Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Fredericia Letbane forslag fordi jeg keder mig:
Gå ned Sider:[1] 2
Ja jeg keder mig så jeg har lavet et forslag til hvordan Fredericia Letbane kunne se ud:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=12iks7pPSvDaOgzvFcBE9HDySk4y2UYM&usp=sharing

Der er virkelig ikke mere til det.

Bare vil gerne høre jeres mening og forslag.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hvis vi leger at Fredericia er stor nok til en letbane, og at penge ikke betyder så meget, så kan jeg da godt lege lidt med...

Jeg tænker at hvis Fredericia skal ligge navn til en letbane, så bør der nok fokuseres noget mere på den by, fremfor helt til Middelfart og Strib.
Så du bør nok se lidt på hvor der kunne være potentielle linjer ud fra Fredericia, måske med inspiration fra nogle af de busser der allerede kører?

Men det kunne sikkert give mening med linjer mod fx Erritsø/Snoghøj, Taulov/Skærbæk og Egeskov/Børkop.

Citat fra: Jimbow Dato 14/12-25, 19:49Hvis vi leger at Fredericia er stor nok til en letbane, og at penge ikke betyder så meget, så kan jeg da godt lege lidt med...

Jeg tænker at hvis Fredericia skal ligge navn til en letbane, så bør der nok fokuseres noget mere på den by, fremfor helt til Middelfart og Strib.
Så du bør nok se lidt på hvor der kunne være potentielle linjer ud fra Fredericia, måske med inspiration fra nogle af de busser der allerede kører?

Men det kunne sikkert give mening med linjer mod fx Erritsø/Snoghøj, Taulov/Skærbæk og Egeskov/Børkop.
Altså måske er Lillebælts Letbanen nok den rigtig navn.

Idéen er at udfra den nuværende jernbane at vi benytter tram trains til at udvikle den nuværende kollektiv trafik.

Jeg synes vi burde lege at vi har penge nok og arbejde med den nuværende befolkningstal.

Citat fra: mgameing123 Dato 14/12-25, 20:02...
Idéen er at udfra den nuværende jernbane at vi benytter tram trains til at udvikle den nuværende kollektiv trafik.
...
Der er næppe kapacitet nok til at køre tram trains i den nuværende eller fremtidige trafik over broen. Men du regner måske med et scenarie hvor der er bygget en ny bro til de hurtige tog?

Citat fra: Jimbow Dato 14/12-25, 20:27
Citat fra: mgameing123 Dato 14/12-25, 20:02...
...
Der er næppe kapacitet nok til at køre tram trains i den nuværende eller fremtidige trafik over broen. Men du regner måske med et scenarie hvor der er bygget en ny bro til de hurtige tog?
Ja lige præcis!

Der bør ikke være lidt letbane i den nordlige del af Fredericia?

Citat fra: Thomas123 Dato 14/12-25, 22:54Der bør ikke være lidt letbane i den nordlige del af Fredericia?
Måske men jeg ved ikke hvor stor behovet er deroppe.

Citat fra: mgameing123 Dato 14/12-25, 22:56
Citat fra: Thomas123 Dato 14/12-25, 22:54Der bør ikke være lidt letbane i den nordlige del af Fredericia?
Men du ved altså hvor stort det er i Strib?  ;)

Citat fra: mgameing123 Dato 14/12-25, 22:56

Indbyggertallet i Fredericia og Middelfart tilsammen er mindre end i Vejle, der i øvrigt ligger på 9. pladsen i DK.

Tror du ikke, din idé hører hjemme blandt de andre i denne tråd "Ønskeliste til fremtidens jernbane" (hvor der vist også var nogen, der kedede sig)?

Hej du, som keder dig,
Jeg kunne da godt have brugt en sådan letbane "lige i min nuværende baghave", men jeg må nøjes med de "gratis bybusser", som det fremsynede og nu samarbejdende byråd i Fredericia har indført foreløbig vist for 2 år. Det kniber ganske vist med opstigning i busserne med rollatorer, men "man kan jo ikke få både i pose og i sæk"!
Bh
Ove af Erritsø

Når du nu alligevel er i gang, hvorfor så ikke også en færge mellem Fredericia og Strib? Så kunne  vi få en rundtur ud af det.

Citat fra: Jacob Dato 15/12-25, 18:16Når du nu alligevel er i gang, hvorfor så ikke også en færge mellem Fredericia og Strib? Så kunne  vi få en rundtur ud af det.

Det var da en god idé, hvad med at anlægge færgehavnen med spor så letbanen kan medtages? Det vil styrke robustheden i infrastrukturen ved at være den tredje forbindelse over Lillebælt.

Vi kunne kalde det en Letbanefærge.

Hvis midler ikke rækker kunne man anlægge letbanen med ét spor så den kun kører i én retning, og via Letbanefærgen kører den en cirkel rundt om Lillebælt.

Citat fra: nrk Dato 15/12-25, 21:20
Citat fra: Jacob Dato 15/12-25, 18:16Når du nu alligevel er i gang, hvorfor så ikke også en færge mellem Fredericia og Strib? Så kunne  vi få en rundtur ud af det.

Det var da en god idé, hvad med at anlægge færgehavnen med spor så letbanen kan medtages? Det vil styrke robustheden i infrastrukturen ved at være den tredje forbindelse over Lillebælt.

Vi kunne kalde det en Letbanefærge.

Hvis midler ikke rækker kunne man anlægge letbanen med ét spor så den kun kører i én retning, og via Letbanefærgen kører den en cirkel rundt om Lillebælt.

Uambitiøst.
Jeg har læst et eller andet sted - muligvis her på forum - at vi har en tunnelelementfabrik, der snart står ledig, så hvorfor dog ikke en sænketunnel? Letbaner kan vel godt klare den smule stigningsprocent ned under bæltet...

Jaa jeg ved ikke hvor fornuftig en letbane i Fredericia vil være.

Så hellere en tram-train letbane i Esbjerg sådan så nærbanetog fra Ribe og Varde/Oksbøl/Nørre Nebel kan fortsætte gennem centrum og op til Sædding og Hjerting, og erstatte linje 1A bussen med tog hvert kvarter (eller bedre) mellem Hjerting og banegården. Derfra kan de 2 linjer kører hver sin vej hver halve time som i dag. Man kunne eventuelt bruge sådan en investering til at lave kapacitetsforbedringer og øge frekvensen til hvert 20 minut per bane og 10 minutters drift inde i Esbjerg. But lets get back on track.

Hvis vi skal holde os inden for trekantsområdet så er det måske mere fornuftigt med noget såsom et regionalt BRT system med BRT infrastruktur inden for bygrænserne ala Aalborg Plusbus, og mindre tiltag mellem byerne såsom små busbaner ved lyskryds, så der kan køre højfrekvente trængselsfrie busser mellem byerne gennem oplandet. Og i det tilfælde ville det nok være bedst at starte med en rute mellem Kolding og Vejle hvor der netop pt ikke er et tog.

Hvis vi alligevel skal komme med ambitiøse forslag, hvorfor så ikke en højbane oven over vejnettet, koventionel som i Chicago eller hægende som i Chiba.

Gå op Sider:[1] 2
DB Cargo

Jernbanebøger

Danskbyggede motorvogne hos DSB 1945-1974

Danskbyggede motorvogne hos DSB 1945-1974. Pris 630 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak