Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- EU vil støtte mere op om internationale højhastighedstog i ny plan
Uden selv at kunne redegøre for det hele vil jeg lige dele EUs relativt nye udmelding om en international højhastighedstog-plan:

A. Her er den relevante webside hos EU

B. Her er en PDF på engelsk som faktisk forklarer hvad det handler om

C. Her er nogle nøgletal og korridor-oversigter

Jeg har slet slet ikke gennemgået det hele endnu. Lad os gøre det sammen 😃

Citat fra: Shum Dato 10/11-25, 18:19Jeg har slet slet ikke gennemgået det hele endnu. Lad os gøre det sammen 😃

I 2040 skal man kunne køre til Hirtshals med over 160 km/t Aalborg-Hirtshals. Lækkert!

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 10/11-25, 19:03
Citat fra: Shum Dato 10/11-25, 18:19Jeg har slet slet ikke gennemgået det hele endnu. Lad os gøre det sammen 😃

I 2040 skal man kunne køre til Hirtshals med over 160 km/t Aalborg-Hirtshals. Lækkert!
Den er ikke "prikket" i grafikken, så det er 200+ km/t.

Snip fra link C, "HSR_maps_tables", side 31:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Mads Dato 10/11-25, 20:07Den er ikke "prikket" i grafikken, så det er 200+ km/t.

Snip fra link C, "HSR_maps_tables", side 31:

Det virker da lidt som en fejl - især når linjen hele vejen fra limfjorden til grænsen er markeret som 160km/t - men man da så køre med hurtige lokaltog i Nørrejylland.

Er det ikke også en fejl at Næstved - Ringsted er markeret som kun > 160km/t

Dette er et "communication" paper, som prøver at "opmuntre" ("encourage") medlemsstaterne til at hæve ambitionsniveauet lidt ved implementeringen af de allerede vedtagne korridorer. Så i modsætning til forslag til nye regulativer og direktiver er det ikke et dokument som man behøver at læse med lup - det er mere de store linjer der tæller.

Og der kan man bemærke at kommissionen ikke har turdet foreslå tilføjelser til TEN-T nettet, i hvert fald ikke på vores breddegrader. Så derfor indeholder denne "plan" for forbindelser mellem hovedstæderne ikke engang en forbindelse København-Amsterdam (som DSB vel ellers stadig har i tankerne), og København-Berlin vil stadig skulle via Hamburg.

I den forstand er dokumentet måske lidt uambitiøst.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak