Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Letbane eller BRT - Glostrup til Roskilde langs Roskildevej?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Leif Jørgensen Dato  1/11-25, 16:41Prøv at tage en tur ud til Skejby Busvej mellem Nydamsvej og Skejbyvej. En to kilometer lang vej kun for busser med seks stoppesteder undervejs, der kun betjenes af linje 15 hver halve time.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Nu er den busvej ret gammel, så den kan ikke rigtigt bruges som et eksempel på noget der anlægges, og derudover er den sandsynligvis anlagt på bar mark sammen med kvarteret den går igennem, så omkostningerne har også været anderledes. Men i det mindste er den i brug, modsat fx de to busveje i Hasle.

(Som jeg husker det kørte linje 2 & 11 i det område i halvfemserne, men om de begge to den er jeg ikke sikker på.)

Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato  1/11-25, 11:57
Citat fra: anho Dato  1/11-25, 00:31Problemet lyder til primært at være fremkommelighed, ikke kapacitet, så jeg tror at et godt startpunkt ville være at anlægge busbaner på de mest tilstoppede strækninger og give busserne prioritet i krydsene. Når der kun kører 4 busser pr time, bør man nok ikke kaste sig direkte ud i et BRT-projekt.
Hvis der kun kører så få busser virker busbaner som lidt meget. Jeg er ikke bekendt med nogen strækninger her i Århus hvor man har anlagt eller vil anlægge busbaner, og hvor busserne sjældnere end hvert tiende minut i myldretiden. Og med gode skinneforbindelser i nærheden, er andre nok mere trængende 🙂
Aarhus er også et lorte eksempel når det kommer til det styks!

Gå op Sider: 1 [2]
DSB MH 323Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak