Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Forslag til ny letbanestrækning Århus
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Det er altid godt at have drømme og visioner, men mon ikke de fleste pendler i Aarhus lige nu (og de sidste 1,5 år) bare i det mindste ønskede at de kørte den reducerede køreplan (minus Lisbjergskolen, minus AUH togene og minus Honslet togene)...

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: henrik c Dato  7/01-26, 09:59Det er altid godt at have drømme og visioner, men mon ikke de fleste pendler i Aarhus lige nu (og de sidste 1,5 år) bare i det mindste ønskede at de kørte den reducerede køreplan (minus Lisbjergskolen, minus AUH togene og minus Honslet togene)...

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg tvivler på at man for et 1,5 år siden ønskede at man kørte med en reduceret køreplan. Det er trods alt under et år siden at problemerne ved Lisbjerg og AUH opstod, og det er ikke mere end et par måneder siden at man droppede myldretidstogene til Hornslet. Så lad os lige holde styr på proportionerne, så man ikke unødigt er overdrevet negativ.

Forslag til ny letbanestrækning Århus
Af henrik c. 7/01-26, 11:43.
Seneste redigering: 7/01-26, 11:51 af henrik c
"Så lad os lige holde styr på proportionerne, så man ikke unødigt er overdrevet negativ."

Er det overdrevet negativt at vise en 2 x reduceret køreplan (hvor over 100 daglige afgange er fjernet) og der stadig er en masse aflysninger, tror mere det er dybt frustrerende for de rejsende...

Det er rigtigt at det først var omkring februar 2025 der blev lavet den første reduceret køreplan, i månederne før den tid var der istedet ca. 90 aflyste afgange pr. dag på L2.

Citat fra: henrik c Dato  7/01-26, 11:43"Så lad os lige holde styr på proportionerne, så man ikke unødigt er overdrevet negativ."

Er det overdrevet negativt at vise en 2 x reduceret køreplan med masser af aflysninger, jeg tro mere det er dybt frustrerende for de rejsende...

Det er rigtigt at det først var omkring februar 2025 der blev lavet den første reduceret køreplan, i månederne før den tid var der istedet ca. 90 aflyste afgange pr. dag på L2.

Jeg vil mene at det er overdrevet negativt at sige at man har kørt med reduceret køreplan med mere end et halvt år længere end egentlig er tilfældet. Kritiser det der skal kritiseres uden at overdrive. Når man har styr på sine fakta og fokusere sin kritik på det der faktisk fortjener kritik så er der en meget større chance for at blive taget seriøst.

Citat fra: henrik c Dato  7/01-26, 09:59Det er altid godt at have drømme og visioner, men mon ikke de fleste pendler i Aarhus lige nu (og de sidste 1,5 år) bare i det mindste ønskede at de kørte den reducerede køreplan (minus Lisbjergskolen, minus AUH togene og minus Honslet togene)...

Så skal der vel flere busser på rute 200, 16 og 18!

Ide til alternativ rute

Citat fra: Wulffx Dato 15/01-26, 21:41Ide til alternativ rute
Med hvilket formål?

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 15/01-26, 23:03
Med hvilket formål?

Så man ikke skal igennem midtbyen, som vil tage længere tid, være meget dyrer og allerede dækket med bus ruter og cykelstier.  Jeg anerkender at ruten igennem midtbyen vil være bedst for alle, men det er svært politisk at blive gennemført. Dette alternativ er en del af ruten til bradrand.

Citat fra: Wulffx Dato 16/01-26, 01:36
Med hvilket formål?

Så man ikke skal igennem midtbyen, som vil tage længere tid, være meget dyrer og allerede dækket med bus ruter og cykelstier.  Jeg anerkender at ruten igennem midtbyen vil være bedst for alle, men det er svært politisk at blive gennemført. Dette alternativ er en del af ruten til bradrand.
Men er det ikke netop meningen med kollektiv trafik netop at bringe passagerene til deres mål, her altså midtbyen?

Og generne er da ikke mindre ved at køre på Ringgaden.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 16/01-26, 07:15
Med hvilket formål?

Men er det ikke netop meningen med kollektiv trafik netop at bringe passagerene til deres mål, her altså midtbyen?

Og generne er da ikke mindre ved at køre på Ringgaden.

Jeg tænker også at det attraktive ved en letbaner er, at man netop både kan få den igennem byen og også fungere som tog udenfor byen.

Med hvilket formål?

Hvorfor skulle det være svært at få letbanen gennem midtbyen politisk? Der er allerede et stort flertal i byrådet der vil stemme for det.
Jeg har svært ved at tro at det skulle være dyrere at etablere ind gennem midtbyen, både fordi der vil være mange flere passagerer som er med til at betale for at dække udgiften og så fordi Aarhus H vil skulle opgraderes på en eller anden måde for at kunne håndtere så mange letbanetog, hvilket i hvert fald ikke er billigt. Plads er der heller ikke meget af.

De har ellers haft længe til at starte projektet, men jeg forstår fra flere at ruten midt i byen er ubestemt. Regner også med den originale linjeføring ved park alle er den som komme igennem, men de skal undersøge en "ny" først. Håber inderligt at Århus får meget mere letbane, så fingerplanen winnerskjold nævnte kan realiseres med letbaner.

Citat fra: Wulffx Dato 16/01-26, 22:30De har ellers haft længe til at starte projektet, men jeg forstår fra flere at ruten midt i byen er ubestemt. Regner også med den originale linjeføring ved park alle er den som komme igennem, men de skal undersøge en "ny" først. Håber inderligt at Århus får meget mere letbane, så fingerplanen winnerskjold nævnte kan realiseres med letbaner.

Den alternative rute man overvejer vil jeg nu mene er bedre end den "gamle" af Park Allé. Det vil være et stort tab ikke at have et standsningssted ved Rådhuset.

Prøvede en gammel ide jeg havde med linjeføringen på Århus ø, hvor de køre lige over krydset istedet. Ruten kunne derfor køre ned til tivoli og stadion, samt en anden rute til Tilst, som også rammer storcenter nord.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/01-26, 22:47
Citat fra: Wulffx Dato 16/01-26, 22:30De har ellers haft længe til at starte projektet, men jeg forstår fra flere at ruten midt i byen er ubestemt. Regner også med den originale linjeføring ved park alle er den som komme igennem, men de skal undersøge en "ny" først. Håber inderligt at Århus får meget mere letbane, så fingerplanen winnerskjold nævnte kan realiseres med letbaner.

Den alternative rute man overvejer vil jeg nu mene er bedre end den "gamle" af Park Allé. Det vil være et stort tab ikke at have et standsningssted ved Rådhuset.

Får vi ikke et stop ved rådhuset på park alle eller bliver det kun ved banegården?

Gå op Sider: 1 [2] 3
DB CargoDSB H 787

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak