Citat fra: anho Dato 3/11-25, 19:17Jeg tror artiklen må have fået galt fat i nogle af oplysningerne.
Jeg forstår det sådan her:
1: Ny strækning mellem Svinninge og Jyderup.
2: Genoprettelse af Høng-Kalundborg strækningen.
Det ville tillade tog at køre fra Nykøbing Sjælland til Kalundborg direkte, og dertil selvfølgelig Kalundborg-Slagelse. Tølløse-Kalundborg er nok en løs politisk ide om at man så også kunne køre tog på Tølløse-Høng-Kalundborg ruten, men det ville nok være en dårlig ide i praksis, da man ville overskride togkapaciteten for de enkeltsporede strækninger uden at få særligt mange ekstra passagerer ud af det.
6-7 milliarder lyder dog enormt dyrt. Sådan to relativt korte strækninger med enkeltspor burde ikke være så dyre at lave. Det er 24 kilometer i alt - kortere end den kommende Silkeborgbane.
Jeg har forstået konceptet som en ny bane fra Svinninge til "et punkt omkring Værslev" (tæt på den nuværende vejforbindelse), og så en mulighed for at køre "Kalundborg - Slagelse - Tølløse - Svinninge - Kalundborg" i et eller andet omfang, for at sikre mobiliteten i Vestsjælland (som jeg mener athuske, faktisk er det område i Danmark, der har mindst kollektiv transport pr indbygger eller sådan noget).
Lad os se, om ideen overlever valget...Men det er da forfriskende, at nogen ikke vil nedlægge jernbanen, men faktisk gøre noget (som iøvrigt er ret almindeligt i andre EU lande).
/Lasse