Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- AR 2046 i nye klæder
Gå ned Sider:[1] 2
AR 2046 i nye klæder
Af vestjyden. 21/06-22, 17:57.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

AR 2046 med nye nuancer i Varde, idag

Mvh Vestjyden

AR 2046 i nye klæder
Af anho. 21/06-22, 18:13.
Seneste redigering: 21/06-22, 18:17 af anho
Jeg kan bedre lide den nye mere blålige farve end den gamle blågrønne... men hvorfor skal den have en farveovergang? Det virker som noget der kommer til at se slidt og uddateret ud om maksimalt ti år, og Midtjyske Jernbaner har gjort noget tilsvarende med deres tog. Men det er rart at have en mere mættet blå og en renere hvid.

Hvis man ønsker et holdbart design, skal det holdes simpelt: en eller to farver uden mønstre eller overgange, eventuelt med en ekstra farve til små detaljer som dørstriber etc. DSBs nye rød-og-sort design og DBs rød med hvid stribe (eller hvid med rød stribe for langturstogene) er langt mere tidløse udseender.

Nu bliver jeg faktisk i tvivl om hvorvidt den blå rent faktisk er mere mættet, eller om jeg bare er vant til at Arriva-togene er halvsnavsede.

AR 2046 i nye klæder
Af vestjyden. 21/06-22, 18:46.
Seneste redigering: 21/06-22, 18:50 af vestjyden
Enig i at den midterste nuance ligner noget der har stået i solen i nogle år. Så først toget på afstand fra torvegade i Varde, og troede først at det var tilfældet. Men når man kommer tættere på ser det især flot da det giver en skinnende effekt. Og i det sorte over boogierne kan man se skærverne afspejlet. En ny detalje er i øvrigt cykelpiktogramet.

Mvh Vestjyden

AR 2046 i nye klæder
Af vestjyden. 21/06-22, 20:51.
Et par fotos her til aften med mit kamera:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Mvh Vestjyden

AR 2046 i nye klæder
Af Bent Olsen. 21/06-22, 20:56.
Skal Arrivas Desiroèr på Svendborgbanen ikke også snart have nye farver? De kører stadigvæk rundt i DSB farver med Arriva logo påtrykt. Det ser ikke særlig attraktivt ud.

AR 2046 i nye klæder
Af Mikkelhk, Lunderskov. 22/06-22, 12:10.
Her er et par billeder og interiørdetaljer, fotograferet af en af Arrivas lokomotivførere i Esbjerg: https://www.linkedin.com/posts/dan-stensdal-mortensen-819b52190_opgradering-duft-activity-6945284318218862592-PN-r .
Jeg er ikke bekendt med om interiøret er opdateret ifm. folieringen (eller er det mon malet på), da det er adskillige år siden jeg har kørt med Arriva.

Hilsen Mikkel

AR 2046 i nye klæder
Af frederikhk. 22/06-22, 12:13.
Citat fra: Mikkelhk Dato 22/06-22, 12:10Her er et par billeder og interiørdetaljer, fotograferet af en af Arrivas lokomotivførere i Esbjerg: https://www.linkedin.com/posts/dan-stensdal-mortensen-819b52190_opgradering-duft-activity-6945284318218862592-PN-r .
Jeg er ikke bekendt med om interiøret er opdateret ifm. folieringen (eller er det mon malet på), da det er adskillige år siden jeg har kørt med Arriva.

Sæderne er helt nye, ud fra hvad jeg kan se. Den ser renoveret ud. Meget pænere end før, synes jeg.

AR 2046 i nye klæder
Af J@n46. 22/06-22, 12:49.
Bliver spændende at se, hvor længe de fine sæder bliver ved med at se sådan ud? Jeg mener så længe at folk ikke sætter fødderne op på dem.

Er det kun 2046 der skal have nye klæder?

Citat fra: anho Dato 21/06-22, 18:13Hvis man ønsker et holdbart design, skal det holdes simpelt: en eller to farver uden mønstre eller overgange, eventuelt med en ekstra farve til små detaljer som dørstriber etc. DSBs nye rød-og-sort design og DBs rød med hvid stribe (eller hvid med rød stribe for langturstogene) er langt mere tidløse udseender.


Det er jo smag og behag. Der er mange virksomheder, der tjener til dagen og vejen ved netop at udarbejde designs, som de helt sikkert vil sige er holdbare og tidsløse - eksempelvis SBBs farverige Vectron lokomotiver :.) Den "ekstra farve til dørstriber" er et TSI krav om at døre skal have kontrastfarver/striber.

/Lasse

AR 2046 i nye klæder
Af anho. 24/06-22, 13:58.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/06-22, 12:37Det er jo smag og behag. Der er mange virksomheder, der tjener til dagen og vejen ved netop at udarbejde designs, som de helt sikkert vil sige er holdbare og tidsløse - eksempelvis SBBs farverige Vectron lokomotiver :.) Den "ekstra farve til dørstriber" er et TSI krav om at døre skal have kontrastfarver/striber.

/Lasse

Nu findes der heldigvis hundrede års kommercielt design, hvor man kan gå tilbage og se hvilke der var 'stedsegrønne' og hvilke der ikke var - og en ting er tydelig; "Keep It Simple, Stupid!" er også en gyldig regel inden for design af rullende materiel. Men man følger de samme tendenser i det meste design - hvis du ser på app-ikoner på telefonen, havde de alle sammen skygger og 'afrundede' faconer tilbage i slutningen af 00'erne. I 10'erne blev dette erstattet af fladt udseende med klare farver uden nogen form for bløde overgange. Og som en modreaktion på denne ekstreme minimalisme er mange nu begyndt at genintroducere gradienter og mere komplicerede ikoner. Men det er nu engang et produkt af tiden - derfor ser det hypermoderne ud nu, men vil blive uddateret om 10-15 år.

Hvis man lakerer en togvogn så den er helt ensfarvet bortset fra dørstriberne, så bliver det aldrig uddateret. Til gengæld bliver det heller aldrig et topmoderne udseende. Men fordi man kan blive ved med at bruge det for evigt, kan man opbygge en meget stærkere designidentitet.

Man så jo ikke togvogne køre rundt med disse længderettede gradientdesigns for 10 eller 20 år siden - det er en ny tendens, og derfor med al sandsynlighed en tidsbegrænset tendens. Men "ensfarvet vogn med en kontrastfarve til detaljer" har altid eksisteret som design.

AR 2046 i nye klæder
Af Mikkelhk, Lunderskov. 24/06-22, 18:13.
Seneste redigering: 24/06-22, 18:17 af Mikkelhk
Og nu også en video fra Arriva selv: https://www.linkedin.com/posts/arriva-danmark_arrivas-nyrenoverede-togs%C3%A6t-activity-6946095741819867136-iu9Q . De skriver at det er et "testtog", hvor de ud fra brugerundersøgelser vil finde frem til om det er det kunderne vil have. De skriver desuden at toget er folieret (ikke malet), at det har fået bedre akustik og at der er brugt nye piktogrammer. Jeg synes cyklen på folien (10 sekunder inde i filmen) ser ud til at være et nyt/opdateret symbol.

Hilsen Mikkel

AR 2046 i nye klæder
Af banemanden. 26/06-22, 00:12.
Citat fra: anho Dato 24/06-22, 13:58Nu findes der heldigvis hundrede års kommercielt design, hvor man kan gå tilbage og se hvilke der var 'stedsegrønne' og hvilke der ikke var - og en ting er tydelig; "Keep It Simple, Stupid!" er også en gyldig regel inden for design af rullende materiel. Men man følger de samme tendenser i det meste design - hvis du ser på app-ikoner på telefonen, havde de alle sammen skygger og 'afrundede' faconer tilbage i slutningen af 00'erne. I 10'erne blev dette erstattet af fladt udseende med klare farver uden nogen form for bløde overgange. Og som en modreaktion på denne ekstreme minimalisme er mange nu begyndt at genintroducere gradienter og mere komplicerede ikoner. Men det er nu engang et produkt af tiden - derfor ser det hypermoderne ud nu, men vil blive uddateret om 10-15 år.

Hvis man lakerer en togvogn så den er helt ensfarvet bortset fra dørstriberne, så bliver det aldrig uddateret. Til gengæld bliver det heller aldrig et topmoderne udseende. Men fordi man kan blive ved med at bruge det for evigt, kan man opbygge en meget stærkere designidentitet.

Man så jo ikke togvogne køre rundt med disse længderettede gradientdesigns for 10 eller 20 år siden - det er en ny tendens, og derfor med al sandsynlighed en tidsbegrænset tendens. Men "ensfarvet vogn med en kontrastfarve til detaljer" har altid eksisteret som design.

Der er bare så meget mere til et design, end om det er nutidigt eller ej. Designs som DSB introducerede for 10-15 år siden er også ved at blive skiftet - de blå-grå farveskalaer er trætte og fortid og med det store skifte der har været i organisationen som helhed, er man gået igang med at satse på ny identitet rent visuelt. Man går nemlig efter at hylde guldkalven, de evigt røde s-tog.

Til gengæld har de stadig Via skrifttypen - folk kan se, det er DSB, selv hvis det er skrevet på okkergrøn baggrund.

Design er ofte smag og behag. Jeg synes dette Arriva tog er et friskt pust og jeg synes, at toget ser moderne ud. Til gengæld synes jeg de gamle ligner det de er - slidte og fra en anden tid.

AR 2046 i nye klæder
Af vestjyden. 22/03-24, 13:50.
Så blev Arriva logoerne taget af AR 2046:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh Vestjyden

Bliver interessant at se hvad de gør i forbindelsen med navneskiftet. De er nok så nærige at de gør det absolutte minimum, men man kan jo håbe at de laver et ordenligt nyt design, frem for bare at klistre nogle nye logoer på.

AR 2046 i nye klæder
Af frederikhk. 23/03-24, 16:37.
Når man tænker på hvor meget der er blevet sparet væk de sidste par måneder (app, lokalaftaler med lokoførere, YourWay-billetter, togførere) skal man nok ikke forvente det store.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak