Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- S-tog pendlere parkering
S-tog pendlere parkering
Af Larsmadsen. 29/10-25, 08:38.
"Greve Kommune vil tilbyde gratis parkeringspladser ved Karlslunde Station for at hjælpe de pendlere, der skal med S-toget."

At samme kommune så har nedlagt alle dem som var på Hundige station er en anden snak. Ide'en er rigtig god. Huske en ældre debat om hvem skal betale for disse p pladser. Det var nord for København.
Skulle det være den kommune stationen lå i, og hvis borger der skulle bruge den, eller den kommune som folk pendler til, og hvis arbejdspladser der fik gavn af dem. Personligt glæder jeg mig over hvad der kan blive en start.

S-tog pendlere parkering
Af RasmusD. 29/10-25, 09:05.
Der er da rigeligt parkering ved Hundige station. Tagparkeringen ved Waves har dedikerede pendler-pladser og let fodgængeradgang dertil fra stationen.

Citat fra: RasmusD Dato 29/10-25, 09:05Der er da rigeligt parkering ved Hundige station. Tagparkeringen ved Waves har dedikerede pendler-pladser og let fodgængeradgang dertil fra stationen.
Sidst jeg var der lukkede den til midnat?
Opslag var nu mest på det positive i at der sker noget.
( jeg nævnte selv Hundige)

S-tog pendlere parkering
Af mpp. 29/10-25, 10:21.
Citat fra: Larsmadsen Dato 29/10-25, 08:38Skulle det være den kommune stationen lå i, og hvis borger der skulle bruge den, eller den kommune som folk pendler til, og hvis arbejdspladser der fik gavn af dem. Personligt glæder jeg mig over hvad der kan blive en start.

Lige nu giver det sig selv, da kommuner ikke kan bruge penge fra parkering på tiltag udenfor kommunen eller som ikke er parkering – og overskuddet fra parkering ryger i øvrigt i statskassen over en vis grænse. Det betyder så, at Københavns Kommune ikke kan betale for pendler-parkeringspladser ved S-togsstationer, uanset at det er noget, der kunne aflaste trafikken i København og på den måde komme københavnerne til gode.

Er man interesseret i det har Concito en god piece om parkeringspolitik: https://concito.dk/udgivelser/parkering-byer

Kender ikke reglerne. Men hvis indtægter fra parkering skulle gå til p pladser.
Kommunerne opretter et fælles selskab, til at stå for disse pendler parkeringen, så kunne man vel ikke se om penge fra en kommune blev brugt i en anden.

Personligt.
Jeg bor i lejre kommune, der var en temperatur p plads ved lejre station, pga ombygning af spor.
Det tog 3-4 år at gøre den permanent.

For ikke at nævne temp stationen. Roskilde Vest. De blev virkeligt brugt.

S-tog pendlere parkering
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/10-25, 14:10.
Hillerød var længe problematisk med få pladser tæt på stationen og den større P-plads i nogen afstand fra stationen, men jeg er nu begyndt at bruge den nye station, Faverholm, lige syd for Hillerød og nemt at tilgå i bil fra Hillerødmotorvejen(s forlængelse). 

S-tog pendlere parkering
Af Pvc. 29/10-25, 15:47.
En del bilister ser ud til at have gjort det samme. Mærkeligt nok har ingen fundet det værd at skilte stationen fra omfartsvejen. Derimod er vejen skiltet til Hestehave og en udmærket møbelpolstrer!

Citat fra: Michael Deichmann Dato 29/10-25, 14:10Hillerød var længe problematisk med få pladser tæt på stationen og den større P-plads i nogen afstand fra stationen, men jeg er nu begyndt at bruge den nye station, Faverholm, lige syd for Hillerød og nemt at tilgå i bil fra Hillerødmotorvejen(s forlængelse). 
Det virker smart nok, I min verden.
Roskilde Vest lå også ved hovedet vejen Ringstedvejen.

Citat fra: Pvc Dato 29/10-25, 15:47En del bilister ser ud til at have gjort det samme. Mærkeligt nok har ingen fundet det værd at skilte stationen fra omfartsvejen. Derimod er vejen skiltet til Hestehave og en udmærket møbelpolstrer!

Der var jo engang et trinbræt, som hed Hestehave på Frederiksværk-banen. Måske skiltemageren bare synes, at Favrholm station burde hedde Hestehave?

S-tog pendlere parkering
Af Pvc. 29/10-25, 23:40.
Strengt taget hed trinbrættet Store Hestehave!

S-tog pendlere parkering
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/10-25, 00:16.
Skiltet til Hestehave stod der længe før Favrholn Station. Ja, skiltningen lader stadig noget tilbage at ønske, men der sker jo så meget derude i området, så måske der også på et tidspunkt kommer bedre skilte.

Gå op Sider:[1]
DSB MO 1951Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak