Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er det ikke på tide, at der bliver et alternativ til Aarhus Hovedbanegård?
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Som udenforstående, men dog århusianer, er det lidt sjovt at følge debatten her, for det virker som om den foregår i en parallel virkelighed. Man forholder sig hverken til Banedanmarks screening om en udflytning eller det faktum at Hasselager-Hovedgård ikke bliver bygget. Så i stedet for at bygge noget der faktisk gavner de 300.000 indbyggere i Århus, såvel som de godt 200.000 i Randers og Ålborg, vil man klemme flere tog ind på strækningen til Skanderborg.

Offentlig transport fungerer generelt rimeligt godt i Århus, og er centreret om midtbyen — og det fungerer netop fordi midtbyen både er knudepunkt og destination. Folk nævner Randers og sydpå, så jeg blev lidt nysgerrig: Hvor mange busser kører faktisk udenom Århus? Lige for tiden er der togbusser, men ellers har Midttrafik ikke en eneste direkte busrute mellem Skanderborg og Randers udenom Århus.

Behovet virker ret søgt, og selv hvis det var der, er det ikke givet at der faktisk er kapacitet til at dække det.

Citat fra: Worm Dato 25/01-26, 10:22Nu drejer det sig om at få hurtigere og mere direkte forbindelser uden unødig tidsspilde.
At vende på Aarhus banegård koster 10-15 min.
Det gider dagligere pendlere ikke. Så hellere tage bilen!
Hvor mange penduler dagligt "igennem" Aarhus?

Det er omkring 80-90% af passagerene, der har Aarhus H som destination eller afrejsepunkt. Af de resterende er der en del, som ikke pendler omkring Aarhus men rejser længere.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 25/01-26, 18:33
Citat fra: Worm Dato 25/01-26, 10:22Nu drejer det sig om at få hurtigere og mere direkte forbindelser uden unødig tidsspilde.

Det er omkring 80-90% af passagerene, der har Aarhus H som destination eller afrejsepunkt. Af de resterende er der en del, som ikke pendler omkring Aarhus men rejser længere.
Men det interessante er hvor de så skal hen!
Dertil kommer at østjyderne tilsyneladende heller tager bilen end det nuværende togsystem i området mellem Kolding i syd og Randers i nord.
Med et regionaltogsystem som lidt af det sjællandske og en højhastighedsbane som sikrer at fjerntog ikke skal spilde 10-15 min år at ændre køreretning grundet nuværende Aarhus banegård, så vil flere for lade bilen til fordeler toget.
Antal biler er konstant steget i de sidste 25 år og intet tyder på det ændrer sig.
Skal Aarhus byudvikle sig er det kun mod vest og nord.
Så vi taler reelt hvordan den kollektive trafik skal se ud om 15-20 år.

Citat fra: Worm Dato 25/01-26, 19:44

Dertil kommer at østjyderne tilsyneladende heller tager bilen end det nuværende togsystem i området mellem Kolding i syd og Randers i nord.
Med et regionaltogsystem som lidt af det sjællandske og en højhastighedsbane som sikrer at fjerntog ikke skal spilde 10-15 min år at ændre køreretning grundet nuværende Aarhus banegård, så vil flere for lade bilen til fordeler toget.
Antal biler er konstant steget i de sidste 25 år og intet tyder på det ændrer sig.
Du svarer ikke på mit spørgsmål (hvor stavekontrollen på iPad-drillede): hvor mange pendler gennem Aarhus?

Og pendlere skal vel både frem og tilbage mellem de samme punkter, så dit "det interessante er, hvor de skal hen" er vel lidt ligegyldigt? Den ene vej skal de formentligt på arbejde, og lidt senere skal de så hjem igen. Men hvor mange skal ikke af (eller på) i Aarhus?

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 25/01-26, 22:16
Citat fra: Worm Dato 25/01-26, 19:44

Du svarer ikke på mit spørgsmål (hvor stavekontrollen på iPad-drillede): hvor mange pendler gennem Aarhus?

Og pendlere skal vel både frem og tilbage mellem de samme punkter, så dit "det interessante er, hvor de skal hen" er vel lidt ligegyldigt? Den ene vej skal de formentligt på arbejde, og lidt senere skal de så hjem igen. Men hvor mange skal ikke af (eller på) i Aarhus?
Du har selv skrevet 80-90%
Hvad du bygger det på ved jeg ikke
Da den type data ikke er offentlig tilgængelig tror jeg ingen udenfor DSB kan svare dig.

Fra Banedanmarks screening:

CitatEt tidligere studie af bl.a. tilbringertrafik viser, at i Midtjylland transporterer ca. 47% sig til fods fra deres bopæl til stationen, ca. 19% cykler, ca. 14% tager bussen og ca. 20% benytter bil. Ses der på transporten mellem stationen og destinationen (f.eks. en arbejdsplads) er ca. 72% gående, ca. 5% cykler, ca. 12% tager bussen og ca. 11% benytter bil.

Denne opgørelse understreger, at det generelt især er det opland, der kan nås til fods, samt til dels det opland, der kan nås på cykel og med anden kollektiv transport, der er afgørende for, hvor stor et passagerpotentiale en station vil kunne opnå.

Ydermere:

CitatFor de rejsende til og fra Aarhus vil flytningen af stationen til Kongsvang samlet set medføre forlænget rejsetid. Nogle rejsende vil opnå kortere rejsetid af en flytning, f.eks. dem til Viby eller
Brabrand. Men der er væsentlige flere stationsnære rejsemål ved Aarhus H end ved Kongsvang.
Derfor har flere rejsende med toget til Aarhus fordel af den nuværende placering centralt i byen. Det vurderes, at med en placering i Kongsvang vil de i gennemsnit få en ulempe på 1½-2½ minutter.
Passagerer, der rejser igennem Aarhus (f.eks. fra Odense til Aalborg), vil opnå en rejsetidsbesparelse på 3-6 minutter sammenlignet med rejsen via Aarhus H. De gennemrejsende passagerer udgør ca. 20 pct. af de rejsende til og fra Aarhus. Dermed bliver de samlede fordele for de gennemrejsende mindre end de samlede ulemper for de rejsende til og fra Aarhus.

En omfartsbane ved Århus kan måske give mening fjernt ude i fremtiden, men nytteværdien virker begrænset. Der må være andre og mere lavthængende frugter der kan høstes først, især givet den politiske vilje til at investere i jernbanen lige nu.

Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato 26/01-26, 00:17Fra Banedanmarks screening:

CitatEt tidligere studie af bl.a. tilbringertrafik viser, at i Midtjylland transporterer ca. 47% sig til fods fra deres bopæl til stationen, ca. 19% cykler, ca. 14% tager bussen og ca. 20% benytter bil. Ses der på transporten mellem stationen og destinationen (f.eks. en arbejdsplads) er ca. 72% gående, ca. 5% cykler, ca. 12% tager bussen og ca. 11% benytter bil.

Denne opgørelse understreger, at det generelt især er det opland, der kan nås til fods, samt til dels det opland, der kan nås på cykel og med anden kollektiv transport, der er afgørende for, hvor stor et passagerpotentiale en station vil kunne opnå.

Ydermere:

CitatFor de rejsende til og fra Aarhus vil flytningen af stationen til Kongsvang samlet set medføre forlænget rejsetid. Nogle rejsende vil opnå kortere rejsetid af en flytning, f.eks. dem til Viby eller
Brabrand. Men der er væsentlige flere stationsnære rejsemål ved Aarhus H end ved Kongsvang.
Derfor har flere rejsende med toget til Aarhus fordel af den nuværende placering centralt i byen. Det vurderes, at med en placering i Kongsvang vil de i gennemsnit få en ulempe på 1½-2½ minutter.
Passagerer, der rejser igennem Aarhus (f.eks. fra Odense til Aalborg), vil opnå en rejsetidsbesparelse på 3-6 minutter sammenlignet med rejsen via Aarhus H. De gennemrejsende passagerer udgør ca. 20 pct. af de rejsende til og fra Aarhus. Dermed bliver de samlede fordele for de gennemrejsende mindre end de samlede ulemper for de rejsende til og fra Aarhus.

En omfartsbane ved Århus kan måske give mening fjernt ude i fremtiden, men nytteværdien virker begrænset. Der må være andre og mere lavthængende frugter der kan høstes først, især givet den politiske vilje til at investere i jernbanen lige nu.
Start med regionaltog hver halve time mellem Kolding og Aarhus? (en tog hver time fortsætter til Esbjerg)

Utifrån en första anblick är den mest rimliga satsningen ett triangelspår för godstrafiken medmålpunkt norr om Aarhus. Ett sådant triangelspår skulle spara in en lokrundgång och därmed göra godstrafiken väsentligt mer konkurrenskraftig.

Däremot är jag ytterst tveksam att detta spår skulle utnyttjas i någon större utsträckning av persontrafiken. Aarhus som stad är trots allt en oerhört viktig målpunkt och Aarhus H som station är en oerhört viktig knutpunkt inom staden.

Hälsningar
Axel L

Citat fra: Axel L Dato 10/03-26, 18:19Utifrån en första anblick är den mest rimliga satsningen ett triangelspår för godstrafiken medmålpunkt norr om Aarhus. Ett sådant triangelspår skulle spara in en lokrundgång och därmed göra godstrafiken väsentligt mer konkurrenskraftig.

Däremot är jag ytterst tveksam att detta spår skulle utnyttjas i någon större utsträckning av persontrafiken. Aarhus som stad är trots allt en oerhört viktig målpunkt och Aarhus H som station är en oerhört viktig knutpunkt inom staden.

Hälsningar
Axel L
Kan du godt skrive på dansk? Jeg forstår ikke det der sprog der.

Google kan oversætte for dig....

Citat fra: mgameing123 Dato 11/03-26, 08:17
Citat fra: Axel L Dato 10/03-26, 18:19Utifrån en första anblick är den mest rimliga satsningen ett triangelspår för godstrafiken medmålpunkt norr om Aarhus. Ett sådant triangelspår skulle spara in en lokrundgång och därmed göra godstrafiken väsentligt mer konkurrenskraftig.

Hälsningar
Axel L

Det er nok mest dit eget problem at du ikke forstår "det der sprog der". Vi har i Skandinavien en god tradition for at kunne forstå hinandens sprog, og helt sikkert på skrift.

Derudover er det meget forfriskende at få indlæg fra personer der ser på tingene fra et mere internationalt perspektiv. Så jeg ville da gerne opfordre til flere indlæg fra forummedlemmer fra andre lande.

Hälsningar
Axel L
Brug en online oversætter.
Eller kan du ikke finde ud af det?
Ingen grund til at afskrække vores svenske familie fra at skrive herinde.

Hälsningar
Axel L

Når man sådan læser dine forskellige indlæg, får man ikke just indtrykket af, at du selv behersker dansk særligt godt.

Citat fra: asg Dato 11/03-26, 11:38

Hälsningar
Axel L

Når man sådan læser dine forskellige indlæg, får man ikke just indtrykket af, at du selv behersker dansk særligt godt.
Det er også fordi jeg er hellere ikke født i Danmark. Jeg prøver bare mit bedste med at skrive på dansk.

Citat fra: mgameing123 Dato 11/03-26, 15:08
Citat fra: asg Dato 11/03-26, 11:38

Hälsningar
Axel L

Det er også fordi jeg er hellere ikke født i Danmark. Jeg prøver bare mit bedste med at skrive på dansk.

Kender du ordsproget, at man ikke skal kaste med sten, når man selv bor i et glashus? Alternativt skik følge eller land fly; de skandinaviske sprog er generelt noget, som den gennemsnitlige dansker forstår og bruger.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Svenska-lok
Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak