Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Moderaterne vil sætte Næstved på skinner: Drømmer om en letbane
https://www.dr.dk/nyheder/politik/kommunalvalg/moderaterne-vil-saette-naestved-paa-skinner-droemmer-om-en-letbane

"Moderaterne går nu til valg på visionen om at få borgerne lettere fra A til B med en letbane."

Storkøbenhavn, 5C og S-busserne, trænger markant mere til letbane, og/eller BRT, så må disse andre større byer vente, efter min mening.

Det er da meget frisk at forslå det, men det kræver jo nok at man får nogle uddannelsessteder eller store arbejdspladser til Næstved for at kunne give mening. Og hvis den så skal bruges af folk, der kommer udefra, kan man overveje om man ikke hellere skulle udvikle omkring et eksisterende eller nyt trinbræt/station, hvor skinnerne er der i forvejen.

Og så er jeg i øvrigt vild med, at de lige fik en kommentar fra den gennemsnitlige vælger, der ikke vidste, at motorvejen til Næstved for det første er vedtaget og for det andet betales af staten og ikke kommunen (noget de godt kunne uddybe i artiklen). Det er også relevant i vores anden debat om timemodellen og banen Hovedgaard-Hasselager.

Citat fra: mpp Dato 17/10-25, 14:57Det er da meget frisk at forslå det, men det kræver jo nok at man får nogle uddannelsessteder eller store arbejdspladser til Næstved for at kunne give mening. Og hvis den så skal bruges af folk, der kommer udefra, kan man overveje om man ikke hellere skulle udvikle omkring et eksisterende eller nyt trinbræt/station, hvor skinnerne er der i forvejen.

Og så er jeg i øvrigt vild med, at de lige fik en kommentar fra den gennemsnitlige vælger, der ikke vidste, at motorvejen til Næstved for det første er vedtaget og for det andet betales af staten og ikke kommunen (noget de godt kunne uddybe i artiklen). Det er også relevant i vores anden debat om timemodellen og banen Hovedgaard-Hasselager.

Rønnede-Næstved motorvejen har været så længe undervejs at man hurtigt kan glemme den aktuelle status.

Nok er jeg meget pro-letbane meeeeeen lige Næstved tvivler jeg på det giver synderligt meget mening. Det er ikke ligefrem en tætbebygget by med en lang række store passagerkilder der kan flettes sammen uden store "ørkener" ind i mellem. Mon ikke nogle gode busser er en bedre ide i dette tilfælde. Og i mange andre mellemstore danske provinsbyer for den sags skyld. Letbanerne har bedre hjemme i de store byer og deres opland.

..... og en trafikforsker fra DTU citeres:

"Jeppe Rich peger på, at det selv i København og nogle af de større byer har været svært at få letbanen til at være en god forretning."

Øh, nu har Hovedstadens Letbane vist endnu ikke påbegyndt forretningsdrift.

Citat fra: Niels Munch Dato 17/10-25, 16:10..... og en trafikforsker fra DTU citeres:

"Jeppe Rich peger på, at det selv i København og nogle af de større byer har været svært at få letbanen til at være en god forretning."

Som vi ofte ser i Danmark så vil selv "eksperterne" ikke i stand til at sætte sig ind i tingene før de begynder at få meninger og udtale sig om dem, eller også så ved de godt hvad der foregår og er bare ligeglade. Det sker meget ofte når det kommer til både jernbaner og letbaner i dette land.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/10-25, 16:07Nok er jeg meget pro-letbane meeeeeen lige Næstved tvivler jeg på det giver synderligt meget mening. Det er ikke ligefrem en tætbebygget by med en lang række store passagerkilder der kan flettes sammen uden store "ørkener" ind i mellem. Mon ikke nogle gode busser er en bedre ide i dette tilfælde. Og i mange andre mellemstore danske provinsbyer for den sags skyld. Letbanerne har bedre hjemme i de store byer og deres opland.

Businfrastruktur og -prioritering kan man komme rigtig langt med og driftsbesparelserne kan ofte også medfinansiere hele eller dele af projektet. Der brændes millioner af hvert år på at busser holder for rødt og det er endda uden at medregne de samfundsøkonomiske konsekvenser ved længere rejsetid og forsinkelser.

I Nederlandene har man enormt meget businfrastruktur, uden at det er markedsført som større prestigeprojekter.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/10-25, 16:51
Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/10-25, 16:07Nok er jeg meget pro-letbane meeeeeen lige Næstved tvivler jeg på det giver synderligt meget mening. Det er ikke ligefrem en tætbebygget by med en lang række store passagerkilder der kan flettes sammen uden store "ørkener" ind i mellem. Mon ikke nogle gode busser er en bedre ide i dette tilfælde. Og i mange andre mellemstore danske provinsbyer for den sags skyld. Letbanerne har bedre hjemme i de store byer og deres opland.

Nemlig, +Way på alle E,S,A,X, og R linjer ville koste en brøkdel af fuld BRT, men stadig give en stor forbedring samlet set.

Hader at holde for rødt lys, selv på små busruter, er intet argument for, at der ikke kan være grøn bølge hele vejen.

Og så er fuld BRT heller ikke nødvendigt for at øge frekvensen og/eller buslængden.

Businfrastruktur og -prioritering kan man komme rigtig langt med og driftsbesparelserne kan ofte også medfinansiere hele eller dele af projektet. Der brændes millioner af hvert år på at busser holder for rødt og det er endda uden at medregne de samfundsøkonomiske konsekvenser ved længere rejsetid og forsinkelser.

I Nederlandene har man enormt meget businfrastruktur, uden at det er markedsført som større prestigeprojekter.

Citat fra: Niels Munch Dato 17/10-25, 16:10..... og en trafikforsker fra DTU citeres:

Næ, men 300S var langt fra den mest benyttede buslinje i storkøbenhavn, og letbanen vil køre på brede veje, med en parallel motorvej, hvor der mange steder ikke er noget som helst.

Det er kun et led i en større aftale, motorveje for letbane, hvor der ikke måtte tages vejbaner fra bilerne.

Hvorfor letbaner er allerbedst på ruter som 5C, som i forvejen har 10+ millioner årlige rejsende, kører på smalle veje helt uden biler, og kan samle folk op om sætte dem af hurtigt langs hele ruten, fordi mange i forvejen både går og cykler på disse smalle "gågader", i en storby som København.

Det vil være ironisk hvis Næstved fik en letbane, men Ålborg med næsten dobbelt indbyggertal ikke kan.. Istedet har fx Ålborg og Esbjerg fokuseret på nærbanen og Hyppige busser til de nærtliggende stationer. Herlufmagle kunne godt få et trinbræt til regional togene og flere busser til at støtte stationens passager tal

Så vidt jeg lige kan se, har Næstved pt. én A-bus linje med 20 minuttersdrift, og fem bybuslinjer med timedrift.

Mon ikke man kunne starte med at forbedre de busser, før man overhovedet overvejer andet?

Som andre skriver, er byen jo ikke præget af mange store rejsemål, og de mål der er, ligger ikke på én oplagt korridor, men ret spredt i byen.

Ja, det var lidt en fjollede ide, ligesom da nogle politikere mente Århus skulle have en metro...

Citat fra: Ncard00 Dato 17/10-25, 18:01
Citat fra: andersj Dato 17/10-25, 16:51

Nemlig, +Way på alle E,S,A,X, og R linjer ville koste en brøkdel af fuld BRT, men stadig give en stor forbedring samlet set.

Hader at holde for rødt lys, selv på små busruter, er intet argument for, at der ikke kan være grøn bølge hele vejen.

Og så er fuld BRT heller ikke nødvendigt for at øge frekvensen og/eller buslængden.

Ehh altså busprioritetssignalelr og busbaner burde kun benyttes på strækninger hvor busserne skal hele tiden sidde fast i trafik i myldretiden.

På mindre buslinjer hvor trafik er ikke en problem er der ikke rigtigt behov for bussignaller og busbaner.

Gå op Sider:[1]
VectronDB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak