Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny vestsjællandsk jernbane
Så den anden dag dette på TV2 Øst:

https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/parti-vil-have-en-ny-vestsjaellandsk-jernbane-07626?utm_term=Autofeed&utm_medium=fbimage&utm_source=Facebook&fbclid=IwdGRjcANwG_1jbGNrA3AbzGV4dG4DYWVtAjExAAEejsFNsY8d5JubYiuCFgSOU1wl5gxR6L5AaLaqVMgInu5wEFjz51RR0HaTuN8_aem_KenLnmWPtgcHDEM_NZB0zg#Echobox=1761742132

Synes en meget forvirrende artikel. Gad vide om SF selv har noget helt konkret bag? og hvor får de beløbet 6-7 milliarder fra?

Jeg har jo tidligere været stor fortaler for forbindelsen Slagelse - Kalundborg, og mener jo den burde laves før motorvejen, og en sløjfe Glumsø-Sorø vest om Ringsted og så kan man køre regionaltogene Nykøbing F-Næstved, videre til Kalundborg. Den forbindelse ville give så meget mening i mit hoved. Ved før motorvejen (som der jo nu er snak om) så kan man se hvad man kan få flyttet når det kollektive reelt er hurtigere...

Nå, men den del der står Svinninge - Kalundborg, den er godt nok overraskende for mig. Eller i starten af artiklen står Holbæk og Tølløse også, men de kan jo komme til Kalundborg i dag. Så hvad er det der reelt menes? Vil man føre en bane fra Svinninge ned og koble på omkring Jyderup eller hvad er det reelt man vil? 

Ny vestsjællandsk jernbane
Af anho. 3/11-25, 19:17.
Jeg tror artiklen må have fået galt fat i nogle af oplysningerne.

Jeg forstår det sådan her:
1: Ny strækning mellem Svinninge og Jyderup.
2: Genoprettelse af Høng-Kalundborg strækningen.

Det ville tillade tog at køre fra Nykøbing Sjælland til Kalundborg direkte, og dertil selvfølgelig Kalundborg-Slagelse. Tølløse-Kalundborg er nok en løs politisk ide om at man så også kunne køre tog på Tølløse-Høng-Kalundborg ruten, men det ville nok være en dårlig ide i praksis, da man ville overskride togkapaciteten for de enkeltsporede strækninger uden at få særligt mange ekstra passagerer ud af det.

6-7 milliarder lyder dog enormt dyrt. Sådan to relativt korte strækninger med enkeltspor burde ikke være så dyre at lave. Det er 24 kilometer i alt - kortere end den kommende Silkeborgbane.

Citat fra: anho Dato  3/11-25, 19:17Jeg tror artiklen må have fået galt fat i nogle af oplysningerne.

Jeg forstår det sådan her:
1: Ny strækning mellem Svinninge og Jyderup.
2: Genoprettelse af Høng-Kalundborg strækningen.

Det ville tillade tog at køre fra Nykøbing Sjælland til Kalundborg direkte, og dertil selvfølgelig Kalundborg-Slagelse. Tølløse-Kalundborg er nok en løs politisk ide om at man så også kunne køre tog på Tølløse-Høng-Kalundborg ruten, men det ville nok være en dårlig ide i praksis, da man ville overskride togkapaciteten for de enkeltsporede strækninger uden at få særligt mange ekstra passagerer ud af det.

6-7 milliarder lyder dog enormt dyrt. Sådan to relativt korte strækninger med enkeltspor burde ikke være så dyre at lave. Det er 24 kilometer i alt - kortere end den kommende Silkeborgbane.
Jeg har forstået konceptet som en ny bane fra Svinninge til "et punkt omkring Værslev" (tæt på den nuværende vejforbindelse), og så en mulighed for at køre "Kalundborg - Slagelse - Tølløse - Svinninge - Kalundborg" i et eller andet omfang, for at sikre mobiliteten i Vestsjælland (som jeg mener athuske, faktisk er det område i Danmark, der har mindst kollektiv transport pr indbygger eller sådan noget).
Lad os se, om ideen overlever valget...Men det er da forfriskende, at nogen ikke vil nedlægge jernbanen, men faktisk gøre noget (som iøvrigt er ret almindeligt i andre EU lande).

/Lasse

Ny vestsjællandsk jernbane
Af mpp. 3/11-25, 21:40.
Mon ikke ideen godt kunne blive kvalificeret mere efter et valg, hvis SF kan vise, at der er opbakning til mere jernbane. Så kan man både få prisen ned og få foreslået nogle bedre løsninger f.x. Næstved-Slagelse-Kalundborg. Min oplevelse med SF er lidt, at selvom de meget gerne vil jernbanen, er der nogle gange at deres forslag ender med at skyde lidt ved siden af i praksis (f.x. ny bane fra Aalborg til Thisted, som de foreslog i Nordjylland). Det er så omvendt nok lettere at fixe end det modsatte, så på den måde er det fint.

Gå op Sider:[1]
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak