Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er det ikke på tide, at der bliver et alternativ til Aarhus Hovedbanegård?
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
Citat fra: tgsen Dato 24/03-26, 18:09
Citat fra: ThomasTT Dato 24/03-26, 17:25
Citat fra: mgameing123 Dato 24/03-26, 08:23
Citat fra: ThomasTT Dato 18/03-26, 14:52Eskelund kommer aldrig til at ske men en 10-15 km forbindelse langs motorvejen kunne have mange fordele:

- Den vil næppe koste mere end to milliarder, og der vil ingen protester være, fordi der bygges langs motorvejen. Det øger altid chancen for at det gennemføres betydeligt.

- Timeplanen kunne uden videre re-lanceres, da man efter færdiggørelsen af vestfyn vil kunne køre både skanderborg-odense og skanderborg-Aalborg på lidt under 60 minutter. Skanderborg skal blot ændre navn til noget, der inkluderer aarhus. Det kan synes ligegyldigt, når man alligevel ikke kommer ind til Aarhus H indenfor tidsgrænsen, men jeg ser enorm værdi i timeplanen som noget der ændrer kaos og tilfældigheder til  en landsdækkende styrepind for hele fjerntrafikken, der direkte inkluderer landets ni største byer.

- alle gennemkørende tog på Aarhus H kunne afskaffes. Det må logisk give en stor kapacitetsmæssig gevinst. Den nye strækning skal være helt uafhængig af Aarhus-Ry og sandsynlig ny bane Aarhus-Galten

- en motorvejs-station som foreslået af skribenten kunne sagtens give mening. Det vil være attraktivt for bilister fra store dele af Aarhus omegn og viborg, silkeborg mv. Der kunne være stor kapacitet for parkering i hele togets længde.

- stor forbedring for fx Randers-Horsens, der vil kunne betjenes alene af timetoget. andre togsystemer uden om Aarhus forekommer urealistisk.

Det skal selvfølgelig understreges, at intet af dette må ske på bekostning af aarhus H. Der skal være lyntog i 30 minutters drift Kbh - Aarhus H, før man begynder på med disse løsninger. Men når man kommer dertil, virker potentialet stort. Det handler nok ikke så meget om, hvorvidt det er en god løsning, men hvornår.
Problemet er vel bare. Der er VIRKELIG mange der også tager toget fra Aarhus til Aalborg. Halvdelen af dem på toget nordpå kommer fra Aarhus. Derfor vil det absolut ikke give noget som helst mening at springe over Aarhus.

Jeg synes vi burde bare ignorerer Solbjergborgernes klageri og byg Hovedgård - Hasselager. Der er for mange fordele ved den bane.

Selvfølgelig skal Aarhus ikke springes over. Det forsøgte jeg også at gøre helt klart. Der skal minimum være drift som nu til Aarhus H og mindst 30 min drift fra kbh.  Det er kun ekstra tog, der skulle køre udenom, hvilket kræver massiv passagerfremgang generelt

Altså Aarhus skal ikke springes over og der skal indføres ekstra tog som springer Aarhus over?

En "shunt", som blikkenslagere kaldet det, vil være en Haderslev-løsning for Aarhus. De medfører, mad samme antal togløb, en forringelse af betjeningen, eller, som foreslået her, samme betjening med dobbelt antal togløb. Tog er ikke en væske.

En løsning med samme antal togløb og samme dækning kræver en strækning der gennemløber Aarhus, se fx.
Direkte baneprojekter Aarhus-Randers. Desværre er der for mange der ikke kan indse det, så de vil afbryde planer om tog gennemkørende i Aarhus med "shunt" planer som de tror, fejlagtigt, vil have samme kapacitet. Deraf den forvirrende historie i linket ovenfor.


Gennemkørsel fra Aarhus H er enten fysisk umuligt eller helt ekstremt dyrt. Du må da gerne foreslå en linieføring og forventet pris, men altså det kommer ikke til at ske.

Det er selvfølgelig heller ikke en haderslev-løsning, når jeg vil have flere tog end nogensinde indtil Aarhus H. Igen er forudsætningen massiv passagervækst. Gennemkørende tog må logisk slide voldsomt på kapaciteten på en station som Aarhus H, så der skabes netop plads til flere tog. Eftersom sporene deler sig længere ude,  er det de inderste dele af både syd- og nordsporet der vil blive mest presset på kapacitet, og med denne løsning kan man helt undgå dem begge.   

Citat fra: tgsen Dato 25/03-26, 13:36
Citat fra: mgameing123 Dato 25/03-26, 12:34
Citat fra: ThomasTT Dato 24/03-26, 17:25
Citat fra: mgameing123 Dato 24/03-26, 08:23
Citat fra: ThomasTT Dato 18/03-26, 14:52
Citat fra: Svend Dato 17/01-26, 18:19
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/01-26, 16:30
CitatVil nok hellere bygge det dobbeltsporet fordi vi skal tænke på det som også en backup til hvis der er problemer med at køre tog til Aarhus H.

CitatOg så niveaufri sammenfletning? Det løber op.

Jeg tror (bemærk tror), at man sagtens kan nøjes med en enkeltsporet bane uden flyovers. Der bliver i starten, trods alt, kun tale om 2-4 godstog og 4-6 lyntog pr. døgn. Men derfor kan man jo godt være så forudseende at gøre plads til lidt mere infrastruktur på sigt.

Jeg tror til gengæld, at man skal skyde en hvid pind efter en "shunt" som beskrevet her. Både i en version med et spor og en version med to spor.

Hvis der en dag bliver tale om at anlægge en bane uden om Aarhus, kommer den formentlig til at følge motorvejen E45. Men hvad skal det gør godt for? Passagererne skal da ind til Aarhus. Godstog skal nok finde vej nord- og sydover ad de eksisterende spor.


Eskelund kommer aldrig til at ske men en 10-15 km forbindelse langs motorvejen kunne have mange fordele:

- Den vil næppe koste mere end to milliarder, og der vil ingen protester være, fordi der bygges langs motorvejen. Det øger altid chancen for at det gennemføres betydeligt.

- Timeplanen kunne uden videre re-lanceres, da man efter færdiggørelsen af vestfyn vil kunne køre både skanderborg-odense og skanderborg-Aalborg på lidt under 60 minutter. Skanderborg skal blot ændre navn til noget, der inkluderer aarhus. Det kan synes ligegyldigt, når man alligevel ikke kommer ind til Aarhus H indenfor tidsgrænsen, men jeg ser enorm værdi i timeplanen som noget der ændrer kaos og tilfældigheder til  en landsdækkende styrepind for hele fjerntrafikken, der direkte inkluderer landets ni største byer.

- alle gennemkørende tog på Aarhus H kunne afskaffes. Det må logisk give en stor kapacitetsmæssig gevinst. Den nye strækning skal være helt uafhængig af Aarhus-Ry og sandsynlig ny bane Aarhus-Galten

- en motorvejs-station som foreslået af skribenten kunne sagtens give mening. Det vil være attraktivt for bilister fra store dele af Aarhus omegn og viborg, silkeborg mv. Der kunne være stor kapacitet for parkering i hele togets længde.

- stor forbedring for fx Randers-Horsens, der vil kunne betjenes alene af timetoget. andre togsystemer uden om Aarhus forekommer urealistisk.

Det skal selvfølgelig understreges, at intet af dette må ske på bekostning af aarhus H. Der skal være lyntog i 30 minutters drift Kbh - Aarhus H, før man begynder på med disse løsninger. Men når man kommer dertil, virker potentialet stort. Det handler nok ikke så meget om, hvorvidt det er en god løsning, men hvornår.
Problemet er vel bare. Der er VIRKELIG mange der også tager toget fra Aarhus til Aalborg. Halvdelen af dem på toget nordpå kommer fra Aarhus. Derfor vil det absolut ikke give noget som helst mening at springe over Aarhus.

Jeg synes vi burde bare ignorerer Solbjergborgernes klageri og byg Hovedgård - Hasselager. Der er for mange fordele ved den bane.

Selvfølgelig skal Aarhus ikke springes over. Det forsøgte jeg også at gøre helt klart. Der skal minimum være drift som nu til Aarhus H og mindst 30 min drift fra kbh.  Det er kun ekstra tog, der skulle køre udenom, hvilket kræver massiv passagerfremgang generelt
Det kunne faktisk godt være ret smart. Men så vil jeg nok ikke køre det som lyntog og mere som et IC eller Regionaltog der standser i Skanderborg og Hadsten. også vil jeg nok gøre sådan det passer lige med at den kører lige foran Regionaltoget til Viborg Struer.
Det er ikke særlig smart. Det vil kræve indsats af ekstra materiel som ellers havde kunnet være indsat andetsteds.

Nej fordi jeg tænker mere som en togforbindelse mellem Randers og Horsens og muligvis videre til Fredericia. Det vil gavne os i den jyske millionby meget.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak