Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Modernisering af metrotog på M1/M2
På metroselskabets hjemmeside kan man læse at de i 2023 indgik en aftale med Alstom om modernisering af de 34 metrotog fra første generation på M1/M2:

https://metroselskabet.dk/da/projekter-og-udvikling/igangvaerende-projekter/reinvesteringer/

Ifølge siden skulle det første sæt komme retur i foråret/sommeren 2025, men jeg synes ikke at jeg har set noget om at det rent faktisk er kommet retur og jeg har heller ikke set et sæt i drift.
Er der nogen herinde der kan give en status på projektet?

Desværre kan jeg ikke levere dig pressemeddelelser eller togsætnumre, kun kan jeg som daglig passager konstatere, at der kører flere moderniserede togsæt i trafik.

Et udmærket sted at tjekke er dørenes tilstand.

Hvordan kan man egentlig se forskel på de nyindkøbte tog til M1/M2, og de moderniserede? De har mig bekendt samme sædeopstilling.

Citat fra: anho Dato 11/01-26, 20:08Hvordan kan man egentlig se forskel på de nyindkøbte tog til M1/M2, og de moderniserede? De har mig bekendt samme sædeopstilling.

Litranummeret/Individnummeret for togsættene.

Er man egentlig begyndt at køre med højere frekvens på M1/M2 nu hvor man har fået de ekstra tog?
Eller venter man på moderniseringen så man har nok tog?

Citat fra: KKLD Dato 11/01-26, 21:29Er man egentlig begyndt at køre med højere frekvens på M1/M2 nu hvor man har fået de ekstra tog?
Med de moderniserede og de nye tog fulgte desværre hverken tryklufts- eller stempelunderstøttet passagerudveksling med. De fakto er takten begrænset af hvor hurtigt  menneskerne kan komme til og fra på perronen på bl.a. Nørreport (og de andre højfrekventerede stationer). Metroselskab benytter derfor "Stationsstewards" som holder gemyterne i ro og sørger for flow.

Lesson learned: Kongens Nytorv M3/M4 perron er bredere.
Nørreports metroperron kan ikke gøres bredere uden at ATPs ejendomm Frederikborggade 15 hænges i en luftkrog.

Tak for svar allesammen. Ud fra det link Mads postede ligner det at ét sæt er renoveret og måske i drift?
Jeg tager selv metroen næsten dagligt og synes ikke at have set det, men jeg kan selvfølgelig have forvekslet det med et af de otte sæt fra anden levering.

Citat fra: madseckert Dato 12/01-26, 08:29Tak for svar allesammen. Ud fra det link Mads postede ligner det at ét sæt er renoveret og måske i drift?
Jeg tager selv metroen næsten dagligt og synes ikke at have set det, men jeg kan selvfølgelig have forvekslet det med et af de otte sæt fra anden levering.

De 2 først renoverede tog er "referencetog", som Metroselskabet skrev:

"Når det andet tog også er undersøgt, vil de første to tog danne referencen for den modernisering, som de øvrige 32 vil tage udgangspunkt i. Togene vil blive sendt tilbage til København igen, i takt med at de er færdige på værkstedet i Rotterdam."

Som jeg læser det, er ingen "referencetog" sendt til DK, for så ville de jo ikke være "reference" for renoveringen længere.

Citat fra: Thorfinn Dato 11/01-26, 23:05
Citat fra: KKLD Dato 11/01-26, 21:29Er man egentlig begyndt at køre med højere frekvens på M1/M2 nu hvor man har fået de ekstra tog?
Med de moderniserede og de nye tog fulgte desværre hverken tryklufts- eller stempelunderstøttet passagerudveksling med. De fakto er takten begrænset af hvor hurtigt  menneskerne kan komme til og fra på perronen på bl.a. Nørreport (og de andre højfrekventerede stationer). Metroselskab benytter derfor "Stationsstewards" som holder gemyterne i ro og sørger for flow.

Lesson learned: Kongens Nytorv M3/M4 perron er bredere.
Nørreports metroperron kan ikke gøres bredere uden at ATPs ejendomm Frederikborggade 15 hænges i en luftkrog.
Ikke desto mindre er antallet af tog i drift på M1/M2 i myldretiden øget gradvist siden 2015, hvor man blev færdige med at installere perrondøre på de overjordiske stationer, og senere er der leveret ekstra tog. Før august 2015 var der maksimalt 28 tog ude på M1/M2 ad gangen i myldretiden. Det tal er i dag 34, og intervallet er kommet ned på 95 sekunder, hvor det før august 2015 var cirka 120 (2 minutter).

Der er i alt 42 tog på linje M1/M2, hvoraf 8 er de nye leveret i 2020. 2 af de gamle er (som allerede omtalt af andre) sendt til renovering i Rotterdam. Således er der pt. ca. 40 togsæt til rådighed for driften.

Citat fra: LM94 Dato 11/01-26, 20:20
Citat fra: anho Dato 11/01-26, 20:08Hvordan kan man egentlig se forskel på de nyindkøbte tog til M1/M2, og de moderniserede? De har mig bekendt samme sædeopstilling.

Litranummeret/Individnummeret for togsættene.
De nye tog er nr. 35-42. De har bl.a. anderledes døre (magen til dem på M3/M4). Desuden har de ikke tværsæder andre steder end ved fronterne. Resten af toget har kun langsæder og klapsæder. Kun 3 af de gamle tog (nr. 10, 13 og 19) har samme sædeopstilling, hvilket de fik i 2020. Men når de renoverede tog kommer i drift, får de nok den samme eller en tilsvarende indretning.

Modernisering af metrotog på M1/M2
Af metrohenrik, Ringsted. 12/01-26, 13:43.

Kig på tognummeret. I fronten til højre for forruden, over hver portal, invendig. På Ydersiden på fronten nederst til højre eller på siden enten nede eller oppe forrest.
Der er også lidt andre kendetegn. Farven om lygterne er hvide eller sorte, og vindafskærmningen overst på toget har lufthuller på de nye.
01-34 er første generation.
35-42 er den nye generation.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak