Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvor lang er en neutralsektion?
Gå ned Sider:[1] 2 3
I decembernummeret af 'Jernbanen' er en notits om, at flere tog 7.11 gik i stå i en neutralsektion ved Borup.
Det lyder som en meget lang sektion, hvis flere tog kan ende i den?
De kører trods alt med en vis afstand.

Hvor langt ind i en neutralsektion kan toget køre, før sikkerhedssystemet dekreterer stop?
Der er jo ikke uendelig batterikapacitet til at holde alle elektriske systemer i gang.

Hvor lang er en neutralsektion?
Af Svend. 6/01-26, 20:54.
Seneste redigering: 6/01-26, 20:57 af Svend
Citat fra: Krabsen Dato  6/01-26, 20:38I decembernummeret af 'Jernbanen' er en notits om, at flere tog 7.11 gik i stå i en neutralsektion ved Borup.

Hvor langt ind i en neutralsektion kan toget køre, før sikkerhedssystemet dekreterer stop?
Der er jo ikke uendelig batterikapacitet til at holde alle elektriske systemer i gang.

Emnet havde vi også fat i for et par år siden:
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=1681.0

Se også her:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/355/svar/1643731/2165442/index.htm

Af MF5050. 6/01-26, 21:51.
Seneste redigering: 6/01-26, 21:53 af MF5050
Citat fra: Svend Dato  6/01-26, 20:54Se også her:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/355/svar/1643731/2165442/index.htm

Jeg studsede lidt over følgende udsagn fra Banedanmark:

Citat fra: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/355/svar/1643731/2165442/index.htm(...)
Banedanmark har vedhæftet en opgørelse over de 61 neutralsektioner på Banedanmarks net.
(...)

Jeg er med på at der er over 20 neutral- og fordelingsstationer på strækningen mellem Malmö og Padborg (Sund & Bælts inklusive), men 61 alene på Banedanmarks infrastruktur synes alligevel lød lidt højt.

Opgørelsen fandt jeg her via linket til selve spørgsmålet stillet til TRU.:

Der tælles for hvert enkelt spor. Enkeltspor tæller for en, dobbeltspor/2 vekselspor tæller for to og fire vekselspor tæller åbenbart for fire. Tallet er nok endnu højere i dag da der er tilkommet flere (senest Glostrup-Hvidovre Fjern) og i de kommende år vil der tilkomme endnu flere. Jeg kan ikke huske om de fire der er mellem Snoghøj og Taulov hhv. Fredericia også var der i 2020, men de mangler i så fald på listen.

Af andersj, Aalborg. 6/01-26, 23:30.
Citat fra: Krabsen Dato  6/01-26, 20:38I decembernummeret af 'Jernbanen' er en notits om, at flere tog 7.11 gik i stå i en neutralsektion ved Borup.

Var det ikke noget med en balisefejl der gav en nødbremsning som passede med at togene kom til at holde i neutralsektionen? Så det var altså ikke flere tog på samme tid, men efter hinanden.

Anders

Citat fra: andersj Dato  6/01-26, 23:30

Var det ikke noget med en balisefejl der gav en nødbremsning som passede med at togene kom til at holde i neutralsektionen? Så det var altså ikke flere tog på samme tid, men efter hinanden.
Jo, sådan skal det nok tolkes; det havde jeg også i tankerne. Men så undrer det mig lidt, at det sker for så mange tog - man skulle tro at nogen lugtede lunten i det mindste efter tog to.
Især hvis hvert tog skal trækkes hen til nærmeste strømførende sektion med  et diesel lokomotiv; man kan jo ikke bede passagerne skubbe bagpå  ;)

Tror snarer det kunne være det, at tog kører ind i neutralsektionen med maks 40 (forbirangering eller genoptaget kørsel efter balise-fejl), og den omtalte neutralsektion er 500m, lidt op af bakke...

Citat fra: Krabsen Dato  6/01-26, 20:38Hvor langt ind i en neutralsektion kan toget køre, før sikkerhedssystemet dekreterer stop?

Et tog skal afbryde forbindelsen til køreledningen, når det kører ind i neutralsektionen. Så det kan vel trille, indtil det løber tør for kinetisk energi.

Eller, normal situation, at det kommer ud af neutralsektionen, og (må) genindkobler forbindelsen til køreledningen.

Citat fra: Krabsen Dato  6/01-26, 20:38Der er jo ikke uendelig batterikapacitet til at holde alle elektriske systemer i gang.

Først, der er ikke batterier til traktion (bare hvis nogen misforstår det).

Men batterierne vil under normale omstændigheder, rigeligt kunne levere strøm til relevante systemer, indtil problemet er løst.

Citat fra: Krabsen Dato  7/01-26, 08:55

Jo, sådan skal det nok tolkes; det havde jeg også i tankerne. Men så undrer det mig lidt, at det sker for så mange tog - man skulle tro at nogen lugtede lunten i det mindste efter tog to.
Især hvis hvert tog skal trækkes hen til nærmeste strømførende sektion med  et diesel lokomotiv; man kan jo ikke bede passagerne skubbe bagpå  ;)

Hvis et (el)tog går i stå i en neutralsektion, er det muligt (med en del besvær) at gøre den del af køreledningsanlægget strømførende, så kørslen kan genoptages.

Citat fra: Svend Dato  7/01-26, 10:51
Citat fra: Krabsen Dato  7/01-26, 08:55

Hvis et (el)tog går i stå i en neutralsektion, er det muligt (med en del besvær) at gøre den del af køreledningsanlægget strømførende, så kørslen kan genoptages.

Så vidt jeg har forstået, så har der været et forgæves udbud efter dieseltrækkraft til at bjerge neutral-standede tog.

Jeg går derfor ud fra at det ikke er en triviel opgave at spændingssætte en neutralsektion, men at det kræver lokal tilstedeværelse af særligt trænede personer?

Eskild

Citat fra: esni Dato  7/01-26, 20:03..

Så vidt jeg har forstået, så har der været et forgæves udbud efter dieseltrækkraft til at bjerge neutral-standede tog.

Jeg går derfor ud fra at det ikke er en triviel opgave at spændingssætte en neutralsektion, men at det kræver lokal tilstedeværelse af særligt trænede personer?

Tror du blander ting sammen. Udbudet havde ikke noget med neutral-sektioner at gøre.

Citat fra: esni Dato  7/01-26, 20:03Jeg går derfor ud fra at det ikke er en triviel opgave at spændingssætte en neutralsektion, men at det kræver lokal tilstedeværelse af særligt trænede personer?

Indkoblingen kan fjernstyres på de neutralsektioner, man har bygget de seneste år. Jeg kender ikke proceduren eller processen bag, men det er vist ikke uhørt at det godt kan tage 10-20 minutter.

Og så kan mekanismen jo også fejle. Det er sket på Lille Syd på et tidspunkt.

Citat fra: thomastog Dato  7/01-26, 20:42
Citat fra: esni Dato  7/01-26, 20:03..

Tror du blander ting sammen. Udbudet havde ikke noget med neutral-sektioner at gøre.
Det er ikke usandsynligt - jeg hører jo til blandt mandagstrænerne

Eskild

Af Henrik Hansen. 8/01-26, 19:29.
Seneste redigering: 8/01-26, 19:33 af Henrik Hansen
Citat fra: RasmusD Dato  7/01-26, 23:10Indkoblingen kan fjernstyres på de neutralsektioner, man har bygget de seneste år. Jeg kender ikke proceduren eller processen bag, men det er vist ikke uhørt at det godt kan tage 10-20 minutter.

I dag kan alle neutralsektioner fjernbetjenes fra OCK (OvervågningsCentralen Kørestrøm) som kan spændingssætte neutralsektionen. Det tager omkring 10 minutter at udføre hele operationen, dog kan det tage længere tid, hvis der flere tog efter det tog der holder i neutralsektionen i kørestrømsafsnittet før neutralsektionen.

Procedure er følgende:

1: Toget der holder i neutralsektion kalder FC op og fortæller i hvilken neutralsektion toget holder.
2: FC kontakter OCK og fortæller om der er tog i kørestrømsafsnittet op til neutralsektionen, hvis der er, skal disse tog kontaktes af FC og de skal alle standse og sænke deres strømaftager.
3: FC kontakter OCK når alle tog har bekræftet de holder stille og har sænket strømaftageren.
4: OCK udkobler nu kørestrømmen i kørestrømsafsnittet op til neutralsektionen
5: Nu kan OCK spændingssætte neutralsektionen fra den retning som tog skal køre i - nu virker kørestrømsafsnittet, der er udkoblet som neutralsektion.
6: Lokomotivføreren skal til FC oplyse, at han er ude af neutralsektionen.
7: FC kontakter OCK, som fjerner spændingen fra neutralsektionen og spændingssætter det afbrudte kørestrømsafsnit.
8: Togene, som har sænket strømaftageren, kan du hæve den igen og fortsætte kørsel.

Procedure en helt rutine og foretages næsten dagligt, specielt efter at neutralsektionerne er blevet over 400 m lange.

Dumt spørgsmål og måske lidt off topic, men...

1) På de "gamle" kørestrømsanlæg, hvor lang er en neutralsektion der?
2) Hvor langt er der mellem neutralsektionerne (minimum/maksimum) på de "gamle" kørestrømsanlæg?

Citat fra: LM94 Dato  8/01-26, 22:54Dumt spørgsmål og måske lidt off topic, men...

1) På de "gamle" kørestrømsanlæg, hvor lang er en neutralsektion der?
2) Hvor langt er der mellem neutralsektionerne (minimum/maksimum) på de "gamle" kørestrømsanlæg?

1: 75 cm
2: Mellem 10 og 60 km, sådan cirka.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak