Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er det ikke på tide, at der bliver et alternativ til Aarhus Hovedbanegård?
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Citat fra: mpp Dato  9/01-26, 10:04Det er godt nok car-brained det indlæg og har flere faktuelle fejl og logiske brister:

Jørgen Christensen læser nok ikke med her. Det ser ud til at han har meget tid. andersj havde den passende kommentar.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/01-26, 10:59Det er utroligt at man folk bliver ved med at tale om den idé. Århus Stiftstidene lavede engang en artikel om det efter der havde været en række læserbreve om emnet, og de kunne ikke finde en enesete  ekspert eller myndighed der synes det var en god idé. Alle sagde at det ikke gav nogen mening. Også hele argumentet om at Aarhus H er en sækbanegård er fjollet. Det tager ikke 2 minutter at vende et tog hvis man vil, det har det ikke gjort et flere årtier. Der er mange passagerer, togsæt kobles af og på, personaler udskiftes ofte, der fyldes nogle gange vand og kaffe ombord til 1. klasse og så vil man også gerne have luft i køreplanen. Hvis man lavede en ny banegård ude vestpå så ville toget bare holde og vente derude i op mod 8 minutter i stedet.

Jeg har ikke set der er blevet fyldt noget kaffe og vand på noget tog ved Perron siden togservice ophørte for mange år siden

Citat fra: Lyntoget Dato  9/01-26, 23:16Jeg har ikke set der er blevet fyldt noget kaffe og vand på noget tog ved Perron siden togservice ophørte for mange år siden

Nu ved jeg ikke hvor du har observeret, men det sker i hvert fald dagligt/rutinemæssigt på Esbjerg, København H og Østerport; samt andre steder inden toget kommer til perron.

Citat fra: thomastog Dato 10/01-26, 09:00
Citat fra: Lyntoget Dato  9/01-26, 23:16Jeg har ikke set der er blevet fyldt noget kaffe og vand på noget tog ved Perron siden togservice ophørte for mange år siden

Nu ved jeg ikke hvor du har observeret, men det sker i hvert fald dagligt/rutinemæssigt på Esbjerg, København H og Østerport; samt andre steder inden toget kommer til perron.
Kaffe ekspressen er lukket så togservice findes ikke længere i Danmark.

Citat fra: mgameing123 Dato 10/01-26, 09:59Kaffe ekspressen er lukket så togservice findes ikke længere i Danmark.

Der er stadig kaffe og vand på 1. klasse i InterCity og Lyntog.

Citat fra: RasmusD Dato 10/01-26, 10:08
Citat fra: mgameing123 Dato 10/01-26, 09:59Kaffe ekspressen er lukket så togservice findes ikke længere i Danmark.

Der er stadig kaffe og vand på 1. klasse i InterCity og Lyntog.
Men intet kaffeekspressen. Danske tog er virkelig dårlig til det der hedder catering.

Citat fra: mgameing123 Dato 10/01-26, 09:59
Citat fra: thomastog Dato 10/01-26, 09:00

Kaffe ekspressen er lukket så togservice findes ikke længere i Danmark.

Der snakkes ikke om kaffe-ekspressen, men catering af/til 1'te (kaffe/brød/aviser/m.m.). Det sker stadig.

Jeg må indrømme, at jeg ikke nødvendigvis ser det som et negativt forslag, med en ny banegård bygget ved en shunt i Aarhus. Så kan de nord-sydgående ic tog, standse der, mens regio og lokal køre til begge stationer, sammen med letbanen.

Et eksempel jeg tænker på, er Kassel Wilhelmshöhe Bhf, som faktisk trækker en stor del af læsset for Kassel Hbf. Det er yderst sjældent jeg har oplevet, at skulle ind til K.Hbf, når jeg har kørt nord-syd med IC og ICE. Der er det af i K.Wh.Bhf, og så S banen eller lokal/regio ind til K.Hbf. Aftsanden til en ny station i Kongsvang eller Åbyhøj, vil jo være nogenlunde samme afstand, som mellem Wilhelmshöhe og K.Hauptbanhof. ca. 2km. Men vil spare en del tid.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Forskellen er at Kassel er "et stop på vejen" mens Aarhus H er destination for langt de fleste passagerer, både nordfra og sydfra. Så det giver mening at måske 10% af de rejsende skal transportere sig selv ud til Kassel Wilhelmshöhe for at de 90% der rejser igennem får en kortere rejsetid. Men det giver ikke mening at 90% af de rejsende skal transportere til sig selv ud til en ny banegård i Aarhus for at de 10% får kortere rejsetid.

Det vil også give en kortere rejsetid for lyntogene hvis de kørte direkte til lufthavnen i København via. København Syd, men det er DSB selvfølgelig ikke interesseret i når 95% af de rejsende gerne vil til og fra Hovedbanegården.

Anders

Hvorfor bruger vi ikke bare mange milliarder på en skide lang tunnel under Århus, så togene ikke behøver at vende. (joke)
Han er irriterende at høre på med den nye station uden for midtbyen.

Hvis endelig man skulle gøre det muligt for tog at undlade at skulle ind til Aarhus H kunne det gøre med en enkeltsporet kurve spor ved Eskelunden. Sådan en kurve ville ikke engang skulle være en kilometer lang. Den vil kunne bruges af godstog og så måske nogle enkelte passagertog om dagen der undviger hovedbanegården. De ville så kunne gøre stop ved Viby J eller Brabrand i stedet. Men det skulle ikke være fast at alle eller mange IC og/eller lyntog skulle uden om Hovedbanegården. De fleste skal til Aarhus, ikke en bestemt forstad og da slet ikke en mark ude ved motorvejen.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/01-26, 23:11Hvis endelig man skulle gøre det muligt for tog at undlade at skulle ind til Aarhus H kunne det gøre med en enkeltsporet kurve spor ved Eskelunden. Sådan en kurve ville ikke engang skulle være en kilometer lang ;) . Den vil kunne bruges af godstog og så måske nogle enkelte passagertog om dagen der undviger hovedbanegården. De ville så kunne gøre stop ved Viby J eller Brabrand i stedet. Men det skulle ikke være fast at alle eller mange IC og/eller lyntog skulle uden om Hovedbanegården. De fleste skal til Aarhus, ikke en bestemt forstad og da slet ikke en mark ude ved motorvejen.

Dér blev din julegave lige et nummer større! :)

Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/01-26, 23:11Hvis endelig man skulle gøre det muligt for tog at undlade at skulle ind til Aarhus H kunne det gøre med en enkeltsporet kurve spor ved Eskelunden. Sådan en kurve ville ikke engang skulle være en kilometer lang. Den vil kunne bruges af godstog og så måske nogle enkelte passagertog om dagen der undviger hovedbanegården. De ville så kunne gøre stop ved Viby J eller Brabrand i stedet. Men det skulle ikke være fast at alle eller mange IC og/eller lyntog skulle uden om Hovedbanegården. De fleste skal til Aarhus, ikke en bestemt forstad og da slet ikke en mark ude ved motorvejen.
Sådan et shunt skal vel være lang nok til at et godstog kan holde i den. Ellers skal man have have fri bane nordover før man kan forlade den travle bane syd for Århus.

Citat fra: nj_kruse Dato 17/01-26, 07:30
Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/01-26, 23:11Hvis endelig man skulle gøre det muligt for tog at undlade at skulle ind til Aarhus H kunne det gøre med en enkeltsporet kurve spor ved Eskelunden. Sådan en kurve ville ikke engang skulle være en kilometer lang. Den vil kunne bruges af godstog og så måske nogle enkelte passagertog om dagen der undviger hovedbanegården. De ville så kunne gøre stop ved Viby J eller Brabrand i stedet. Men det skulle ikke være fast at alle eller mange IC og/eller lyntog skulle uden om Hovedbanegården. De fleste skal til Aarhus, ikke en bestemt forstad og da slet ikke en mark ude ved motorvejen.
Sådan et shunt skal vel være lang nok til at et godstog kan holde i den. Ellers skal man have have fri bane nordover før man kan forlade den travle bane syd for Århus.

Der er umiddelbart plads til at man kan gøre sporet så langt at det giver mening.. I den nordlige ende er der plads til tre parralelle spor et stykke efter Eskelunden. Så kan sporene flette sammen til to omkring Åbyhøj.

Vil nok hellere bygge det dobbeltsporet fordi vi skal tænke på det som også en backup til hvis der er problemer med at køre tog til Aarhus H.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5
Indsend billederVectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak