Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Letbane eller BRT - Glostrup til Roskilde langs Roskildevej?
Gå ned Sider:[1] 2
På Roskildevej er der utrolig meget biltrafik, hvor buslinje 123, som kører hvert kvarter, ofte blive forsinket helt op til 15 minutter i myldretiden. Selvom dette ikke er en af de store buslinjer, så bør den alligevel opgraderes efter min mening.

Ved godt at jernbanen løber parallelt med vejen, men tænker alligevel at der er et potentiale her for BRT eller endda letbane, selvom S togene kommer til Roskilde, og der kommer fjerntogsperroner på Glostrup igen.

Dette er både for at tage nogle vejbaner væk fra bilerne, men også for at få nedbragt støj og trængsel, samt skabt mere liv og vækst langs Roskildevej, fremfor at det, ligesom Ring 3, blot er en vej med en stor andel af gennemkørende biltrafik.

Er BRT eller letbane nogensinde blevet foreslået eller undersøgt langs Roskildevej, og hvad mener i er den bedste løsning på denne strækning, og hvorfor? :)

Problemet lyder til primært at være fremkommelighed, ikke kapacitet, så jeg tror at et godt startpunkt ville være at anlægge busbaner på de mest tilstoppede strækninger og give busserne prioritet i krydsene. Når der kun kører 4 busser pr time, bør man nok ikke kaste sig direkte ud i et BRT-projekt. Strækningen ville unægteligt blive bedre af det, men der er andre strækninger med flere passagerer og værre trafikprop, som burde blive tilgodeset først når det kommer til store opgraderinger der kræver betydeligt vejarbejde. Busbaner, derimod, kan typisk gennemføres ret let af kommunen selv, hvis bare der er vilje til det.

Hvis forbedringerne så får passagertallet til at stige, kan man kigge på BRT til den tid.

Letbaner.dk har nogle gode bud på hvor der kunne anlægges nye letbaner i hovedstadsområdet. Deres nyeste udgave af deres folder om det kan findes her og mit udtryk, at der folk med arbejder seriøs med emnet, som ved hvor det giver mening at kigge på letbane-projekter. Men indtryk generelt, så der mest BRT-projekterne i området, som har mest mulighed for udvikle til virkelighed. Som fx langs 400 S busruten., som kan findes her, som er i høring.

Jeg tror, at grunden til, at der er få investeringer i transit på Roskildevej, er, at S-toget er parallelt og meget tæt på.

Citat fra: anho Dato  1/11-25, 00:31Problemet lyder til primært at være fremkommelighed, ikke kapacitet, så jeg tror at et godt startpunkt ville være at anlægge busbaner på de mest tilstoppede strækninger og give busserne prioritet i krydsene. Når der kun kører 4 busser pr time, bør man nok ikke kaste sig direkte ud i et BRT-projekt.
Hvis der kun kører så få busser virker busbaner som lidt meget. Jeg er ikke bekendt med nogen strækninger her i Århus hvor man har anlagt eller vil anlægge busbaner, og hvor busserne sjældnere end hvert tiende minut i myldretiden. Og med gode skinneforbindelser i nærheden, er andre nok mere trængende 🙂

Har de ikke tidligere kørt med 10-minuttersdrift på 123?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Ncard00 Dato 31/10-25, 23:59Dette er både for at tage nogle vejbaner væk fra bilerne, men også for at få nedbragt støj og trængsel, samt skabt mere liv og vækst langs Roskildevej, fremfor at det, ligesom Ring 3, blot er en vej med en stor andel af gennemkørende biltrafik.
Næsten hele bæltet omkring Ring 3 er spækket med arbejdspladser og noget tilsvarende gør sig også gældende for Roskildevej. Så trafikken er nok gennemkørende nogen stræk, men det er for at komme frem til arbejdspladsen eller hjem. Der er nødt til at være nogle forbindelser imellem fingrene i fingerplanen hvis man ikke (som med togene) skal ind omkring centrum for at komme fra den ene finger til en anden. Det er Fingerplanens største svaghed at mange ("bluecollar") arbejdspladser er flyttet ud i omegnen bl.a. omkring Ring 3 og ud langs Rosklidevejfingeren så alle de der bor i de andre fingre skal krydse - og det er lidt bøvlet - især med offentlig trafik.

Citat fra: anho Dato  1/11-25, 00:31Problemet lyder til primært at være fremkommelighed, ikke kapacitet, så jeg tror at et godt startpunkt ville være at anlægge busbaner på de mest tilstoppede strækninger og give busserne prioritet i krydsene. Når der kun kører 4 busser pr time, bør man nok ikke kaste sig direkte ud i et BRT-projekt. Strækningen ville unægteligt blive bedre af det, men der er andre strækninger med flere passagerer og værre trafikprop, som burde blive tilgodeset først når det kommer til store opgraderinger der kræver betydeligt vejarbejde. Busbaner, derimod, kan typisk gennemføres ret let af kommunen selv, hvis bare der er vilje til det.

Hvis forbedringerne så får passagertallet til at stige, kan man kigge på BRT til den tid.

Helt enig, kan sagtens være +Way til at starte med, uden længere busser og stoppestedsopgraderinger osv. fuld BRT er mere for at få taget vejbaner fra bilerne, og få sikret minimale forsinkelser på ruten.

Citat fra: steenth Dato  1/11-25, 07:51Letbaner.dk har nogle gode bud på hvor der kunne anlægges nye letbaner i hovedstadsområdet. Deres nyeste udgave af deres folder om det kan findes her og mit udtryk, at der folk med arbejder seriøs med emnet, som ved hvor det giver mening at kigge på letbane-projekter. Men indtryk generelt, så der mest BRT-projekterne i området, som har mest mulighed for udvikle til virkelighed. Som fx langs 400 S busruten., som kan findes her, som er i høring.

Har læst denne folder, og alke deres tidligere forslag, og er helt enig i, at Amager har behov for letbane til Vestegnen og København, for at aflaste metroen. Men skrev også til dem, hvor de gav mig ret i, at der også skal køres noget på Roskildevej på et tidspunkt.

Har også blot lidt holdningen, at jernbaner, en lille smule, er en undskyldning for at have dårlige busforbindelser, og at kan skulle starte her, og løfte bundnniveauet og den helt lokale transport.

Citat fra: dysharmonica Dato  1/11-25, 08:21Jeg tror, at grunden til, at der er få investeringer i transit på Roskildevej, er, at S-toget er parallelt og meget tæt på.

Ja, men S banen er også presset på kapacitet i myldretiden, og en opgradering af linje 123 er også mest for at få skabt ny byudvikling og vækst langs Roskildevej, som i øjeblikket mest bare er en "car sewer", af mangel på bedre dansk udtryk.

Citat fra: 1993matias Dato  1/11-25, 12:41Har de ikke tidligere kørt med 10-minuttersdrift på 123?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  1/11-25, 13:36
Citat fra: Ncard00 Dato 31/10-25, 23:59Dette er både for at tage nogle vejbaner væk fra bilerne, men også for at få nedbragt støj og trængsel, samt skabt mere liv og vækst langs Roskildevej, fremfor at det, ligesom Ring 3, blot er en vej med en stor andel af gennemkørende biltrafik.
Næsten hele bæltet omkring Ring 3 er spækket med arbejdspladser og noget tilsvarende gør sig også gældende for Roskildevej. Så trafikken er nok gennemkørende nogen stræk, men det er for at komme frem til arbejdspladsen eller hjem. Der er nødt til at være nogle forbindelser imellem fingrene i fingerplanen hvis man ikke (som med togene) skal ind omkring centrum for at komme fra den ene finger til en anden. Det er Fingerplanens største svaghed at mange ("bluecollar") arbejdspladser er flyttet ud i omegnen bl.a. omkring Ring 3 og ud langs Rosklidevejfingeren så alle de der bor i de andre fingre skal krydse - og det er lidt bøvlet - især med offentlig trafik.

Nemlig. Togstationerne, både S tog og regional, er for få og med for stor afstand, og for mange ikke inden for kort gåafstand. Dette gør også, at mange tsger bilen og parkerer gratis ved stationerne, hvor de holder hele dagen. Dette er mange korte ture, samt en masse plads som kunne bruges til stationsnærhed.

Citat fra: Ncard00 Dato  1/11-25, 14:09
Citat fra: 1993matias Dato  1/11-25, 12:41Har de ikke tidligere kørt med 10-minuttersdrift på 123?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  1/11-25, 13:36

Nemlig. Togstationerne, både S tog og regional, er for få og med for stor afstand, og for mange ikke inden for kort gåafstand. Dette gør også, at mange tsger bilen og parkerer gratis ved stationerne, hvor de holder hele dagen. Dette er mange korte ture, samt en masse plads som kunne bruges til stationsnærhed.
Det er ikke hele problemet. Et enkelt skift eller måske to er OK, men du kommer ud i 3-4-5 skift hver vej hvis du kommer fra de østlige fingre og skal på arbejde i de vestlige - eller for den sags skyld omvendt.

Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato  1/11-25, 11:57Hvis der kun kører så få busser virker busbaner som lidt meget. Jeg er ikke bekendt med nogen strækninger her i Århus hvor man har anlagt eller vil anlægge busbaner, og hvor busserne sjældnere end hvert tiende minut i myldretiden. Og med gode skinneforbindelser i nærheden, er andre nok mere trængende 🙂

Prøv at tage en tur ud til Skejby Busvej mellem Nydamsvej og Skejbyvej. En to kilometer lang vej kun for busser med seks stoppesteder undervejs, der kun betjenes af linje 15 hver halve time.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato  1/11-25, 16:41
Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato  1/11-25, 11:57Hvis der kun kører så få busser virker busbaner som lidt meget. Jeg er ikke bekendt med nogen strækninger her i Århus hvor man har anlagt eller vil anlægge busbaner, og hvor busserne sjældnere end hvert tiende minut i myldretiden. Og med gode skinneforbindelser i nærheden, er andre nok mere trængende 🙂

Prøv at tage en tur ud til Skejby Busvej mellem Nydamsvej og Skejbyvej. En to kilometer lang vej kun for busser med seks stoppesteder undervejs, der kun betjenes af linje 15 hver halve time.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Interessant. Jeg vidste faktisk ikke at de havde sådan en busvej i Aarhus. Der er helt klart nogle forudsætning der har ændret sig der og der må næsten også have været nogle planer for forlængelse af den busvej.

Anders

Citat fra: andersj Dato  1/11-25, 21:47
Citat fra: Leif Jørgensen Dato  1/11-25, 16:41

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Interessant. Jeg vidste faktisk ikke at de havde sådan en busvej i Aarhus. Der er helt klart nogle forudsætning der har ændret sig der og der må næsten også have været nogle planer for forlængelse af den busvej.

Jeg tror det var planlagt til flere hyppige busser, men ændrede med tiden, da de lavede A-Busserne. Den er næsten ikke brugt af busser eller passagerer, og den mangler lidt renovering.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak