m høje plus højden af en blokvogn. Det bliver nemt 5,5 m, hvis ikke højere.
Længden er 26,4 m + måske 10 m ekstra for lastbilen.
Broer designes ikke med meget mere end 4,5 m frihøjde, da køretøjer maks. må være 4,0 m høje. Af samme grund skiltes højden også kun på lave broer med frihøjde op til ca. 4,1 m. Det gør planlægningen af bloksvogntransporter besværligt da de ofte skal ud på en omvej for at undgå lave broer, foruden at så lange køretøjer har svært ved mange sving.
Hurtigst tror jeg ikke det er, for læsning og losning i begge ender tager i sig selv nogle timer.
Så går det hurtigere med en EB til Køge og derfra med en MY de 21 km til Hundige (knap en time fra Køge til Hundige med 25 km/t om natten).