Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Nærum banen i efterårsfarver
Her nogle billeder fra weekenden 1-2 november omkring Ravnholm og Ørholm på Nærumbanen.
Det er Lm 22 og Lm 24

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ørholm

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nær Ørholm

Ravnholm

På broen over Mølleåen

Mølleåbroen

Mellem Ravnholm og Nærum

Mellem Ravnholm og Nærum

Mvh Steen

Nærum banen i efterårsfarver
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/11-25, 22:55.
Skønhed som de ikke aner....
findes langs de private baner! Eller nowet....

Ja citatet som Michael refererer, er jo blevet benyttet vidt og bredt i alle slags jernbanerelaterede fora, bøger og hjemmesider - Men hvor stammer det oprindeligt fra?
Det forekommer mig at jeg har set det i en gammel publikumskøreplan fra GDS men om det er rigtigt og om det eventuelt er selve citatets oprindelse kan jeg ikke verificere.
Mvh
Steen 

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 3/11-25, 21:27.
Citat fra: Steen Larsen Dato  3/11-25, 16:43Ja citatet som Michael refererer, er jo blevet benyttet vidt og bredt i alle slags jernbanerelaterede fora, bøger og hjemmesider - Men hvor stammer det oprindeligt fra?
Det forekommer mig at jeg har set det i en gammel publikumskøreplan fra GDS men om det er rigtigt og om det eventuelt er selve citatets oprindelse kan jeg ikke verificere.
Jeg mener vi har diskuteret det tidligere for en del år siden og nåede frem til at sloganet stammer fra en jysk privatbane, MEN EVP refererer til det flere gange på hans sider om GDS, bl.a. ved omtalen af Gribsø trinbræt, og der var også en reklame hvos teksten minder lidt om sloganet, men nærmere kommer det nok ikke.

Der findes en tjeneste der hedder Google  ;)

Husk blot fnytterne...

Af Niels Munch. 3/11-25, 22:36.
Seneste redigering: 3/11-25, 22:38 af Niels Munch
Citat fra: Steen Larsen Dato  3/11-25, 16:43Ja citatet som Michael refererer, er jo blevet benyttet vidt og bredt i alle slags jernbanerelaterede fora, bøger og hjemmesider - Men hvor stammer det oprindeligt fra?

Citatet stammer fra en "annonce", bl.a. optaget i det røde "Jernbanebladet":
..... hentet fra et tilfældigt eksemplar af "Jernbanebladet". Om nogen har betalt for indrykningen, aner jeg ikke.

M.v.h.
Niels

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/11-25, 09:37.
Citat fra: Niels Munch Dato  3/11-25, 22:36Citatet stammer fra en "annonce", bl.a. optaget i det røde "Jernbanebladet":
..... hentet fra et tilfældigt eksemplar af "Jernbanebladet". Om nogen har betalt for indrykningen, aner jeg ikke.
Tak, så kom det på plads. Var der ikke sådan en "kaffeklub" for Privatbanerne? Så er det vel dem der har rykket den ind? Selv om det var et fagforeningsblad er det vel også en side af den danske model at arbejdsgiverne kunne støtte deres blad for at bevare den gode stemning?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/11-25, 09:37
Citat fra: Niels Munch Dato  3/11-25, 22:36Citatet stammer fra en "annonce", bl.a. optaget i det røde "Jernbanebladet":
Tak, så kom det på plads. Var der ikke sådan en "kaffeklub" for Privatbanerne? Så er det vel dem der har rykket den ind? Selv om det var et fagforeningsblad er det vel også en side af den danske model at arbejdsgiverne kunne støtte deres blad for at bevare den gode stemning?

Jeg har nu aldrig opfattet "Jernbanebladet" som "fagforeningsblad", både Jernbaneforbundet og Jernbaneforeningen har haft deres egne i tidens løb.

Privatbanernes "kaffeklub" var formelt Privatbanernes Fællesrepræsentation, der udgjorde "det politisake niveau". Dertil kom Direktør-Samrådet som et mindre formelt, koordinerende organ. Hvorvidt nogen af disse står bag annoncen, ved jeg ikke. Måske det var redaktør Rybro's eget påfund?

M.v.h.
Niels

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/11-25, 14:06.
Citat fra: Niels Munch Dato  4/11-25, 10:56Jeg har nu aldrig opfattet "Jernbanebladet" som "fagforeningsblad", både Jernbaneforbundet og Jernbaneforeningen har haft deres egne i tidens løb.
Efter jeg havde lavet opslaget googlede jeg lidt videre og fandt bl.a. et PDF scan. Der er en fin kolofon der glimrer ved IKKE at skrive noget om hvem der udgiver det. Så der blev jeg lidt i tvivl.

Tak for lige at præcisere hvad "kaffeklib"ben kunne dække over. Det var de fora jeg havde i tankerne og som du beskriver det her har de ikke fungeret som arbejdsgiverrepræsentant i overenskomstforhandlinger.

Ja det er sgu nok bare redaktøren der har haft en plads han skulle fylde ud og så ramte det hans poetiske åre (det rimer jo).

Om Jernbane-Bladet kan man her: https://jernbanearkivalier.dk/tidsskrifter/Jernbane-bladet/1944-50.htm læse følgende:

Jernbane-Bladet var Fællesorgan for Jernbaneetaten. Bladet indeholder små og store beretninger om hverdagen ved Jernbanen. Hvilket giver et væsentligt bidrag til skrivningen af dansk Jernbanehistorie.

Jernbane-Bladet udkom fra april 1944 til december 1979.
Redigeret af Stationsmester H.E. Rybro 1944 - 1974.
Redigeret af Overtrafikassistent Tom Lauritsen 1974 - 1979.
Redaktionssekretær: Togfører V. Jonvald 1956 - 1979.

Blandt bladets abonnenter taltes mange "civile jernbaneentusiaster".

M.v.h.
Niels

Af Pvc. 4/11-25, 16:38.
I forbindelse med en udflugt med Dansk Jernbane-Klub med fotostop vil jeg mindes at vi lavede en variant:
Ud at gå
Med DJK!

Gå op Sider:[1]
25 års jubilæum

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak