Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ungdomskort til voksen?
Gå ned Sider: 1 [2]
Ungdomskort til voksen?
Af steenth. 14/12-25, 19:55.
Citat fra: mgameing123 Dato 13/12-25, 23:04Ja men jeg tror ikke på de der "eksperter" når Harry Lahrmann kan blive kaldt en ekspert.

Nu er flere medlemmer af ekspertudvalget nogle, som faktisk arbejder med kollektiv trafik. Og specielt på deres forslag til takster er rimelige gode ud og er på linje med hvad der sker i andre lande. Og det er også blevet regnet igennem, så man kan se effekten både med indtægter og forventninger til passagertal.

Citat fra: mgameing123 Dato 13/12-25, 23:04Jeg taler ud fra erfaring med billetter og min erfaring er at de bedste billetter er dem hvor man behøver ikke tænk over om man har billet eller ej som ungdomskort og pendlerkort. Det er bare super nemt og ungdomskort har endda det kæmpe fordel at man har så stor en rejseområde at det får en til at benytte det kollektiv trafik meget mere end man normalt vil.
Nu er de fleste ungdomskort meget simple med et stort tilskud til brugerne af det kort, fordi de studere. Problemet at alm. billetter, rejsekort og pendlerkort skal også have en mere simpel prisstruktur.

Ungdomskort til voksen?
Af DRT, Valby. 15/12-25, 10:40.
Citat fra: Trainee Dato 13/12-25, 13:14
Citat fra: mgameing123 Dato 13/12-25, 12:55
Citat fra: Trainee Dato 13/12-25, 12:38
Citat fra: mgameing123 Dato 13/12-25, 12:25Hej alle sammen.

Nu er jeg så heldig at jeg har adgang til en ungdomskort som betyder jeg kan rejs rundt i et kæmpe område til et meget billigere pris end normalt.

Men jeg synes måske burde man udvide tilbuddet så det gælder alle aldersgrupper også kan det virke på samme måde som det nuværende system, samt med at man skal kunne vælge hvilke takstområde du vil have den her "ungdomskort" til og der skal være mulighed til at tilkøbe ekstra zoner.

Hvad synes i om mit forslag?

Man kan få et Ungdomskort når man går på en uddannelse der giver SU, uanset alder. Men ellers er hvad du beskriver vel bare et pendlerkort?

Eller en af de periodebilletter som findes i Rejsebillet-appen som specialbilletter? DOT, Metroselskabet, NT, Midttrafik, GoCollective, FynBus og BAT tilbyder diverse sådanne billetter.
Ja men ungdomskort tilbyder det for en meget billigere pris og giver meget bedre frihed.

Et Ungdomskort giver ikke mere frihed end et Pendlerkort, da du med Pendlerkort kan vælge præcis de zoner, på tværs af landet, som du vil kunne rejse ubegrænset i.

Ungdomskort er billigere, ja, men der er allerede rabat på Pendlerkort og Specialbilletter kontra relationsbilletter - så dit foreslag går i virkeligheden bare på, at sætte priserne på brugerbetaling ned - men hvor skal pengene til det komme fra?
Et ungdomtskort giver i DEN grad mere frihed. Et normalt pendlerkort kan ende på de 200-250kr åm måneden for måske 2-3 zoner, hvor et ungdomskort i Hovedstadsområdet er 434kr for alle zoner 1-99.

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

Citat fra: DRT Dato 15/12-25, 10:40

Nu er jeg så heldig at jeg har adgang til en ungdomskort som betyder jeg kan rejs rundt i et kæmpe område til et meget billigere pris end normalt.

Men jeg synes måske burde man udvide tilbuddet så det gælder alle aldersgrupper også kan det virke på samme måde som det nuværende system, samt med at man skal kunne vælge hvilke takstområde du vil have den her "ungdomskort" til og der skal være mulighed til at tilkøbe ekstra zoner.

Man kan få et Ungdomskort når man går på en uddannelse der giver SU, uanset alder. Men ellers er hvad du beskriver vel bare et pendlerkort?

Eller en af de periodebilletter som findes i Rejsebillet-appen som specialbilletter? DOT, Metroselskabet, NT, Midttrafik, GoCollective, FynBus og BAT tilbyder diverse sådanne billetter.
Ja men ungdomskort tilbyder det for en meget billigere pris og giver meget bedre frihed.

Et Ungdomskort giver ikke mere frihed end et Pendlerkort, da du med Pendlerkort kan vælge præcis de zoner, på tværs af landet, som du vil kunne rejse ubegrænset i.

Ungdomskort er billigere, ja, men der er allerede rabat på Pendlerkort og Specialbilletter kontra relationsbilletter - så dit foreslag går i virkeligheden bare på, at sætte priserne på brugerbetaling ned - men hvor skal pengene til det komme fra?
Et ungdomtskort giver i DEN grad mere frihed. Et normalt pendlerkort kan ende på de 200-250kr åm måneden for måske 2-3 zoner, hvor et ungdomskort i Hovedstadsområdet er 434kr for alle zoner 1-99.
pendlerkort til 3 zoner koster 585 kr

Ungdomskort til voksen?
Af DRT, Valby. 15/12-25, 10:56.
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-25, 10:49

Endnu et godt eksempel på hvorfor penderkort er så meget dårligere end undomtkortet. Der bør laves nogle forandringer.

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

Citat fra: DRT Dato 15/12-25, 10:56
Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-25, 10:49

Endnu et godt eksempel på hvorfor penderkort er så meget dårligere end undomtkortet. Der bør laves nogle forandringer.
Ehh jeg synes bare ungdomskort burde være guldstandard. Det er nok den bedste billet jeg har nogensinde haft undtaget rejsepas.

Ungdomskort til voksen?
Af DRT, Valby. 15/12-25, 11:34.
Rejsepasset var jo groft set et ungdomtkort, bare meget udvidet område og meget forkortet periode.
Jeg selv bryger også ungdomskort hver dag, og prisen er ikke til at sammenligne med andre billetter/kort.

Alt i alt burde der virkelig være bedre transport for hverdagspendlere på mindre strækninger. Og nu taler jeg i hele Danmark (BAT kan da også inkluderes :D), men priserne stiger og det er bare hårdt at skulle betale så meget som det nu koster. Nu er selvfølgelig langt billigere end at eje bil, men det er stadig ikke så profitabelt, og folk er trætte af de høje udgifter.

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

Ungdomskort til voksen?
Af 1993matias, Kh. 18/12-25, 02:19.
Man havde jo engang en alle-zonersbillet i Hovedstadsområdet for rejser, der var længere end ni zoner. Skulle man pendle længere end ni zoner, fik man derfor et alle-zonerspendlerkort. Med andre ord, zone 1-99 helt ubegrænset. Det var jo meget bedre end det er i dag, hvor man er begrænset til den (eller de) naturlige rejseveje fra startzone til slutzone

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 18/12-25, 02:19Man havde jo engang en alle-zonersbillet i Hovedstadsområdet for rejser, der var længere end ni zoner. Skulle man pendle længere end ni zoner, fik man derfor et alle-zonerspendlerkort. Med andre ord, zone 1-99 helt ubegrænset. Det var jo meget bedre end det er i dag, hvor man er begrænset til den (eller de) naturlige rejseveje fra startzone til slutzone
Det vil være meget smart i hovedstadens område. En anden løsning kunne også være at hvis man har pendlerkort man får 50% rabat på alle kollektiv trafik rejser lidt ligesom Englands Railcard til at få 30% på alle togrejser.

Ungdomskort til voksen?
Af hj. 19/12-25, 18:57.
Citat fra: mgameing123 Dato 18/12-25, 06:55En anden løsning kunne også være at hvis man har pendlerkort man får 50% rabat på alle kollektiv trafik rejser lidt ligesom Englands Railcard til at få 30% på alle togrejser.
Det sjove er, at den oprindelige idé med rejsekortet faktisk gav nogenlunde det.
Jeg tror ikke det blev indført fuldt ud andre steder end i Nordjylland. Men her fik man oprindeligt 55% rabat på højeste rabattrin - svarende til den rabat man typisk får på et pendlerkort.
Det vil sige, at pendlerkort faktisk var overflødige, og man fik rabatten på 55% uanset hvor man rejste i Jylland og på Fyn.
For mig betød det, at jeg skrottede mit pendlerkort og brugte rejsekort til alle rejser.
Men nytænkning er svært, og idéen med at rejsekortet kunne erstatte alle typer billetter slog ikke an hos trafikselskaberne. I stedet fik man en masse bøvl med at få traditionelle pendlerkort ind i rejsekortsystemet.
Nu er højeste rabat 40%, og så er ser regnestykket selvfølgelig anderledes ud (og på Sjælland er der jo slet ikke rabattrin).

Gå op Sider: 1 [2]
DB CargoOHJ S 48

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak