Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Siemens og Stadler skal bygge Fremtidens S-Tog
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Citat fra: Larsmadsen Dato 15/01-26, 08:45Var det ikke også muligt i nogen G2 S tog?
To mindre rude i gavlen.
Jo. Og de blev indbygget i forbindelse med renovering af (nogle af) vognene med henblik på at skabe tryghed.

Er der nogen der ved hvad bredden på de nye tog bliver? Tidligere rapporter nævnte at de nok ville blive en smule smallere end de nuværende (330 cm kontra 360 cm, så vidt jeg husker). Men nu har man alligevel beholdt 'bulen' - så er spørgsmålet bare om den rækker lige så langt ud som på fjerde generation.

Vognene er jo noget længere, så det kan være at det kinetiske profil gør at de ikke kan være lige så brede, med henblik på kørsel i kurver.

Citat fra: 1993matias Dato 15/01-26, 09:18Jeg vil bare sige, at jeg er skeptisk over for tilvalget af skydetrin. Det er noget, der tager tid ved stationerne, og skal man bruge ti sekunder ekstra ved hvert stationsophold, bliver det hurtigt mange minutter.

For mennesker med handicap, som mig selv, er det en gamechanger. Desuden kører stadler rundt med lignende tog i Liverpool, uden nævneværdige problemer. Det går ret hurtigt. Samme tid som dørerne åbnes. Så jeg er positiv overfor det.

Mange hilsner

Jesper

Håber ikke der kommer de samme problemer med skyde trinnet, som på Disero togsæt, der går i klemme når småsten bliver skubbet ind. Jeg husker så mange aflyste afgange på Svendborgbanen pga. skyde trinnet, der ikke ville fungere. Ellers er det et flot design, men måske lidt bedre indre design, istedet for mere gråt.

Citat fra: David_Berg Dato 14/01-26, 17:42I pressemeddelelsen står der at togene er 56 meter lange. Dette passer med den normale perron længde når man køre 3 tog sæt. Men hvad med Ringbanen, her har strækningen Vigerslev alle-kb hallen for korte perroner til at kører med mere end et togsæt. Forventer i at perronerne bliver forlænget?

To togsæt må være 112 meter.

Ser man på Banedanmarks opgørelse over perronlængder – som i 2025-udgaven ikke inkluderer Ringbanens perroner (nok ved en fejl) – ser det således ud på Ringbanen syd for Ryparken:

Bispebjerg150 m
Nørrebro158 m
Fuglebakken140 m
Grøndal133 m
Flintholm123 m
KB Hallen93 m
Ålholm93 m
Danshøj93 m
Vigerslev Allé90 m
København Syd (tidl. Ny Ellebjerg)115 m

På KB Hallen, Ålholm og Danshøj stationer ser det trivielt ud at smide 20-30 m ekstra perron på:
  • På KB Hallen er der plads til at forlænge i sydlig retning
  • På Ålholm er der plads til at forlænge i sydlig retning - men der er også plads under Roskildevej-viadukten, hvor der allerede nu er en adgangsvej til den ene perron.
  • På Danshøj kan man forlænge langs adgangsvejene nord for perronen.
Vigerslev Alle station ligger på en dæmning, og det kræver lidt ekstra arbejde at forlænge den østlige perron – men det er "kun" en haveforening, der ville forstyrres af det. Den vestlige perron ser ud til at være triviel at forlænge.

På København Syd – Ringbanens nyeste perron pga. ombygningen af stationen – er der lige præcis ikke behov for forlængelse. Det har man måske tænkt over fra Banedanmarks side under anlægget.

Altså, det er sikkert rigeligt med ét togsæt, hvis man alligevel fordobler frekvensen på Ringbanen. Men HVIS der nu ALLIGEVEL skulle være behov for det, er det min amatør-vurdering, at man sagtens kan gøre Ringbanen i stand til at blive betjent af tog med to togsæt uden det store greb i pengepungen.

Og angående Ryparken: Jeg har ved selvsyn bemærket, at Ryparkens perroner har en længde, der minder om Nørrebros. Da Nordhavnsvej blev ført under Ringbanen for nogle år siden, blev den unødvendige del af perronen (altså den efter de første 90 m) fjernet, så der var plads til at føre banen uden om anlægget af en ny jernbanebro over den nye vej. Jeg tænkte, at - tja, den del af perronen bliver alligevel ikke brugt. Men da broen var færdigbygget, blev perronen til min store overraskelse igen forlænget til sin oprindelige længde! Med andre ord er det stykke Ringbane-perron, som aldrig bliver brugt på Ryparken, aldrig blevet brugt siden det blev (genop)bygget for nogle år siden.

De nye tog er nok smallere end 4. generations s-togene. Det har vi vist også vendt her i forummet tidligere i udbudsprocessen.

Gulvene i de nye tog er i perronhøjde, og det betyder, at de er placeret ca. 20 cm lavere end gulvene i de nuværende tog. Det betyder muligvis, at der er tilsvarende højere til loftet inde i toget, og det får dem visuelt til at se endnu "smallere" ud end de nuværende tog på interiør-billederne end de faktisk er.

Men de er smallere. Togene på grafikken stikker ikke ud over perronkanten i samme omfang, som de nuværende tog gør. Det er der sikkert gode grunde til - kinetisk profil med længere vogne, og måske mere attraktive dimensioner ift. perrondøre – men det giver selvfølgelig mindre albuerum til os, der gerne vil sidde ned.

Jeg sad for et par år siden ved siden af en fremmed voksen mand i et fyldt britisk tog (mindre fritrumsprofil end DK) i to timer med 2+2 sæder, og hold da op hvor var det trangt og anstrengt og fly-agtigt. Jeg er let autist og har et væsentligt behov for at have min krop for mig selv, også under transport, og her kan et par cm gøre en enorm forskel for min oplevelse. Ud fra billederne ser det ud som om, mine behov bliver tilgodeset bedre af interiøret i de gamle tog end i de nye. Vi er nok bare ikke så mange, der har det som jeg har det.

Citat fra: Shum Dato 15/01-26, 22:06De nye tog er nok smallere end 4. generations s-togene. Det har vi vist også vendt her i forummet tidligere i udbudsprocessen.

Gulvene i de nye tog er i perronhøjde, og det betyder, at de er placeret ca. 20 cm lavere end gulvene i de nuværende tog. Det betyder muligvis, at der er tilsvarende højere til loftet inde i toget, og det får dem visuelt til at se endnu "smallere" ud end de nuværende tog på interiør-billederne end de faktisk er.

Men de er smallere. Togene på grafikken stikker ikke ud over perronkanten i samme omfang, som de nuværende tog gør. Det er der sikkert gode grunde til - kinetisk profil med længere vogne, og måske mere attraktive dimensioner ift. perrondøre – men det giver selvfølgelig mindre albuerum til os, der gerne vil sidde ned.

Jeg sad for et par år siden ved siden af en fremmed voksen mand i et fyldt britisk tog (mindre fritrumsprofil end DK) i to timer med 2+2 sæder, og hold da op hvor var det trangt og anstrengt og fly-agtigt. Jeg er let autist og har et væsentligt behov for at have min krop for mig selv, også under transport, og her kan et par cm gøre en enorm forskel for min oplevelse. Ud fra billederne ser det ud som om, mine behov bliver tilgodeset bedre af interiøret i de gamle tog end i de nye. Vi er nok bare ikke så mange, der har det som jeg har det.

Nu skal du lige huske, at du analyserer på pressebilleder og mockups, uden nogen officielle mål..

Det er meget sjovt at lave sådanne analyser, men skal vi ikke lige vente med at konkludere noget, til vi har set nogle målfaste tegninger?

Citat fra: anho Dato 15/01-26, 12:45Er der nogen der ved hvad bredden på de nye tog bliver? Tidligere rapporter nævnte at de nok ville blive en smule smallere end de nuværende (330 cm kontra 360 cm, så vidt jeg husker). Men nu har man alligevel beholdt 'bulen' - så er spørgsmålet bare om den rækker lige så langt ud som på fjerde generation.

Vognene er jo noget længere, så det kan være at det kinetiske profil gør at de ikke kan være lige så brede, med henblik på kørsel i kurver.

Ifølge Ingeniørens artikel om emnet så står det i udbudsmaterialet at togene skal være 3,2 - 3,4 meter brede, så de bliver smallere end de nuværende, men med længere vogne er det nok også nødvendigt for at holde sig inden for profil. Pressebillederne er ikke af det endelige design, men de hentyder da til at vi er tættere på de 3,4 meter end de 3,2. Lad os håbe det holder i virkeligheden.

Nu også bemærket i den internationale fagpresse: Railwaygazette

(Kræver nok en bruger, men den er gratis at oprette)

Citat fra: Shum Dato 15/01-26, 21:38Og angående Ryparken: Jeg har ved selvsyn bemærket, at Ryparkens perroner har en længde, der minder om Nørrebros. Da Nordhavnsvej blev ført under Ringbanen for nogle år siden, blev den unødvendige del af perronen (altså den efter de første 90 m) fjernet, så der var plads til at føre banen uden om anlægget af en ny jernbanebro over den nye vej. Jeg tænkte, at - tja, den del af perronen bliver alligevel ikke brugt. Men da broen var færdigbygget, blev perronen til min store overraskelse igen forlænget til sin oprindelige længde! Med andre ord er det stykke Ringbane-perron, som aldrig bliver brugt på Ryparken, aldrig blevet brugt siden det blev (genop)bygget for nogle år siden.
Mon ikke vejprojektet har betalt for det?

Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/01-26, 00:37
Citat fra: anho Dato 15/01-26, 12:45Er der nogen der ved hvad bredden på de nye tog bliver? Tidligere rapporter nævnte at de nok ville blive en smule smallere end de nuværende (330 cm kontra 360 cm, så vidt jeg husker). Men nu har man alligevel beholdt 'bulen' - så er spørgsmålet bare om den rækker lige så langt ud som på fjerde generation.

Ifølge Ingeniørens artikel om emnet så står det i udbudsmaterialet at togene skal være 3,2 - 3,4 meter brede, så de bliver smallere end de nuværende, men med længere vogne er det nok også nødvendigt for at holde sig inden for profil. Pressebillederne er ikke af det endelige design, men de hentyder da til at vi er tættere på de 3,4 meter end de 3,2. Lad os håbe det holder i virkeligheden.
Det er da fuldstændig absurd at man f.g.m. ville have bredere S-tog og så anskaffer så få at man ikke kan udnytte fuld toglængde. I stedet skal vi nu have 2½ personers sæder og ditto ryglæn - blot fordi nogle synes det var smart i teorien. Og korte tog, så man er sikker på at folk kommer hinanden ved (altså, de folk som ikke har valgt bilen.....).

Det ville være fantastisk hvis S-banen kunne udstyres med et antal tod som kan udnytte S-banens kapacitet, på både toglængde og togantal.

Citat fra: UTJ Dato 16/01-26, 10:36
Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/01-26, 00:37

Det er da fuldstændig absurd at man f.g.m. ville have bredere S-tog og så anskaffer så få at man ikke kan udnytte fuld toglængde. I stedet skal vi nu have 2½ personers sæder og ditto ryglæn - blot fordi nogle synes det var smart i teorien. Og korte tog, så man er sikker på at folk kommer hinanden ved (altså, de folk som ikke har valgt bilen.....).

Det ville være fantastisk hvis S-banen kunne udstyres med et antal tod som kan udnytte S-banens kapacitet, på både toglængde og togantal.

Slå lige koldt vand i blodet. Husk at DSB har optioner på at købe flere tog, hvilket de sagtens kan finde på. Det gjorde de med IC5. Med Talgo vognene købte de også flere end først bestilt.Så der er altså god potentiale for at man kommer til at kunne køre med længere S-tog. Det har DSB selv lagt stor vægt på i deres rapporter og undersøgelser. De var meget nøjagtige omkring togsættenes længde specifikt fordi de gerne vil have muligheden for nemt og effektivt at tilpasse togenes længde alt efter behov.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med 2½ sæder. DSB siger selv at det er 2+2 sæder, hvilket også er det der vises på illustrationerne.
Højere ryglæn synes jeg selv lyder dejligt. Jeg bruger ikke selv S-toget særligt ofte (sådan er det når man bor i Aarhus), men når jeg har været med har jeg altid undret mig over at ryglænene var så lave. I letbanen herovre er jeg altid glad for at komme med en Tango frem for en Variobahn, netop fordi Tango har højere ryglæn. Det er meget mere komfortabelt og så giver det også en smule mere privatliv.

Siemens og Stadler skal bygge Fremtidens S-Tog
Af Shum. 16/01-26, 12:14.
Seneste redigering: 16/01-26, 12:17 af Shum
Citat fra: mikkelwf Dato 15/01-26, 22:36Det er meget sjovt at lave sådanne analyser, men skal vi ikke lige vente med at konkludere noget, til vi har set nogle målfaste tegninger?

Jo, målfaste tegninger ville være skønt!

Men det er vel indenfor skiven på dette forum at tale ud fra de materialer, der faktisk bliver offentliggjort, og perspektivere dem?

Det lyder som vild spekulation at sige, at mockupsne ikke er skabt ud fra målfaste tegninger. Som designer (med forholdsvis veltrænet øjemål, i øvrigt) er det min vurdering, at det er nemmest at lave et vellignende mockup af denne 3d-renderede slags, hvis man har et reelt design med reelle mål at forholde sig til. Og det har de jo på nuværende tidspunkt – der er allerede truffet et væld af (til dels foreløbige) beslutninger om, hvordan togene skal bygges.

DSB melder selv ud, at der kan forekomme justeringer inden det endelige design. Mener du, at man bør vente til det endelige design med at lufte bekymringer? Det virker kontraproduktivt.

Citat fra: Shum Dato 16/01-26, 12:14
Citat fra: mikkelwf Dato 15/01-26, 22:36Det er meget sjovt at lave sådanne analyser, men skal vi ikke lige vente med at konkludere noget, til vi har set nogle målfaste tegninger?

Jo, målfaste tegninger ville være skønt!

Men det er vel indenfor skiven på dette forum at tale ud fra de materialer, der faktisk bliver offentliggjort, og perspektivere dem?

Det lyder som vild spekulation at sige, at mockupsne ikke er skabt ud fra målfaste tegninger. Som designer (med forholdsvis veltrænet øjemål, i øvrigt) er det min vurdering, at det er nemmest at lave et vellignende mockup af denne 3d-renderede slags, hvis man har et reelt design med reelle mål at forholde sig til. Og det har de jo på nuværende tidspunkt – der er allerede truffet et væld af (til dels foreløbige) beslutninger om, hvordan togene skal bygges.

DSB melder selv ud, at der kan forekomme justeringer inden det endelige design. Mener du, at man bør vente til det endelige design med at lufte bekymringer? Det virker kontraproduktivt.

Der er ingen mockups endnu, der er kun pressebilleder.

Og ja, det er helt fint at botanisere og tænke videre fra det allerede tilgængelige materiale, det var sådan set heller ikke min pointe. Men igen, jo tættere vi kommer på noget konkret, desto mere præcis bliver analysen jo også..

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
25 års jubilæum

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak