Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Siemens og Stadler skal bygge Fremtidens S-Tog
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Citat fra: Larsmadsen Dato  6/02-26, 10:404 vogne? Svarer det til litra SE eller SA.

Hverken eller.
Nye S-tog - 56 meter
SA - 83,8 meter
SE - 42,6 meter

Planen er at køre op til 3 sammenkoblede togsæt med de nye S-tog.

Anders

Citat fra: andersj Dato  6/02-26, 10:53
Citat fra: Larsmadsen Dato  6/02-26, 10:404 vogne? Svarer det til litra SE eller SA.

Hverken eller.
Nye S-tog - 56 meter
SA - 83,8 meter
SE - 42,6 meter

Planen er at køre op til 3 sammenkoblede togsæt med de nye S-tog.
Så S-toget bliver bare Danmarks DLR?

Citat fra: mgameing123 Dato  6/02-26, 11:01
Citat fra: andersj Dato  6/02-26, 10:53
Citat fra: Larsmadsen Dato  6/02-26, 10:404 vogne? Svarer det til litra SE eller SA.

Hverken eller.
Nye S-tog - 56 meter
SA - 83,8 meter
SE - 42,6 meter

Planen er at køre op til 3 sammenkoblede togsæt med de nye S-tog.
Så S-toget bliver bare Danmarks DLR?
Er DLR ikke en light metro?
Mindre vogne, lav hastighed og lille system?

Citat fra: Thomas123 Dato  6/02-26, 11:49
Citat fra: mgameing123 Dato  6/02-26, 11:01
Citat fra: andersj Dato  6/02-26, 10:53
Citat fra: Larsmadsen Dato  6/02-26, 10:404 vogne? Svarer det til litra SE eller SA.

Hverken eller.
Nye S-tog - 56 meter
SA - 83,8 meter
SE - 42,6 meter

Planen er at køre op til 3 sammenkoblede togsæt med de nye S-tog.
Så S-toget bliver bare Danmarks DLR?
Er DLR ikke en light metro?
Mindre vogne, lav hastighed og lille system?
Jo men det med 3x sæt koblet sammen er noget der er standard på DLR.

Citat fra: Thomas123 Dato  6/02-26, 11:49
Citat fra: mgameing123 Dato  6/02-26, 11:01
Citat fra: andersj Dato  6/02-26, 10:53
Citat fra: Larsmadsen Dato  6/02-26, 10:404 vogne? Svarer det til litra SE eller SA.

Hverken eller.
Nye S-tog - 56 meter
SA - 83,8 meter
SE - 42,6 meter

Planen er at køre op til 3 sammenkoblede togsæt med de nye S-tog.
Så S-toget bliver bare Danmarks DLR?
Er DLR ikke en light metro?
Mindre vogne, lav hastighed og lille system?

Den startede som en let metro hvor togene kun var 28 meter lange, hvilket er endnu kortere end i Københavns metro. Men efter gentagne perronforlængelser er togenes længde kommet op på 86 meter, hvilket er lidt kortere end i den "rigtige" Underground, men det er også længere end alle linjer i Paris bortset fra 1, 4 og 14. Når folk siger "Light Metro" tænker jeg på sådan noget som f.eks. VAL-systemerne i Frankrig.

DLR har dog stadig relativt lav tophastighed og mange skarpe kurver, så den kan ikke rigtig sammenlignes med vores S-tog. Hvis man skulle lave en rimelig sammenligning mellem S-togene og noget fra London, så ville District Line nok være det bedste valg. Dens tog er ikke helt lige så lange eller lige så hurtige som vores S-tog, men det kommer rimelig tæt på, og ruten har en tilsvarende struktur med en central sektion og mange forgreninger.

Siemens og Stadler skal bygge Fremtidens S-Tog
Af Henning Makholm. 6/02-26, 15:00.
Seneste redigering: 6/02-26, 15:03 af Henning Makholm
Citat fra: anho Dato  6/02-26, 12:46Hvis man skulle lave en rimelig sammenligning mellem S-togene og noget fra London, så ville District Line nok være det bedste valg. Dens tog er ikke helt lige så lange eller lige så hurtige som vores S-tog, men det kommer rimelig tæt på, og ruten har en tilsvarende struktur med en central sektion og mange forgreninger.

District Line er lidt en underlig fisk -- de mange forgreninger i vest deler navnet "District" og har samme grønne farve på kortet, men jernbanemæssigt er det nok bedre at se den som en historisk betinget benævnelse på nogen, men ikke alle af ruterne i et større togsystem "the subsurface railway" omfattende District, Circle, Metropolitan, og Hammersmith & City, der deler spor (i forskellige kombinationer) og materiel.

Så bliver sammenligningen til strukturen i S-banen lidt mindre nærliggende (men London er jo også et større byområde, og nu kommer Hammersmith station til at minde lidt om Ny Ellebjerg København Syd ;)). En betydelig forskel er at de mange forgreninger fra Londons ringbane sker i niveau, hvilket gør den tætte togang til en udfordring.

(De "dybe" undergundslinjer med mindre tunnelprofil er i større grad seks driftsmæssigt adskilte systemer. At Piccadilly Line delvist deler spor med subsurface-systemet mellem Acton Town og Uxbridge er en undtagelse).

Siemens og Stadler skal bygge Fremtidens S-Tog
Af Denis Bowers. 6/02-26, 16:40.
Seneste redigering: 6/02-26, 16:42 af Denis Bowers
Jeg har forstørret billedet af de små modeller af de nye S tog, så man kan bedre se hhv. dør placering og bogie placering.
3 af disse enheder kan sammenkobles.

Citat fra: Shum Dato 15/01-26, 21:38Vigerslev Alle station ligger på en dæmning, og det kræver lidt ekstra arbejde at forlænge den østlige perron – men det er "kun" en haveforening, der ville forstyrres af det. Den vestlige perron ser ud til at være triviel at forlænge.

Sporforløbet ser ud til at man i sin tid har skaffet plads til perronen ved at forlægge alle sporene mod vest, snarere end ved at inddrage en stribe af kolonihaverne. Forlægningen er lang nok til at perronen sagtens burde kunne forlænges til 113 m i samme areal.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Google Maps luftfoto komprimeret lineært 1:9 på langs. Det ubevoksede stykke til højre for den vestlige perron er lige omkring 80 m langt (selv om det rækker et stykke ud over den lige del af forlægningen), så man har muligvis haft en eventuel forlængelse til 2×SA i tankerne allerede ved projekteringen.

(Man var åbenbart meget glad for sideperroner da det sydlige stykke af ringbanen blev anlagt. Når nu man alligevel skulle til at flytte på sporene og der kun er adgang fra vejunderføringen, havde det så ikke været billigere med en ø-perron?)

Siemens og Stadler skal bygge Fremtidens S-Tog
Af Shum. 6/02-26, 21:56.
Seneste redigering: 6/02-26, 22:03 af Shum
Citat fra: Henning Makholm Dato  6/02-26, 18:00
Citat fra: Shum Dato 15/01-26, 21:38Vigerslev Alle station ligger på en dæmning, og det kræver lidt ekstra arbejde at forlænge den østlige perron – men det er "kun" en haveforening, der ville forstyrres af det. Den vestlige perron ser ud til at være triviel at forlænge.

Sporforløbet ser ud til at man i sin tid har skaffet plads til perronen ved at forlægge alle sporene mod vest, snarere end ved at inddrage en stribe af kolonihaverne. Forlægningen er lang nok til at perronen sagtens burde kunne forlænges til 113 m i samme areal.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Google Maps luftfoto komprimeret lineært 1:9 på langs. Det ubevoksede stykke til højre for den vestlige perron er lige omkring 80 m langt (selv om det rækker et stykke ud over den lige del af forlægningen), så man har muligvis haft en eventuel forlængelse til 2×SA i tankerne allerede ved projekteringen.

(Man var åbenbart meget glad for sideperroner da det sydlige stykke af ringbanen blev anlagt. Når nu man alligevel skulle til at flytte på sporene og der kun er adgang fra vejunderføringen, havde det så ikke været billigere med en ø-perron?)

Spændende, det havde jeg ikke bemærket!

Jeg har Banestyrelsens miljøredegørelse v1 og v2 for Ringbanen fra 1998-1999 liggende et eller andet sted, fordi mit barndomshjem lå ret tæt på den dengang fremtidige Danshøj station, og der er mange spændende overvejelser med. Blandt andet at man som alternativ til Ny Ellebjerg (som fremgår som lidt en arbejdstitel og som spås et større fremtidigt knudepunkt fra start), i stedet kunne lave en Grønttorvet station og så lade Ringbanen have endestation på Sjælør station.

Anyway. Jeg husker også svagt at grunden til sideperronerne på KB Hallen, Ålholm og Danshøj er, at så behøver man ikke ændre på de eksisterende broer over banen. Man genbruger vist nok også brohovederne over Vigerslev Allé, men det gode argument for en ø-perron hér kræver nok at jeg finder førnævnte Miljøredegørelse frem igen. Det kan jeg ikke regne ud.

Edit: Et hurtigt kig på luftfoto 1999 vs 2019 på historisk-atlas.dk afslører, at sporene ligger, som de altid har gjort, dér hvor Vigerslev Allé st. ligger i dag, og at det er på fri bane længere sydøstpå at sporene er rykket tættere på bebyggelsen (som dér er småt industri og ikke beboelse). Det bekræfter mig umiddelbart i mit indtryk af, at man genbrugte brohovederne over Vigerslev Allé st. (men vist nok smed et nyt brodæk på)

Citat fra: Denis Bowers Dato  6/02-26, 16:40
Det skal nok blive godt. Siemens har jo en god "trackrecord" (pun intended  8) )

Nu håber jeg ikke cykelkupeerne bliver for små. Når man kigger på modellen (som ja, kun er en model) ser de lige lovligt for små ud end hvad vi har i dag. Men hvis der køres med 2 togsæt vil det nok svare til samme kapacitet som hvis man kørte med både en SA og SE sammenkoblet.

Citat fra: mgameing123 Dato  6/02-26, 12:30
Citat fra: Thomas123 Dato  6/02-26, 11:49
Citat fra: mgameing123 Dato  6/02-26, 11:01
Citat fra: andersj Dato  6/02-26, 10:53
Citat fra: Larsmadsen Dato  6/02-26, 10:404 vogne? Svarer det til litra SE eller SA.

Hverken eller.
Nye S-tog - 56 meter
SA - 83,8 meter
SE - 42,6 meter

Planen er at køre op til 3 sammenkoblede togsæt med de nye S-tog.
Så S-toget bliver bare Danmarks DLR?
Er DLR ikke en light metro?
Mindre vogne, lav hastighed og lille system?
Jo men det med 3x sæt koblet sammen er noget der er standard på DLR.
Og flere linjer på Hamburg's U-bane

Mvh
Lars

Der er lidt yderligere fakta og illustrationer i denne præsentation fra RailCPH: https://assets.ctfassets.net/g3gp1w6mguq4/GMpBcEyK1llLZBjw8jKGo/c91f1ae3ecf89b5207a9836edef231cb/2_Morten_SÃ_ndergaard_-_The_new_driverless_S-trains.pdf

Det bemærkes at de nye tog med 3,55 m bliver en anelse bredere end SA/SE - i hvert fald på det bredeste punkt af vognkassen.

Anders

Citat fra: Thomas123 Dato  7/02-26, 13:00Nu håber jeg ikke cykelkupeerne bliver for små. Når man kigger på modellen (som ja, kun er en model) ser de lige lovligt for små ud end hvad vi har i dag. Men hvis der køres med 2 togsæt vil det nok svare til samme kapacitet som hvis man kørte med både en SA og SE sammenkoblet.

Hm, jeg ser på illustrationerne er der samlet en vogn ud af 4 til cykler. Det bliver til 2 vogne, ud af 8, og endda fordelt mere, hvis de kører to togsæt samlet og, da jeg kan læse mig til at man ofte vil køre 3 togsæt koblet sammen med de nye tog, at der er 3 ud af 12 vogne der er dedikeret til cykler. Når du så kigger længden på togsættene og leger lidt med tallene, bliver der faktisk bedre plads til cykler, end der er i de nuværende.
Hvis du kun tæller i vogne, som kapacitet, vil dem i SA'erne opleve det samme, mens dem i SE'erne vil opleve en forbedring.

Man skal vel se på antallet af pladser. I SA er der 28 cykelpladser (7 i endevognene, 14 i midten), så med et tog i fuld længde er der 56 pladser. De nye tog får 16 cykelpladser men kan kobles 3 tog sammen – det giver så 48 cykelpladser. Der kan så være folk, der har cykel med, men ikke har den i stativerne og så kommer det op på det samme.

I praksis vil den ekstra kapacitet vel komme fra at man kan køre med længere tog og 8 gange i timen isf 6.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak