Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollectives materiel.
Gå ned Sider:[1] 2
GoCollectives materiel.
Af Jens Hansen. 22/12-25, 10:09.
Transportministeren har jo meddelt et GoCollective er sagt op.

Men hvad sker der medd deres tog materiel, skal det overdrages, købes eller hvad?

JH

GoCollectives materiel.
Af LarsSG. 22/12-25, 10:13.
Citat fra: Jens Hansen Dato 22/12-25, 10:09Transportministeren har jo meddelt et GoCollective er sagt op.

Men hvad sker der medd deres tog materiel, skal det overdrages, købes eller hvad?

JH

Den formentlig eneste realistiske model er, at DSB overtager GoCollectives togdivision som et datterselskab, med tog og personale osv.

I dag giver kontrakten underskud, men DSB får nok forhandlet en ny kontrakt med højere betaling som sikre pengene til vedligehold af tog.

På længere sigt er planen at anskaffe batteritog, men hvem der skal eje dem er næppe afklaret, og hvordan kontrakten tildeles og til hvem må tiden vise.

GoCollectives materiel.
Af Fjorden. 22/12-25, 12:03.
I sidste uge overhørte jeg to lokomotivføreres samtale i førerrummet, under et ophold på en station.
Her sagde den ene lokofører, at han på et møde havde fået at vide. At selskabet der skal køre togene ikke skal hedde DSB, men skal være for sig selv. Et datterselskab er altså ikke utænkeligt. Men der bliver tilsyneladende ikke de helt store ændringer på den front.

Citat fra: Fjorden Dato 22/12-25, 12:03I sidste uge overhørte jeg to lokomotivføreres samtale i førerrummet, under et ophold på en station.
Her sagde den ene lokofører, at han på et møde havde fået at vide. At selskabet der skal køre togene ikke skal hedde DSB, men skal være for sig selv. Et datterselskab er altså ikke utænkeligt. Men der bliver tilsyneladende ikke de helt store ændringer på den front.

Lyder som den gale transportministers (og ærlig talt Venstre generelt) vendetta mod DSB og offentlige institutioner. Det kommer sandsynligvis til kun at skabe større omkostninger og administrativt bøvl at skulle lave er separat selskab til en nødkontrakt frem for blot at føre det ind under DSB. Man skulle jo tro at det parti var imod den slags men åh nej, de hader jo stort set alt hvad der er offentligt.

GoCollectives materiel.
Af LarsSG. 22/12-25, 21:38.
Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-25, 20:17
Citat fra: Fjorden Dato 22/12-25, 12:03I sidste uge overhørte jeg to lokomotivføreres samtale i førerrummet, under et ophold på en station.

Lyder som den gale transportministers (og ærlig talt Venstre generelt) vendetta mod DSB og offentlige institutioner. Det kommer sandsynligvis til kun at skabe større omkostninger og administrativt bøvl at skulle lave er separat selskab til en nødkontrakt frem for blot at føre det ind under DSB. Man skulle jo tro at det parti var imod den slags men åh nej, de hader jo stort set alt hvad der er offentligt.

I det specifikke tilfælde har man en fungerende virksomhed og organisation med det personale der skal bruges, som kender de tog der bruges. Største problem virker til at være manglende penge til vedligehold. Så at omstrukturere den virksomhed kommer også til at koste. Og det skal kun holde få år, så tænker det er pragmatisk at undgå en omlægning.

GoCollectives materiel.
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 22/12-25, 21:58.
Det gør det også nemt at se hvad det eventyr kommer til at koste fordi der bliver om end ikke vandtætte skodder, så en vis regnskabsmæssig adskillelese imellem DSB og datterselskabet. Det er ingen sag at lave selskabet. Det er hyldevare hos de fleste advokater.

GoCollectives materiel.
Af Gladedk. 23/12-25, 22:29.
altså mindst 10 togsæt er total pillet for dele så man må se hvor mange togsæt dsb kommer til at overtage

Og man vil prøve at få desiro fra midt jyske med over også nok hvis muligt..

GoCollectives materiel.
Af Shum. 28/12-25, 22:40.
Så vidt jeg husker har DSB også en stort opsat ambition om at være emissionsfri eller sådan noget i 2030 – og så går det jo ikke, at der kører diesel-tog rundt med DSB-logo på bare fordi nogle andre (her GoCollective) ikke lykkedes med at køre tog.

Der kan også være andre gyldige grunde til at forsøge at holde det her projekt ud i strakt arm for DSB overfor den brede befolkning. Problemerne med driften er nok ikke løst fra dag 1. Og når driften indenfor relativt få år sendes i almindeligt udbud igen slipper DSB for at se ud som om de er blevet valgt fra.

GoCollectives materiel.
Af Bent Olsen. 29/12-25, 09:07.
Er der en deadline for hvornår GoCollective stopper?

Citat fra: Bent Olsen Dato 29/12-25, 09:07Er der en deadline for hvornår GoCollective stopper?

Efter det foreliggende findes der ikke en kendt deadline for opsigelse af kontrakten med GoCollective.

En status på sagen kan i øvrigt læses i DJK "Jernbanen" nr. 6/2025, ligesom sagen kan følges på Folketingets hjemmeside.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Gladedk Dato 23/12-25, 22:29altså mindst 10 togsæt er total pillet for dele så man må se hvor mange togsæt dsb kommer til at overtage

Og man vil prøve at få desiro fra midt jyske med over også nok hvis muligt..
dine "ti togsæt" er vist i virkeligheden kun 2, og delene der er pillet af er registreret og anvendes til rotationer ifm de revisioner, der har voldt dem kvaler at få gennemført (og som man nu får lavet hos Knorr Bremse i Aarhus). Så principielt kan alle tog stadig komme ud at køre indenfor et par år (kender ikke hastigheden for revisionerne, men der kommer også nogle Desiro tog til i år). Der henstår en del Lint der afventer revision, men disse skulle jo så begynde at komme i drift igen inden så længe.

/Lasse

Citat fra: Niels Munch Dato 29/12-25, 09:28
Citat fra: Bent Olsen Dato 29/12-25, 09:07Er der en deadline for hvornår GoCollective stopper?

Efter det foreliggende findes der ikke en kendt deadline for opsigelse af kontrakten med GoCollective.

En status på sagen kan i øvrigt læses i DJK "Jernbanen" nr. 6/2025, ligesom sagen kan følges på Folketingets hjemmeside.

M.v.h.
Niels
Derudover er der en interessant vinkel på sagen hos Jernbanenævnet:
https://www.jernbanenaevnet.dk/Media/639014740077238449/GoCollectives%20klage%20over%20RDS%20registreringer%20-%20Afg%c3%b8relse%20om%20ops%c3%a6ttende%20virkning%20af%20klage.pdf

Der især bliver interessant, hvis man også læser hvad Ministeren mener, der lægger til grund for "forhandlingerne om ophør af kontrakten":
https://www.ft.dk/samling/20251/almdel/TRU/spm/30/index.htm
samt
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/TRU/spm/592/index.htm

/Lasse

GoCollectives materiel.
Af RasmusD. 8/01-26, 01:08.
Det er mit indtryk, at GoCollective helt systematisk har aflyst bestemte afgange i meget lange perioder - flere måneder ad gangen. Herunder afgange i morgenmyldretiden. Det indtryk har jeg mest fra mediernes løbende nyhedsdækning af GoCo's drift.

Har det faktisk været sådan?

For hvis det er sådan, at GoCo har aflyst bestemte afgange i måneder ad gangen, uden at tillyse andre tog, og uden at det bundede i sporarbejde, så vil det jo ikke fremgå af deres punktlighedsopgørelser. Aflysninger tidligere end 72 timer før afgang tæller jo ikke med.

Citat fra: RasmusD Dato  8/01-26, 01:08Det er mit indtryk, at GoCollective helt systematisk har aflyst bestemte afgange i meget lange perioder - flere måneder ad gangen. Herunder afgange i morgenmyldretiden. Det indtryk har jeg mest fra mediernes løbende nyhedsdækning af GoCo's drift.

For hvis det er sådan, at GoCo har aflyst bestemte afgange i måneder ad gangen, uden at tillyse andre tog, og uden at det bundede i sporarbejde, så vil det jo ikke fremgå af deres punktlighedsopgørelser. Aflysninger tidligere end 72 timer før afgang tæller jo ikke med.
Formentlig. Kontrakten har i al fald givet dem lov. Det er ret standard og var også gældende i Arriva tid, og DSB har noget lignende. Ligesom det vist er "gratis" for DSB at indsætte een IC3 istedet for en dobbeltdækkerstamme. Det har i al fald før været et mål, at forsøge at holde kontrakterne simple og målbare (og uden ret meget fokus på passagerene)
/Lasse

GoCollectives materiel.
Af nrk. 8/01-26, 14:45.
Citat fra: RasmusD Dato  8/01-26, 01:08Det er mit indtryk, at GoCollective helt systematisk har aflyst bestemte afgange i meget lange perioder - flere måneder ad gangen. Herunder afgange i morgenmyldretiden. Det indtryk har jeg mest fra mediernes løbende nyhedsdækning af GoCo's drift.

Det er helt korrekt, at der systematisk er sket aflysninger som er erstattet af togbus og/eller nedformering af myldretidstog med supplerende togbusser.

Det kan ses på Go collectives hjemmeside for planlagte ændringer tidligere har man kunne de det på "akutte ændringer", men efter en lang periode hvor jeg undrede mig over at GocoLoco kørte så godt, fandt jeg ud af at det var flyttet til anden kategori.

Gå op Sider:[1] 2
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak