Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Ønskeliste til fremtidens jernbane
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 6
Nu er det snart jul og jeg kom til at tænke på at lave en ønskeliste til fremtidige jernbaneprojekter... byd gerne ind:

- En opdatering af perroner i hele landet til 55cm

- Udvidelse af KBH H (som man har gjort i Malmø)

- Udvidelse af Århus Letbane til øen

- Kattegatforbindelse

- Opdateret havnespor til Esbjerg havn via Måde

- Opgradering af hastighed til DSB's Vectron lokomotiver

- Ny forbindelse over Vejle fjord

- Nye højhastighedstog til ICL/ICL+

Citat fra: Thom32 Dato 16/11-25, 13:09Nu er det snart jul og jeg kom til at tænke på at lave en ønskeliste til fremtidige jernbaneprojekter... byd gerne ind:

- En opdatering af perroner i hele landet til 55cm

- Udvidelse af KBH H (som man har gjort i Malmø)

- Udvidelse af Århus Letbane til øen

- Kattegatforbindelse

- Opdateret havnespor til Esbjerg havn via Måde

- Opgradering af hastighed til DSB's Vectron lokomotiver

- Ny forbindelse over Vejle fjord

- Nye højhastighedstog til ICL/ICL+

Dobbeltspor Køge - Køge Nord

Roskilde - Ølstykke - Nr. Herlev/Favrholm

Ny tunnel til Sverige til 'rigtige tog' - IKKE METRO

Eskild

Som ovenstående vil jeg gerne have en tunnel fra Københavns Lufthavn direkte til Malmø C.

Kombineret med 4 spor over Amager.

Ønskeliste til fremtidens jernbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/11-25, 14:11.
Alle S-banestandsningssteder minst 168 m og fuldt overdækkede.

Frederiksberg og Østerport St. ombygget til overdækket omstigning i alle relationer. Concourse på Christianshavns og Forum St. udvidet til under Torvegade og Rosenørns Allé.

Dobbeltspor på relevante dele af strkn. 21 (til Svendborg)

Alle gangbroer overdækket (også Byens Bro og broen på Hjallese St.)

Stationstunnel under Fruens Bøge St.

Alle busstop ved station skal være "landfaste" med stationen.

Paradigma for stationsindretning generelt som det ses i videoen: https://youtu.be/LOsXR4SnjSk?si=meWjrqM35_uXCmTX

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Jeg glemte et par stykker:

- genoplivning af flytning en af Herlev station, så der kommer direkte elevator fra Letbanen til perronen
- krav om læ ved alle venteskure - læs hellere gammeldags glasfiberbobler end letbanens omvendte bogstøøter

Eskild

Citat fra: esni Dato 16/11-25, 14:58Jeg glemte et par stykker:

- genoplivning af flytning en af Herlev station, så der kommer direkte elevator fra Letbanen til perronen
- krav om læ ved alle venteskure - læs hellere gammeldags glasfiberbobler end letbanens omvendte bogstøøter
s/bogstøøter/bogstøtter/

Eskild

Kattegatforbindelse med jernbane helt til ny bane omkring Ishøj

To spor Hellerup langs motorvejen til Helsingør og videre til Helsingborg og Maria

To spor i tunnel Hellerup-København til fjern. Måske vende"sløjfe" København-Amager

Fire spor fra Odense V/Svendborg tilslutningen/Ny bane Vestfyn og til Odense Station

Et ekstra spor fra Hvidovre Fjern til Høje Taastrup - Roskilde hvis to spor inddrages til S tog

Fire spor Amager

Citytunnel Aarhus

Ekstra kapacitet Østjylland Aarhus- Kolding.

Niveaufri udfletning ved Taulov
Minimums hastigheder på 200 km/t på hovednettet, 160 regionale baner og 120 på de mindre baner

Nedlægge de mindste stationer med under 50 påstigerer pr dag

Citat fra: Thom32 Dato 16/11-25, 13:09Nu er det snart jul og jeg kom til at tænke på at lave en ønskeliste til fremtidige jernbaneprojekter...

Vil du love mig, at alle hede jule- og pubertetsdrømme samt luftkasteller så kan begrænses til denne tråd?

Citat fra: Niels Munch Dato 16/11-25, 16:08
Citat fra: Thom32 Dato 16/11-25, 13:09Nu er det snart jul og jeg kom til at tænke på at lave en ønskeliste til fremtidige jernbaneprojekter...

Vil du love mig, at alle hede jule- og pubertetsdrømme samt luftkasteller så kan begrænses til denne tråd?

Vi kan da gøre et forsøg ;-)

Genetablering af banen fra Aalborg til Thisted og Himmerlandsbanen fra Hobro til Løgstør - og forbindelse mellem de to baner via et nyt spor Løgstør-Fjerritslev med jernbanebro ved Aggersund.  Evt elektrificeret og med dobbeltspor, men det er ikke et must.

Mvh.
Lars

Mine ønsker:

Et rigtigt "S-togs" lignende netværk på Fyn. 20-mins drift på den gamle fynske bane mellem Odense og Fredericia, svendborgbanen (sidstnævnte opgradering til 140 km/t med nedlukning af de 3 mindste stationer). Genåbning af Assensbanen med niveaufri udfletning mod Odense. Alt sammen betjent med batteritog.

Ny direkte dobbeltsporet bane Aalborg-Frederikshavn dimensioneret til 160 km/t. Gerne med hurtig lokalforbindelse Skagen-Aalborg.

Halvtimesdrift i dagstimerne på de jyske regionalbaner, gerne opgraderet til 140 km/t med ændrede stopmønstre så det bliver økonomisk fordelagtigt.

Hastighedsopgradering af alle lokalbaner til 120 km/t og et større bloktilskud til regionerne.

Citat fra: Niels Munch Dato 16/11-25, 16:08

Gid det var så vel, men jeg tror at der på dette forum er mindst en fantast, som får alle andres luftkasteller til at virke som seriøse projekter

Eskild

Mit ønske:

Opgradering af Roskilde-Helsingør så togene i videre omfang kan køre den hastighed de er bygget til. Dvs 160 så vidt det er muligt. Det vil ikke kræve specielt meget:
1. Mindre ombygning af Roskilde st (kommer med s-tog)
2. Noget sporarbejde omkring Glostrup
3. Ændring af indkørsel/udkørsel omkring København H
4. Opgradering af Kbh-Helsingør

Det kan virke som et simpelt ønske og nogle vil sikkert sige: jaja det kommer jo alligevel en dag. Ja men i så fald stemmer jeg for at fremrykke det lidt. Fatter ikke der ikke gives mere kærlighed til så væsentlig en strækning (flest passagerer?).

Hvordan bliver udflytningen på Fyn vest mellem ny og gammel bane? Hvis ikke så ønsker jeg niveau fri sammen fletning

Seriøst arbejde med Roskilde - Hillerød forbindelse, efter Hovedstandens letbane er det næste tværforbindelse jeg synes der mangler, 600s sidder daglig i lang kø. Dog ikke før ekspres tunnelen selvfølgelig.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak