Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Snälltåget dagstog Stockholm-Hamborg
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Snälltåget dagstog Stockholm-Hamborg
Af Jørgen Pagh Jensen. 10/05-26, 22:32.
Seneste redigering: 10/05-26, 22:34 af Jørgen Pagh Jensen
Her holder Snälltoget i Hamborg 9  /5-2026. Toget vakte nogen opsigt med sin sjove bemaling. Det var dog ikke noget stort tog, kun 5 vogne, hvoraf den ene var den berømte Krogen. Heller ikke mange passagerer, højst 25% belægning. Men fedt, at der er flere forbindelser fra Hamborg, jeg prøvede lykken med tjekkernes Comfortjet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Snälltåget dagstog Stockholm-Hamborg
Af andersj, Aalborg. 15/05-26, 22:27.
I mandags tog jeg en Flixbus fra Aalborg til Kolding for at prøve en tur med Snälltåget til København. Toget afgik forsinket fra Hamburg og fik ikke rigtig indhentet noget undervejs, så det endte bag IC'eren fra Flensburg til Fredericia og ankom dermed til Kolding med ca. 20 minutters forsinkelse. Det gjorde så også at vi lå bag lyntoget hen over Vestfyn og måtte holde for stop i ca. 5 minutter i Odense. IC 8xx toget endte vi med at overhale i Korsør, da der var optaget i begge overhalingsspor i Nyborg. Fra Ringsted gik det over Ny Bane, men vi endte med at måtte holde i ca. 10 minutter og vente på plads til at komme ind på København Syd - det er pladskrævende togveje at køre mellem spor 21/22 og Ny Bane. Ankomst til København Syd var med en halv times forsinkelse ca. 15:25.

Toget bestod af fem vogne, med Krogen i midten. Jeg havde plads i en anden vogn, men jeg steg ind i den bagerste, da jeg gerne ville kigge lidt bagud undervejs. Den bagerste vogn var helt tom, mens den anden bagerste vogn var fyldt til bristepunktet og de to øvrige vogne var halvfyldte. Det er ulempen ved pladsreservationer, for systemet vil altid pladsoptimere og placerer derfor folk så samlet som muligt så man evt. kan koble vogne af der alligevel ikke er behov for.

Sæderne virkede umiddelbart lidt hårde, men var alligevel komfortable nok til den to timers tur. Man har valgt et sædebetræk uden mønster, hvilket gør at sæderne hurtigt kan se beskidte ud. Men ellers er vognene indrettet i pæn traditionel svensk stil, med et lidt mere gammeldags indtryk end SJ arbejder med qua de mørkere materialer. Billetten blev kontrolleret af en flink svensk tågvärd efter Odense. Jeg gik en tur igennem Krogen, men jeg købte ikke noget derfra.

Bogierne på de gamle Bm-vogne har ikke helt lige så god gang i sporene som IC1-vognene og lydisoleringen er heller ikke lige så god. Men alligevel en ganske komfortabel kørsel og jeg målte 200 km/t på Ny Bane med udmærket komfort.

Der var den del der steg på i København Syd og ventemulighederne i tørvejr er ikke ligefrem fantastisk på de nye perroner. Man kan selvfølgelig vente nede i concourse i et vist omfang, men det er risikabelt ved forsinkelser.

Hjemturen foregik med DSB (og GoCo) med en "Orange-optimeret" rejseplan bestående af:
Re CPH Lufthavn-Slagelse
IC Slagelse-Fredericia
IC Fredericia-Skanderborg
RA Skanderborg-Aarhus
IC Aarhus-Aalborg

Foto taget efter ankomst til København Syd:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Snälltåget dagstog Stockholm-Hamborg
Af nrk. 21/05-26, 17:23.
Seneste redigering: 21/05-26, 17:25 af nrk
Citat fra: andersj Dato  4/05-26, 14:07Den 20. april åbnede Snälltåget op for salget af nationale billetter til togene internt i Danmark. Det ser ud til at de sælges til fast pris på 149 SEK inkl. pladsbillet uanset længde, mens Togrejse.dk sælger de korte ture Padborg-Kolding eller Kolding-Odense til blot 49 DKK inkl. pladsbillet, mens Padborg-København Syd koster 249 DKK. Så man skal lige prøve sig frem hos både Snälltåget og Togrejse.dk for at finde den billigste billet ved nationale rejser. 

Det ser for mig ud til, at de billigere billetter ved togrejse.dk er stoppet.
Jeg har undersøgt Odense- Kolding og odense-københavn syd, med rejsedato et par uger fra nu, og prisforskellen mellem snalltaget.se og togrejse.dk er på samme tog ca 3 kr odense-kolding og ca 7 kr Odense- København Syd, hvor togrejse.dk er det billigste, omregnet med nuværende valuta kurs

Måske det havde været en fejl fra starten eller en kampagne?

Citat fra: andersj Dato 15/05-26, 22:27Bogierne på de gamle Bm-vogne har ikke helt lige så god gang i sporene som IC1-vognene og lydisoleringen er heller ikke lige så god. Men alligevel en ganske komfortabel kørsel og jeg målte 200 km/t på Ny Bane med udmærket komfort.
1000 tak for indtrykkene. Det ligner lidt fra det man kender fra deres tog mod alperne: komforten er "lågom". Så ingen problemer med ventilationen som i IC1 vognene.
Jeg hørte at Snälltåget også har anskaffet sig nogle Bpm(m)z. DSB var jo ikke ligefrem heldigt med stabiliteten af ventilationen.

Kørekomforten af ComfortJet (Viaggio) kan sådan noget gammelt materiale jo ikke hamle op med. Derfor Det ALLERVIGTISTE spørgsmål: Er der kaffen påtå  i krogen? ;-)

Citat fra: Thorfinn Dato 22/05-26, 09:27Kørekomforten af ComfortJet (Viaggio) kan sådan noget gammelt materiale jo ikke hamle op med. Derfor Det ALLERVIGTISTE spørgsmål: Er der kaffen påtå  i krogen? ;-)

ComfortJet er ikke Viaggio, men Vectrain.. De skulle dog være ret ens. Den største forskel er vist nok, at det er Skoda der bygger vognene, undtagen styrevognen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectrain?wprov=sfla1

Snälltåget dagstog Stockholm-Hamborg
Af andersj, Aalborg. 23/05-26, 21:47.
Seneste redigering: 23/05-26, 21:49 af andersj
Citat fra: mikkelwf Dato 22/05-26, 21:49
Citat fra: Thorfinn Dato 22/05-26, 09:27Kørekomforten af ComfortJet (Viaggio) kan sådan noget gammelt materiale jo ikke hamle op med. Derfor Det ALLERVIGTISTE spørgsmål: Er der kaffen påtå  i krogen? ;-)

ComfortJet er ikke Viaggio, men Vectrain.. De skulle dog være ret ens. Den største forskel er vist nok, at det er Skoda der bygger vognene, undtagen styrevognen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectrain?wprov=sfla1

Man skal holde tungen lige i munden med alle de her markedsføringsbegreber der jævnligt ændrer sig. Her er hvad jeg umiddelbart kan finde ud af:
Viaggio Comfort = Gammelt navn for Railjet 1, InterJet og ComfortJet
Viaggio Next Level = Railjet 2/Nightjet (undtagen styrevognene, der er er Vectouro/Viaggio Comfort)
Vectouro = Nyt navn for Viaggio Comfort vognene.
Vectrain = Vectron + Vectouro

Skoda står for apeteringen af vognen, så man kunne skrive en god historie om at der også blev lavet lidt på togene lokalt i Tjekkiet. Det samme har man set tidligere herhjemme med bl.a. SA/SE der fik aptering i Randers.

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/05-26, 21:47
Citat fra: mikkelwf Dato 22/05-26, 21:49
Citat fra: Thorfinn Dato 22/05-26, 09:27Kørekomforten af ComfortJet (Viaggio) kan sådan noget gammelt materiale jo ikke hamle op med. Derfor Det ALLERVIGTISTE spørgsmål: Er der kaffen påtå  i krogen? ;-)

ComfortJet er ikke Viaggio, men Vectrain.. De skulle dog være ret ens. Den største forskel er vist nok, at det er Skoda der bygger vognene, undtagen styrevognen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectrain?wprov=sfla1

Man skal holde tungen lige i munden med alle de her markedsføringsbegreber der jævnligt ændrer sig. Her er hvad jeg umiddelbart kan finde ud af:
Viaggio Comfort = Gammelt navn for Railjet 1, InterJet og ComfortJet
Viaggio Next Level = Railjet 2/Nightjet (undtagen styrevognene, der er er Vectouro/Viaggio Comfort)
Vectouro = Nyt navn for Viaggio Comfort vognene.
Vectrain = Vectron + Vectouro


Hold da op. Utroligt at du kan følge med Siemens' navngivninger.
og at öBB nu kører en "Railjet" med Stadler Kiss gør forvirringen hos mig perfekt.

Mit spørgsmål gik på Snälltågets Krogen og om Kaffen er påtå. Når CD/DB/DSB på Hamborg-København er de sædvanlige +30 og Snälltåget er til tiden er de jo lige hurtige. Så er det Kaffen der er afgørende.


Snälltåget dagstog Stockholm-Hamborg
Af andersj, Aalborg. 25/05-26, 11:18.
Citat fra: Thorfinn Dato 25/05-26, 09:01
Citat fra: andersj Dato 23/05-26, 21:47
Citat fra: mikkelwf Dato 22/05-26, 21:49
Citat fra: Thorfinn Dato 22/05-26, 09:27Kørekomforten af ComfortJet (Viaggio) kan sådan noget gammelt materiale jo ikke hamle op med. Derfor Det ALLERVIGTISTE spørgsmål: Er der kaffen påtå  i krogen? ;-)

ComfortJet er ikke Viaggio, men Vectrain.. De skulle dog være ret ens. Den største forskel er vist nok, at det er Skoda der bygger vognene, undtagen styrevognen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectrain?wprov=sfla1

Man skal holde tungen lige i munden med alle de her markedsføringsbegreber der jævnligt ændrer sig. Her er hvad jeg umiddelbart kan finde ud af:
Viaggio Comfort = Gammelt navn for Railjet 1, InterJet og ComfortJet
Viaggio Next Level = Railjet 2/Nightjet (undtagen styrevognene, der er er Vectouro/Viaggio Comfort)
Vectouro = Nyt navn for Viaggio Comfort vognene.
Vectrain = Vectron + Vectouro


Hold da op. Utroligt at du kan følge med Siemens' navngivninger.
og at öBB nu kører en "Railjet" med Stadler Kiss gør forvirringen hos mig perfekt.

Mit spørgsmål gik på Snälltågets Krogen og om Kaffen er påtå. Når CD/DB/DSB på Hamborg-København er de sædvanlige +30 og Snälltåget er til tiden er de jo lige hurtige. Så er det Kaffen der er afgørende.

Jeg måtte også slå det op. "Railjet" begrebet tilhører egentlig ÖBB, ligesom "ICE" tilfører DB. Siemens er også ved at levere en håndfuld Mireo der skal køre som fjerntog under "Railjet" mærket i Østrig.
Det forvirrende er så at Ceske Drahy togene også kører i togkategorien "RJ / Railjet" helt til København, men også ned igennem Østrig.

Jeg mener at have hørt at der er fri genopfyldning af kaffe på Snälltåget, men det er vist også blot filterkaffe.

Anders

Oveni det er det jo ganske interessant, at vi har fået ECE-tog til at supplere EC-tog og at DSBs Talgo-tog får lov at figurere i køreplanen som EC/ECE-tog selvom de ikke har catering om bord. Railjet er et ÖBB-varemærke som tjekkerne så også bruger og det adskiller så togene tydeligt fra EC- og ECE-tog (der jo også kan være en blandet landhandel i Centraleuropa).

Helt overordnet er Schweizerne vel de eneste, der stadig holder ved EC-/ECE-varemærket, selvom de også prøvede at lave en upgrade med deres ECE-tog til Frankfurt og Milan. Det har DSB så fået hægtet sig på og man er tilbage i samme forvirring som før.

Overordnet set er det lidt et rod, men det er jo meget interessant, at man på en gang søger at lave et fælleseuropæisk net af internationale togruter og togselskaberne så samtidig underminerer det ved at bruge deres egne brands hvor muligt. CD og DB har jo en klar interesse i at gøre det tydeligt, at deres Københavnertog har en højere service end DSBs Hamborg-tog og det skal man så tage med, når man læser køreplanen.

Citat fra: mpp Dato 25/05-26, 22:00Oveni det er det jo ganske interessant, at vi har fået ECE-tog til at supplere EC-tog og at DSBs Talgo-tog får lov at figurere i køreplanen som EC/ECE-tog selvom de ikke har catering om bord. Railjet er et ÖBB-varemærke som tjekkerne så også bruger og det adskiller så togene tydeligt fra EC- og ECE-tog (der jo også kan være en blandet landhandel i Centraleuropa).

Helt overordnet er Schweizerne vel de eneste, der stadig holder ved EC-/ECE-varemærket, selvom de også prøvede at lave en upgrade med deres ECE-tog til Frankfurt og Milan. Det har DSB så fået hægtet sig på og man er tilbage i samme forvirring som før.

Overordnet set er det lidt et rod, men det er jo meget interessant, at man på en gang søger at lave et fælleseuropæisk net af internationale togruter og togselskaberne så samtidig underminerer det ved at bruge deres egne brands hvor muligt. CD og DB har jo en klar interesse i at gøre det tydeligt, at deres Københavnertog har en højere service end DSBs Hamborg-tog og det skal man så tage med, når man læser køreplanen.

Så vidt jeg er blevet oplyst, er ECE et DB-brand, som DSB var igennem et større besvær for at få lov af DB til at bruge for deres Talgo-tog. Jeg ved ikke med EC. Ifølge Wikipedia var det DB der var ude og argumentere for at Frankfurt-Milano skulle være ECE fremfor EC:
https://en.wikipedia.org/wiki/EuroCity-Express

Ah, ganske interessant at ECE er et DB-brand. Nu søgte jeg lige på nogle ture og jeg kan godt se, at der er nogle EC-/ECE-ruter. Rimeligt pudsigt! En anden pudsighed er, at den direkte Railjet mellem Zurich og Wien er langsommere end en tur med EC/ECE/Railjet og et skift i Munchen, men det er vist off topic for denne tråd selvom Zurich–Munchen køres som EC/ECE.

Citat fra: Trainee Dato 25/05-26, 22:20Så vidt jeg er blevet oplyst, er ECE et DB-brand, som DSB var igennem et større besvær for at få lov af DB til at bruge for deres Talgo-tog. Jeg ved ikke med EC. Ifølge Wikipedia var det DB der var ude og argumentere for at Frankfurt-Milano skulle være ECE fremfor EC:
https://en.wikipedia.org/wiki/EuroCity-Express

Det er nu DB der gerne vil have ECE da det i Tyskland er et A prisprodukt (sammen med ICE, TGV og RJ) imens EC og IC kun er et B produkt. I Danmark og Schweiz er det ligegyldigt og ECE skifter da også til EC i Schweiz. Der var en lignende overvejelse her men det virkede dog også lidt unødigt at skifte togkategori på grænsen.

Citat fra: Time will tell Dato 26/05-26, 00:03
Citat fra: Trainee Dato 25/05-26, 22:20Så vidt jeg er blevet oplyst, er ECE et DB-brand, som DSB var igennem et større besvær for at få lov af DB til at bruge for deres Talgo-tog. Jeg ved ikke med EC. Ifølge Wikipedia var det DB der var ude og argumentere for at Frankfurt-Milano skulle være ECE fremfor EC:
https://en.wikipedia.org/wiki/EuroCity-Express

Det er nu DB der gerne vil have ECE da det i Tyskland er et A prisprodukt (sammen med ICE, TGV og RJ) imens EC og IC kun er et B produkt. I Danmark og Schweiz er det ligegyldigt og ECE skifter da også til EC i Schweiz. Der var en lignende overvejelse her men det virkede dog også lidt unødigt at skifte togkategori på grænsen.

Ligegyldigt i DK er det ikke, der er naturligvis et spørgsmål om branding, som et det jeg er blevet fortalt har været vigtigt for DSB når de har forhandlet med DB.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak