Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- København Syd en eftermiddag i december 2025
Gå ned Sider:[1] 2 3
København Syd en eftermiddag i december 2025
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/12-25, 21:52.
Jeg havde ærinder i det indre København og er begyndt at køre til Favrholm og så tage toget derfra til byen.
Når jeg nu var afsted og havde tiden besluttede jeg at tage lidt "Metrocruise" og tage ud og se og fotografere København Syd nu hvor de nye perronner var taget i brug og byggepladsen ryddet væk.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Man er ikke i tvivl om at man er nået "End of line" når Metroen når frem til København Syd  ;) .
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Metrostationens perronafdeling ligner alle de andre, men på vej op af trapperne er endevæggen udsmykket med dette imponerende planetarium.
Når man kommer op ad trapperne kommer men ud i dette forsænkede område, consourse kaldet, hvor man kan komme rundt til de andre perroner/baner, busholepladser mm. og i niveau er der meget praktisk en 7.11:

Vi går op ad trapperne til spor 11-12, der er Ringbanens endestation (Linie F).

Ja, der var godt gang i trafikken, med et S-tog klar til afgang i spor 11 mens der ankommer et i spor 12. Ovre på fjersporene (23-24) holder et IR4 (ER 2025).

Fortsættes....   

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/12-25, 22:08.
....Fortsat

Vi går op på stationspladsen, hvor diverse trapper og elevatortårne rager op:

Vi får lige et kig ned på concoursen:

Der er rigeligt med elevatorer og trappetårne op til Køgebugtbanen (spor 1-2)

Det ene er et dobbelt elevatortårn, så 3 elevatorer i alt:

Heroppe finder vi så S-banen mod Køgebugt:

(flot S-kurve med S-tog  ;) )

Fortsættes....

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/12-25, 22:34.
.... fortsat:

Heroppefra kan man få et kig over spor 21-22 (Øresundsbanen), 23-24 (ny bane til Ringsted) og 11-12 (Ringbanen) her med en linie F i spor 12 og en IC3 (MF 5003) i 24 på vej mod Kh.

Vi går ned igen og her ses et af de enste spor af at dele af stationen er nyanlagt. På vej ned til de nye Øresundsperronner ses dette trekantede stykke nyanlagt jordstykke. Der kommer jo nok græs på til foråret.....

De nye perronner her (spor 21-22) er noget smallere end de andre, men det var hvad der var muligt:

Ovre på Ny bane (23-24) ser vi et eksempel på uoverenstemmelse imellem skiltene og virkeligheden. Bedst som vi advares mod et gennekørende tog kører et dobbeltdækker tog til perron - og stopper :-)

Lidt senere kommer et DD-tog på spor 23 mod Kh:

"Skubbekraften" var en af DSB's Vektron.

Og så tog jeg Metroen tilbage til Nørreport og Linie A til Favrholm :-)

Flotte billeder! Det kan tilføjes, at der sidst på foråret 2026 åbner trappe og elevator til Køge Bugt-banens spor 1 (mod København) samt concourse, fra den tidligere metrobyggeplads "Strømmen".

https://metroselskabet.dk/da/projekter-og-udvikling/nabo-til-anlaegsprojekter/koebenhavn-syd/

Synes stationen i den grad mangler rulletrapper.
Kan man ikke klare trappen, er der kun elevatorerne til rådighed.
Mange dårligt gående tager gerne rulletrappe, her er de nødt til at tage en elevator.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-26, 09:06.
En stor del af PRM-segmentet vil ikke kunne benytte rulletrapper så hellere rigeligt med elevatorer end rulletrapper.

Vil desuden gætte på at energiforbruget i rulletrapper er meget større end til elevatorer og de fylder meget mere.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  5/01-26, 09:06En stor del af PRM-segmentet vil ikke kunne benytte rulletrapper så hellere rigeligt med elevatorer end rulletrapper.

Vil desuden gætte på at energiforbruget i rulletrapper er meget større end til elevatorer og de fylder meget mere.

Og så har de rulletrapper der er på stationen stået stille næsten hver gang jeg har været der - ligesom så mange andre udendørs rulletrapper (Nørrebro).

Ja, og havde der kun været rulle trapper, hvad så med barnevogne og rulle stole.
Fint med elevatorer, men de skal altså vedligeholdes.
Nytter ikke der er ude af drift i længere tid.

Citat fra: Larsmadsen Dato  5/01-26, 09:20Ja, og havde der kun været rulle trapper, hvad så med barnevogne og rulle stole.
Fint med elevatorer, men de skal altså vedligeholdes.
Nytter ikke der er ude af drift i længere tid.

Jeg har endnu ikke oplevet at elevatorerne på København Syd ikke har virket.
Til gengæld er det menet sjældent at rulletrapperne rent faktisk virker..

Citat fra: mikkelwf Dato  5/01-26, 09:26Jeg har endnu ikke oplevet at elevatorerne på København Syd ikke har virket.
Til gengæld er det menet sjældent at rulletrapperne rent faktisk virker..

Meget af det her handler jo om ansvar og oppetidsforpligtelser. Metroselskabet annoncerede sidste år, at man ville have øget fokus på rent faktisk at elevatorerne rent faktisk skulle være i drift. Det kan nås på mange måder, men tit er det enkleste jo bare at have reservedele på lager og folk på standby, så tingene kan fixes. Samme må gælde rulletrapper.

Metroen har så det problem, at rigtigt mange tager elevatoren i stedet for trapperne, hvilket i sig selv gør det sværere at komme med med barnevogne eller kørestol. Det er helt tydeligt, at elevatorerne bliver brugt på en måde, de ikke bliver brugt på DSBs stationer. At man så laver  Ny Ellebjerg og Nørrebro om til "metrostationer" med overbrugte elevatorer og for dårlige trapper kan så være svært at forstå.

Flere rulletrapper på Ny Ellebjerg ville helt givetvist hjælpe passagerflowet, men det er måske lidt sent at få dem installeret nu. Vi må bare håbe, at Øresundssporene bliver en success, så rulletrapper og hurtige passagerflows kan indtænkes i en ombygning om 20 år.

Citat fra: mpp Dato  5/01-26, 10:04Metroen har så det problem, at rigtigt mange tager elevatoren i stedet for trapperne, hvilket i sig selv gør det sværere at komme med med barnevogne eller kørestol. Det er helt tydeligt, at elevatorerne bliver brugt på en måde, de ikke bliver brugt på DSBs stationer.
Det er undskyld mit ordsprog også den her fandens dovne Københavner mentalitet. Der findes rulletrapper og alligevel vælger unge mennesker såvel som vokse at tage elevatoren fremfor rulletrapper.
Der værste jeg oplever er i metroen, hvor man knap og nap når at rejse sig når man skal af, og så er ens plads allerede taget inden der er gået et sekund. Folk har ingen skam. Og i såvel en transportform hvor folk gennemsnitligt sikkert kun rejser med metroen i 7 minutter.

Citat fra: Per Holm Dato  5/01-26, 09:06En stor del af PRM-segmentet vil ikke kunne benytte rulletrapper så hellere rigeligt med elevatorer end rulletrapper.

Jeg ved ikke lige hvad PRM segmentet er, men jeg ser dagligt folk med el-løbehjul, rullekufferter og klapvogne, benytte rulletrapperne på stationerne. De skal nu bruge elevatorerne.
Energiforbruget kender jeg nu heller ikke.. :-)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

PRM = Personer med Reduceret Mobilitet, det vil sige folk i kørestol, med rollator eller krykker, og lignende.

Citat fra: Thomas123 Dato  5/01-26, 10:55
Citat fra: mpp Dato  5/01-26, 10:04Metroen har så det problem, at rigtigt mange tager elevatoren i stedet for trapperne, hvilket i sig selv gør det sværere at komme med med barnevogne eller kørestol. Det er helt tydeligt, at elevatorerne bliver brugt på en måde, de ikke bliver brugt på DSBs stationer.
Det er undskyld mit ordsprog også den her fandens dovne Københavner mentalitet. Der findes rulletrapper og alligevel vælger unge mennesker såvel som vokse at tage elevatoren fremfor rulletrapper.
Der værste jeg oplever er i metroen, hvor man knap og nap når at rejse sig når man skal af, og så er ens plads allerede taget inden der er gået et sekund. Folk har ingen skam. Og i såvel en transportform hvor folk gennemsnitligt sikkert kun rejser med metroen i 7 minutter.

Det har intet at gøre med at folk at dovne - der er fordi flowet på metro-stationerne er komplet idiotisk designet.

Folk vælger den korteste vej - ALTID.

Når man skal gå HELT ned i den anden ende af perronen for at køre op med rulletrappen (jeg håber virkelig de ændrer layoutet til én og og én ned fremfor nu når rejsekortet dør) og i stedet kan gå den korte vej til elevatoren, ja så gør folk det.

Generelt er passagerflowet i metroen præget af at det er et arkitekt / skrivebordsdesign, i stedet for at man har været ude i verden og de hvordan det virker andre steder. (det er flot og stilrent, men ikke lavet med ordentligt passagerflow in mente).

Det er heldigvis blevet bedre med iterationerne (M3 og M4), bl.a. ved at have flere elevatorer. Men bare konceptet i at man har rulletrapper inde i stationen og så kun fysiske trapper eksternt (for de meste), er inkonsistent.

Og ja, jeg er en af de "dovne" -jeg tager altså elevatoren, fordi jeg ikke gider det der zigzag-cirkus HVER gang man skal op og ned.

Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-26, 12:56.
Der er også et spørgsmål om sikkerhed; både mod at snuble og komme til skade, mod at tabe sit rejsekort og mod at blive afkrævet en kontrolafgift.

Bærer jeg noget i hænderne og rulletrappen ikke går hele vejen til gadeplan tager jeg i reglen med elevator for hvis jeg skulle snuble og ikke kan gribe fat i et gelænder vil det være trist.

Elevatoren er også et glimrende roligt sted at håndtere sit rejsekort så risikoen for at tabe det minimeres og det samme gælder for at gøre kortet og ens egen opmærksomhed beredt på at skulle benytte rejsekortstanderen. En kontrollør vil formentlig være nådesløs hvis man skal til at forklare at man glemte at checke ind grundet man blev distraheret af noget på rulletrappen.

I reglen finder man en "ledig" plads i en elevator der alligevel ville køre for andre rejsende ...

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak