Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane hjemtager operatøropgaver
Gå ned Sider:[1] 2
Aarhus Letbane hjemtager operatøropgaver
Af Gustav Hansen. 19/12-25, 12:50.
Seneste redigering: 19/12-25, 12:52 af Gustav Hansen
https://www.letbanen.dk/nyheder/2025/aarhus-letbane-hjemtager-operatoeropgaven/

Aarhus Letbane hjemtager fra 20. december 2026 operatøropgaverne på letbanen fra Keolis. Altså bliver letbaneførere, styringsmedarbejdere (kontrolrummet) og rengøring overtaget af Aarhus Letbane.

"Aarhus Letbane har valgt at varetage opgaven selv for at skabe en mere direkte sammenhæng mellem de enkelte aktiviteter, der foregår i og omkring Letbanen. Samtidig giver hjemtagningen en økonomisk gevinst til Letbanens ejere Region Midtjylland og Aarhus Kommune."

Aarhus Letbane har jo allerede hjemtaget vedligeholdelsen af infrastrukturen.

Spændende, hvilke overvejelser dette nye tiltag giver anledning til hos Metroselskabet (vedr. Metroen og Hovedstadens Letbane) samt hos Odense Letbane.

M.v.h.
Niels

Er 20. december 2026 den planlagte udløb af kontrakten, eller har Aarhus Letbane valgt at afslutte kontrakten tidligere end planlagt?

Citat fra: Trainee Dato 19/12-25, 13:57Er 20. december 2026 den planlagte udløb af kontrakten, eller har Aarhus Letbane valgt at afslutte kontrakten tidligere end planlagt?

Aarhus Letbane har opsagt kontrakten, hvorefter der er et års indbygget udløbsperiode, så man har tid til overdragelse. Kontrakten havde ikke nogen udløbsdato.

Citat fra: Niels Munch Dato 19/12-25, 13:51Aarhus Letbane har jo allerede hjemtaget vedligeholdelsen af infrastrukturen.

Det fremgik af budgetforliget i byrådet tilbage i september at der var noget på vej angående Keolis' kontrakt, så det er ikke fordi det som sådan er en overraskelse: "Forligspartierne anerkender det arbejde, der pågår i Aarhus Letbane i form af effektiviseringer af driftskontrakter på operatøropgaver og vedligehold. I forbindelse med de store kontrakter i Aarhus Letbane er der i de kommende år muligheder for optimeringer. Det vurderes, at Aarhus Kommune og Region Midtjylland kan nå en årlig besparelse på ca. 16 mio. kr. til hver fra 2028 og frem."

https://aarhus.dk/media/piapm23w/forlig-om-budget-2026-2029.pdf?format=noformat

Det der mest er overraskende er at det skete så hurtigt. De fleste, inklusiv mig selv, regnede med at overtagelse af infrastrukturopgaverne lige skulle falde på plads først.

Min mistro gør at jeg tænker.
Så mangler man penge et sted, I regions kommunen budget, så skære man lidt. ..
 Nok bare mig.

Citat fra: Larsmadsen Dato 19/12-25, 14:52Min mistro gør at jeg tænker.
 Nok bare mig.
Hvor finder du et sted, hvor mængden af penge er uendelig?

/ Jan

Det var ikke den vej jeg ville.
En kontakt binder jo niveauet i en længere periode.
Min opfattelse er at Københavns metro, fungere rigtig godt med de partner man har

Citat fra: Larsmadsen Dato 19/12-25, 14:52Min mistro gør at jeg tænker.
 Nok bare mig.

Hvorfor beholde en kontrakt når man kan udføre opgaven selv til færre penge? Nu må vi se hvordan det går i praksis, men at der skulle være tale om at der 'skæres' har jeg svært ved at se fra nutiden her et år før det bliver til virkelighed.

Citat fra: Larsmadsen Dato 19/12-25, 15:39Det var ikke den vej jeg ville.
En kontakt binder jo niveauet i en længere periode.
Min opfattelse er at Københavns metro, fungere rigtig godt med de partner man har

Ja, Københavns Metro fungerer fint for passagererne - i hvert fald dem der har billet. Men jeg har hørt fra ansatte i Metroselskabet at de er godt trætte af Metro Service, og at de håber på forbedrede forhold når den nuværende drifts- og vedligeholdelseskontrakt udløber i september 2027.

Det hører nok med til historien, at der har været kørt med reduceret drift på letbanen det sidste trekvarte år, efter at et par defekte sporskifter har beskadiget bremser. Et problem der stadig ikke er løst, og hvor der har været uenighed mellem Aarhus Letbane og Keolis. Her har det nok været fristende at opsige kontrakten, så man ikke skal bruge tid på diskussioner.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato 19/12-25, 16:45Det hører nok med til historien, at der har været kørt med reduceret drift på letbanen det sidste trekvarte år, efter at et par defekte sporskifter har beskadiget bremser. Et problem der stadig ikke er løst, og hvor der har været uenighed mellem Aarhus Letbane og Keolis. Her har det nok været fristende at opsige kontrakten, så man ikke skal bruge tid på diskussioner.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Hvorfra har du, at det er defekte sporskifter?

/ Jan

Citat fra: Leif Jørgensen Dato 19/12-25, 16:45Det hører nok med til historien, at der har været kørt med reduceret drift på letbanen det sidste trekvarte år, efter at et par defekte sporskifter har beskadiget bremser. Et problem der stadig ikke er løst, og hvor der har været uenighed mellem Aarhus Letbane og Keolis. Her har det nok været fristende at opsige kontrakten, så man ikke skal bruge tid på diskussioner.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Mon ikke det problem er løst inden 20. december næste år, så der slet ikke er noget at diskutere. Det kan man da håbe.

Citat fra: jaer Dato 19/12-25, 16:50

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Hvorfra har du, at det er defekte sporskifter?

Det har været omtalt et par gange i Dansk jernbane-Klubs medlemsblad Jernbanen.

Jernbanen 4/2025, s. 25: "I Aarhus Stiftstidende var problemet omtalt i en artikel den 20. juli. Ifølge artiklen blev man opmærksom på et bremseproblem med Variobahn-togene ved en afsporing af et togsæt i august 2024. Det viste sig, at bremse var skæv som følge af, at magnetskinnebremsen havde været anvendt ved kørsel gennem sporskifterne ved Lisbjerg Bygade og Skejby Universitetshospital. Ifølge Stadler, der har fremstillet togsættene, vil problemet kunne afhjælpes med en mindre justering af bremsen."

Jernbanen 5/2025, s. 25: "I sidste nummer blev der omtalt problemer med driften af linje 2, idet en fejl på Variobahn-togenes bremser - kombineret med fejl på sporskiftene i Lisbjerg og ved Skejby Sygehus - har medført, at togene ikke længere kan vende ved Skejby og Lisbjergskolen. Togenes magnetskinnebremser er blevet skæve ved passage af sporskifterne ved Skejby og Lisbjergskolen. Derfor kører alle tog nu til Lystrup, men med nedsat frekvens." (ja, der er modstridende oplysninger i artiklerne om, hvor de berørte sporskifter er).

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Stiften har en artikel om emnet:

https://stiften.dk/trafik/skilsmisse-efter-otte-aar-letbanen-dropper-samarbejdspartner

Set udefra er det svært at have en holdning til om det faktisk bliver billigere, men det er oplagt at noget er gået galt mht. sporskifterne. Forhåbentligt kan sådanne problemer tages i opløbet fremover.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Lokomotivet

Lokomotivet. Pris 350 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amagerbanen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak