Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny jernbaneforslag: Aarhus - Hammel - Rødkærsbro (Viborg) og Viborg - Herning
Hej. Jeg synes der ikke rigtig mange der har forslået den her idé så jeg gøre det selv.

Jeg synes den nuværende rute mellem Viborg og Aarhus er alt for snørklet og tager alt for lang tid. Samtidig synes jeg det er åndssvagt en by som Hammel har intet jernbaneforbindelse så derfor vil jeg slå 2 sten på et hug og forslå Aarhus - Hammel - Rødkærsbro banen.

Banen vil starte tæt på hvor landsbyen Lyngby ligger også vil den køre forbi Sabro hvor der vil bygges station. også kommer den forbi Hammel (ikke nødvendigvis i centrum) og have station der også derefter køre forbi Fårvang, Ans også møder den nuværende bane ved Rødekærsbro.

Fordelen ved banen vil være man vil kunne tilbyde en ny jernbane til mange landsbyer og almindelig byer og der vil være hurtigere rejsetid mellem Aarhus og Viborg.

MEN jeg er ikke færdig.

Herning til Viborg er også et kæmpe missing link så derfor mener jeg der burde bygges en jernbane der med station i Sunds, Karup, Frederiks og muligvis Haralds Ege og Viborg Syd men det kommer an på hvor banen vil møde den nuværende bane.

Fordelen ved dette bane er at vi kan tilbyde togdrift til flere landsbyer og mellem Viborg og Herning.

Hvordan vil togdriften se ud efter begge banerne er åbnet?

Jeg mener alle Struer - Viborg - Aarhus tog burde køre via Hammelbanen. Den nuværende bane mellem Rødekærbro og Langå samt den mellem Viborg og Herning vil blive betjent af et tog der kører fra Herning til Randers via Viborg og Langå. Så vil der for første gang være direkte togdrift mellem Viborg og Randers.

Hvad synes i om idéen?

Banen mellem Viborg og Herning kunne evt. anlægges på den gamle banestrækning som i dag er sti. Det bør i hvert fald gøre anlægsomkostningerne noget billigere.

Enig i at den nuværende bane strækning mellem Aarhus og Viborg er snørklet, men man forsøgte for et par år siden at foreslå en motorvej. Det blev for dyrt, så det skulle det være en hurtig motortrafikvej i stedet, men den samtale er død igen. Hvis den skulle komme op, kunne der oprettes en fælles korridor, og banen kunne nyde godt af plads til evt dobbeltspor, men i første omgang kan enkeltspor vel være nok. Men når selv en motorvej bliver for dyr for vores motorvejs-glade politikere, så tvivler jeg på at de ville anlægge en ny bane på samme pendlerstrækning.

Citat fra: Thomas123 Dato  3/11-25, 15:26Banen mellem Viborg og Herning kunne evt. anlægges på den gamle banestrækning som i dag er sti. Det bør i hvert fald gøre anlægsomkostningerne noget billigere.

Enig i at den nuværende bane strækning mellem Aarhus og Viborg er snørklet, men man forsøgte for et par år siden at foreslå en motorvej. Det blev for dyrt, så det skulle det være en hurtig motortrafikvej i stedet, men den samtale er død igen. Hvis den skulle komme op, kunne der oprettes en fælles korridor, og banen kunne nyde godt af plads til evt dobbeltspor, men i første omgang kan enkeltspor vel være nok. Men når selv en motorvej bliver for dyr for vores motorvejs-glade politikere, så tvivler jeg på at de ville anlægge en ny bane på samme pendlerstrækning.

Det er også godt at motorvejen blev skudt ned, det vil bare dræbe den kollektiv trafik i området. Jeg håber at politikerne en dag mister deres FDM penge så de rent faktisk kan tage den kollektiv trafik alvorligt.

Citat fra: mgameing123 Dato  3/11-25, 16:04Det er også godt at motorvejen blev skudt ned, det vil bare dræbe den kollektiv trafik i området. Jeg håber at politikerne en dag mister deres FDM penge så de rent faktisk kan tage den kollektiv trafik alvorligt.
Jeg tror ikke du forstod min pointe.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 290 kr.

Læs mere
DSB MK 677

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak