Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Trafikstrategiske vs trafikøkonomiske beslutninger
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Petteri Dato  1/11-25, 12:57
Citat fra: vestjyden Dato 31/10-25, 06:37
Citat fra: Jens Hansen Dato 31/10-25, 06:20Nu skal materielsituationen i det vestjyske vist lige afklares før nogen"bare lige" finder flere (brugbare) togsæt.

JH

Det er rigtigt. Men håber at når DSB har fået styr på materiel, at der kigges mod Esbjerg nærbane og får sat ét ekstra togsæt ind her. Så byen og området får den faste halvtimes drift mellem byerne den fortjener...

"Når DSB får styr på materiel"? Så længe GoCollective kører strækningen Esbjerg-Varde, så er det dem der skal få styr på det.

Mht Vestbanen:
Den ejes af Varde kommune og Sydtrafik, så selv hvis GoCollective får deres kontrakt med staten afsluttet, så har de i princippet stadigvæk Vestbanen.

Jeg mente når DSB overtager og får styr på situationen

Mht til Vestbanen er jeg spændt på hvad der kommer til at ske med samkørsel med DSB. Vestbanen A/S har meldt ud at de arbejder på højtryk for at finde en løsning

Mvh Vestjyden

Jeg mente når DSB overtager og får styr på situationen

Mht til Vestbanen er jeg spændt på hvad der kommer til at ske med samkørsel med DSB. Vestbanen A/S har meldt ud at de arbejder på højtryk for at finde en løsning

[/quote]

Jeg tror ikke på at uanset hvem der skulle overtage trafikken fra GoCollective, så bliver der flere afgange. Hvor skal togsættene komme fra og hvem skal betale? Operatøren kører kun dét der står i kontrakten - måske lige med få undtagelser.

Måske er det bedre at Midtjyske der håndterer infrastrukturen overtager Vestbanen når/hvis GoCollective forsvinder fra den danske jernbane. Midtjyske har kontrakt til 2028 og snart nogle MQ'er i overskud (ret mig hvis jeg tager fejl)

Trafikstrategiske vs trafikøkonomiske beslutninger
Af vestjyden. 1/11-25, 15:29.
Seneste redigering: 1/11-25, 15:31 af vestjyden
Citat fra: Petteri Dato  1/11-25, 15:06Jeg mente når DSB overtager og får styr på situationen

Jeg tror ikke på at uanset hvem der skulle overtage trafikken fra GoCollective, så bliver der flere afgange. Hvor skal togsættene komme fra og hvem skal betale? Operatøren kører kun dét der står i kontrakten - måske lige med få undtagelser.

Måske er det bedre at Midtjyske der håndterer infrastrukturen overtager Vestbanen når/hvis GoCollective forsvinder fra den danske jernbane. Midtjyske har kontrakt til 2028 og snart nogle MQ'er i overskud (ret mig hvis jeg tager fejl)
[/quote]

Når alle togsæt er repareret + plus de udefrakommende togsæt må der da været ét ekstra togsæt at sætte ind

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato  1/11-25, 15:29
Citat fra: Petteri Dato  1/11-25, 15:06Jeg mente når DSB overtager og får styr på situationen

Når alle togsæt er repareret + plus de udefrakommende togsæt må der da været ét ekstra togsæt at sætte ind
[/quote]

Mon ikke også der bliver skrevet en ny kontrakt med DSB nu...

Mvh Vestjyden

Citat fra: mpp Dato 28/10-25, 22:03Udfordringen ved de trafikøkonomiske analyser er tit at de bliver præsenteret som fakta med to streger under mens forudsætningerne sjældent foldes ud. Det er også set med letbanen i København, hvor mange af fordelene kommer efterhånden som Ring 3-korridoren bliver bygget op omkring den. Det ligger så udenfor den trafikøkonomiske analyse, hvilket måske er meget naturligt, men det bør alligevel tages med når den politiske beslutning skal træffes og vurderes – selvfølgeligt sammen med en vurdering af fordele og ulemper ved alternativer, inklusive at bygge andre steder.
Det var faktisk præcis det, som skete, da man vedtog Hovedstadens Letbane. Den samfundsøkonomiske analyse viste et ret skidt resultat, pænt under, hvad man normalt går efter. Men den blev vedtaget alligevel netop på grund af udviklingspotentialet. Så her synes jeg egentlig, at den samfundsøkonomiske analyse har været brugt korrekt - som et relevant input, og ikke som en facitliste.

En anden diskussion er også hvad der er med og ikke med i analysen. Fx er miljøeffekter ikke med. Og i Hovedstadens letbanes tilfælde, så skyldes den dårlige økonomi i høj grad værdien af et meget stort antal bilister, som får længere transporttid, men som for hver bilist kun handler om et minut eller to, og man kan med rette diskutere, om det betyder ret meget i virkelighedens verden.

Citat fra: mpp Dato 28/10-25, 22:03Samme gælder selvfølgeligt i Østjylland, hvor det naturligvis ikke er givet, at man vil lave østjyske S-tog og prioritere en byudvikling, der understøtter stationsnær udvikling, hvilket så vil naturligt vil påvirke den opnåede samfundsøkonomi. Man kan så se, at der naturligt foregår byudvikling rundt om stationer mange steder og at der helt naturligt sker mere byudvikling, jo bedre togdriften er.

Særligt i forhold til det sidste virker det relevant at undersøge, om der er forskel på projekter afhængigt af om de berører mange eller få kommuner. Her kan man forestille sig, at projekter, der kun vedrører en enkelt eller to kommuner, tænkes meget mere strategisk fra starten, men samtidig også sjældnere overrasker positivt senere. Omvendt er det sværere at regne det strategiske potentiale ind i projekter, der påvirker mange kommuner.

Skulle man studere det kunne man se på metroen, Odense Letbane og Aalborg Plusbus som projekter, der foregår i en enkelt eller to kommuner. Omvendt er Hovedstadens Letbane, S-toget, København–Ringsted og Vestfyn projekter, der påvirker og giver muligheder i en masse kommuner, der måske ikke alle har projekterne fuldt indregnet i deres nuværende kommuneplan. Projekterne har givetvist forskellig "vintage", men det burde være muligt at udlede nogle ting allerede, der så kan bruges ved beregningerne af projektøkonomi for andre projekter.

Letbanen er i høj grad kommunerne langs rutens projekt, og står dermed centralt i de relevante kommuneplaner. Der er allerede godt gang i byggekranerne flere steder. Og i det hele taget har man i hovedstadsområdet stationsnærhedsprincippet, som kommunerne skal planlægge efter. Hvor gode de så er til at udnytte mulighederne i det, er der nok lidt forskel på.

Problemet ligger måske mere i provinsen, hvor den her tænkning ikke rigtig har slået rod, måske med undtagelse af de største byer. Og dermed har sognerådene i Østjylland heller ikke kunnet se perspektivet i at få aflastet den nuværende bane, så man kan få en ordentlig regionaltogsdrift med en regelmæssig S-togslignede takt.

Metroen har snarere det omvendte problem - at den er planlagt ud fra kommunegrænser, og ikke ud fra en samlet regional planlægning og mobilitetsbehov. Det har givet mindre optimale linjeføringer. Men det har været en del af hele konceptet med i hvert vald M1 og 2, at udvikling ved stationerne i Ørestad skulle være med til at finansiere festen.

Meget enig Niels og tak for supplementet. Spørgsmålet bliver så lidt, hvornår man har projekter, hvor nye potentialer pludseligt står i kø for at blive til noget. Her er Køge Nord måske den største joker i øjeblikket, hvor man med jernbanen har givet nogle nye muligheder for især Køge Kommune selvom formålet med banen jo var at aflaste den gamle bane.

Citat fra: Niels Bak Dato  2/11-25, 18:41Letbanen er i høj grad kommunerne langs rutens projekt, og står dermed centralt i de relevante kommuneplaner. Der er allerede godt gang i byggekranerne flere steder. Og i det hele taget har man i hovedstadsområdet stationsnærhedsprincippet, som kommunerne skal planlægge efter. Hvor gode de så er til at udnytte mulighederne i det, er der nok lidt forskel på.

Yes. Letbanen skal nok blive en kæmpe success, netop fordi kommunerne virkeligt gør deres for at gøre den til en success.

Citat fra: Niels Bak Dato  2/11-25, 18:41Problemet ligger måske mere i provinsen, hvor den her tænkning ikke rigtig har slået rod, måske med undtagelse af de største byer. Og dermed har sognerådene i Østjylland heller ikke kunnet se perspektivet i at få aflastet den nuværende bane, så man kan få en ordentlig regionaltogsdrift med en regelmæssig S-togslignede takt.

Jeg synes der bliver gjort gode takter på Fyn og så der da flere af byerne mellem Aalborg og Kolding, der er blandt landets største. Der er også stadig mange byer, hvor stationen ligger fuldstændigt centralt i forhold til handelsstrøg og gågader, også selvom byudviklingen ellers er sket på kanten af byerne.

Men det kan selvfølgeligt godt være, at problemet med de nye baner og østjyske S-tog er, at man har foreslået for meget på en gang, og folk derfor ikke rigtigt kan se potentialet, når man f.x. ikke har fået elektrificeret allerede for mange år siden. I København har man jo også udviklet tingene slag-i-slag og det tog f.x. over 40 år for S-togene at nå til Køge – til gengæld er ingen i tvivl om vigtigheden af jernbanetransport for at få hovedstaden til at fungere.

Så bliver det spændende, hvornår de nye baner i Østjylland kan komme på tapetet igen. Der kommer strøm og nye tog til Aarhus om 2 år og sammen med en succesfuld open access-operatør kunne det jo nok godt få debatten om kapacitet i det østjyske til at blusse op igen (specielt når man kan pege på Vestfyn som succeshistorien).

Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 3/11-25, 17:43.
Citatflere af byerne mellem Aalborg og Kolding, der er blandt landets største

Korrekt. Af landets 10 største byer ligger de 6 på strækningen Aalborg-Kolding (Aalborg, Randers, Aarhus, Horsens, Vejle og Kolding)

Citat fra: mpp Dato  3/11-25, 10:32Meget enig Niels og tak for supplementet. Spørgsmålet bliver så lidt, hvornår man har projekter, hvor nye potentialer pludseligt står i kø for at blive til noget. Her er Køge Nord måske den største joker i øjeblikket, hvor man med jernbanen har givet nogle nye muligheder for især Køge Kommune selvom formålet med banen jo var at aflaste den gamle bane.

Citat fra: Niels Bak Dato  2/11-25, 18:41Letbanen er i høj grad kommunerne langs rutens projekt, og står dermed centralt i de relevante kommuneplaner. Der er allerede godt gang i byggekranerne flere steder. Og i det hele taget har man i hovedstadsområdet stationsnærhedsprincippet, som kommunerne skal planlægge efter. Hvor gode de så er til at udnytte mulighederne i det, er der nok lidt forskel på.

Yes. Letbanen skal nok blive en kæmpe success, netop fordi kommunerne virkeligt gør deres for at gøre den til en success.

Citat fra: Niels Bak Dato  2/11-25, 18:41Problemet ligger måske mere i provinsen, hvor den her tænkning ikke rigtig har slået rod, måske med undtagelse af de største byer. Og dermed har sognerådene i Østjylland heller ikke kunnet se perspektivet i at få aflastet den nuværende bane, så man kan få en ordentlig regionaltogsdrift med en regelmæssig S-togslignede takt.

Jeg synes der bliver gjort gode takter på Fyn og så der da flere af byerne mellem Aalborg og Kolding, der er blandt landets største. Der er også stadig mange byer, hvor stationen ligger fuldstændigt centralt i forhold til handelsstrøg og gågader, også selvom byudviklingen ellers er sket på kanten af byerne.

Men det kan selvfølgeligt godt være, at problemet med de nye baner og østjyske S-tog er, at man har foreslået for meget på en gang, og folk derfor ikke rigtigt kan se potentialet, når man f.x. ikke har fået elektrificeret allerede for mange år siden. I København har man jo også udviklet tingene slag-i-slag og det tog f.x. over 40 år for S-togene at nå til Køge – til gengæld er ingen i tvivl om vigtigheden af jernbanetransport for at få hovedstaden til at fungere.

Så bliver det spændende, hvornår de nye baner i Østjylland kan komme på tapetet igen. Der kommer strøm og nye tog til Aarhus om 2 år og sammen med en succesfuld open access-operatør kunne det jo nok godt få debatten om kapacitet i det østjyske til at blusse op igen (specielt når man kan pege på Vestfyn som succeshistorien).

Jeg kan godt se jeg var lidt for generaliserende, når jeg nu læser min kommentar igen. Dels er der meget stor forskel mellem planlægningen i byerne og dels så er der også sket forandringer i de seneste år.

Jeg har langt fra noget synderligt kendskab til alle byerne på strækninge, og man kunne vel også nævne Vejle.

Og både i Århus og i Odense har letbanerne sat gang i nye tanker andre steder i byen. Især i Odense synes jeg der er sket et skift, hvor planlægningen langs letbanen virkelig hænger godt sammen, både i centrum, i storcenterland og med universitet og sygehus. Til gengæld kan jeg ikke rigtig se man er nået til kommunens øvrige stationer endnu, som man i årtier har ignoreret. I hvert fald Hjallese og Odense Sygehus stationer har åbenlyse muligheder, og man har også helt ignoreret udvikling ved den lille Holmstrup station, i Højby eller en ellers ret oplagt ny station i Elmelund, der ligger ret nær uddannelsesinstitutionerne i området.

Citat fra: mpp Dato  3/11-25, 10:32Meget enig Niels og tak for supplementet. Spørgsmålet bliver så lidt, hvornår man har projekter, hvor nye potentialer pludseligt står i kø for at blive til noget. Her er Køge Nord måske den største joker i øjeblikket, hvor man med jernbanen har givet nogle nye muligheder for især Køge Kommune selvom formålet med banen jo var at aflaste den gamle bane.

Men det kan selvfølgeligt godt være, at problemet med de nye baner og østjyske S-tog er, at man har foreslået for meget på en gang, og folk derfor ikke rigtigt kan se potentialet, når man f.x. ikke har fået elektrificeret allerede for mange år siden. I København har man jo også udviklet tingene slag-i-slag og det tog f.x. over 40 år for S-togene at nå til Køge – til gengæld er ingen i tvivl om vigtigheden af jernbanetransport for at få hovedstaden til at fungere.

Altså jeg tvivler stærkt på Vestfyn giver politiker håb fordi de er ikke inspireret af Køge Nord banes succeshistorie.

Citat fra: Niels Bak Dato 14/11-25, 01:26Til gengæld kan jeg ikke rigtig se man er nået til kommunens øvrige stationer endnu, som man i årtier har ignoreret. I hvert fald Hjallese og Odense Sygehus stationer har åbenlyse muligheder, og man har også helt ignoreret udvikling ved den lille Holmstrup station, i Højby eller en ellers ret oplagt ny station i Elmelund, der ligger ret nær uddannelsesinstitutionerne i området.

Det er nok lettere at integrere en letbane, man selv ejer, i en kommuneplan end en forsømt statsjernbane. Lidt samme problem man har på Vestfyn, hvor man har sukket efter ordentlige togforbindelser og derfor ikke er gået videre til virkeligt at integrere det i planlægningen.

Citat fra: mgameing123 Dato 14/11-25, 06:26Altså jeg tvivler stærkt på Vestfyn giver politiker håb fordi de er ikke inspireret af Køge Nord banes succeshistorie.

København–Ringsted handlede om at give ny kapacitet i landstrafikken og aflaste banen over Roskilde. Køge Nord og den direkte regionaltogslinje til Køge og Haslev, var så nogle bonusting, man fik med.

Samme gælder på Vestfyn og potentialet for byerne på den gamle bane er tilsvarende stort. Roskilde har i dag fået regionaltog i fast kvartersdrift til København, hvilket er en upgrade i forhold til før – specielt for Trekroner og Hedehusene, hvor man tidligere havde et mere tilfældigt mønster for stop. På Vestfyn kan man nok forvente at se to tog i timen i fast halvtimesdrift, når den nye bane åbner, og samtidig vil regulariteten også stige, når man ikke længere er første tog, der bliver aflyst ved uregelmæssigeheder. Man burde også kunne få en hurtigere forbindelse, hvis man køber tog specifikt til linjen (måske tilsvarende de Q-tog, der overvejes på Sjælland), så man har glæde af hurtig acceleration og passagerudveksling.

Af Jens Hansen. 14/11-25, 14:47.
Seneste redigering: 14/11-25, 14:48 af Jens Hansen
Hvis DSB kommer ind i MVJ ?

JH

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak