Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane - Hvorfor får man ikke løst frostproblemerne?
https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/politiker-efter-tre-dage-med-aflysninger-gu-fanden-skal-letbanen-virke

Nu er jeg generelt set stor fortaler for letbaner og jeg glæder mig også meget til åbningen af letbanen i Odense, men jeg må nok sige at jeg er overrasket over at man ikke får styr på problemet, det er jo langt fra første gang at det sker. Som Benny Hammer nævner kører letbaner mange steder i udlandet, stort set uden problemer. Hvad er så specielt ved de klimatiske forhold i Aarhus at man ikke formår at løse det her?

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Det er bl.a. den lave spænding i køreledningen (750V), og at man ikke bestilte pantografer med is-skrabere. Det er ihvertfald hvad jeg læste, sidst det var oppe. Men ja typisk dansk, at man nægter at lære fra udlandet.

Aarhus Letbane - Hvorfor får man ikke løst frostproblemerne?
Af jaer. 29/03-22, 19:24.
Seneste redigering: 29/03-22, 19:26 af jaer
Citat fra: frederikhk Dato 29/03-22, 16:27Det er bl.a. den lave spænding i køreledningen (750V), og at man ikke bestilte pantografer med is-skrabere. Det er ihvertfald hvad jeg læste, sidst det var oppe. Men ja typisk dansk, at man nægter at lære fra udlandet.

Nu blev der faktisk krævet i udbudsmaterialet, at tingene skulle fungere i vores klimatiske forhold. Og det er jo i høj grad et standard-produkt, som er anskaffet, så leverandøren har nok på den måde taget en genvej?

Men man skal også være opmærksom på, at moderne teknologi ikke altid er godt. Når man bliver så glad for at lade mikroprocessorerne måle alt muligt i en meget høj hastighed og frekvens, så kommer man softwaremæssigt nok ud i nogle resultater, som der for hurtigt konkluderes på. Eller man laver sin software alt for beskyttende for at optimere sin hardware (læs: spare).

Og så skal det lige erindres, at det heller ikke er problemfrit i udlandet, heller ikke Bergen går fri af problemer, selvom pressen får det til at lyde sådan.

/Jan

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 29/03-22, 19:24Og så skal det lige erindres, at det heller ikke er problemfrit i udlandet, heller ikke Bergen går fri af problemer, selvom pressen får det til at lyde sådan.

S-banen går altså heller ikke fri herhjemme. Når der er morgenrim på ledningerne, er det ikke sjældent at de første tog der skal køre igennem er voldsomt forsinkede pga problemet.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak