Citat fra: vestjyden Dato 10/11-25, 22:05Citat fra: mikkelwf Dato 10/11-25, 21:59Citat fra: vestjyden Dato 10/11-25, 21:23Ok, underligt at den figurere på bane.dk under "Banedanmark undersøger" så
Det giver vel ret god mening, at det er under projekter de undersøger - inde på den side går linket i øvrigt direkte til linket i dit første indlæg.
Men man kunne jo godt være lidt pedantisk og sige at det er et projekt de "har undersøgt".
Jeg er bevidst om det direkte link i mit første indlæg. Min undring går på hvorfor undersøgelsen stadig er at finde på bane.dk hvis den ikke bliver til noget...
De projekter er ingen prestigeprojekter, så der er simpelthen tilsyneladende ingen politisk interesse, selvom de er meget billige og har ret høj positiv samfundsøkonomi.
Men store projekter som Hærvejsmotorvejen er der god politik i, selvom det har negativ økonomi, ødelægger natur og ikke rigtig giver den store gavn. Men det viser handlekraft at kunne gennemføre prestigeprojekter, hvorfor de kan få flere stemmer ved at vise interesse i de projekter.
Et eksempel er Thybanen, hvor nuværende køreplan er lige så hurtig som en bus kan give. Men etableres krydsningsspor i Humlum kan krydsningerne lægges optimalt, hvilket i sig selv sparer omtrent 10 minutter af rejsetiden. Hæves hastigheden til 120 km/t kan endnu større reduktioner skaffes (og signalsystemet burde netop kunne tillade 120 km/t nemt). Men man vil hellere lade være og sige at bussen er et fuldgyldigt alternativ og ignorer de gevinster man kunne opnå for nærmest ingen penge.