Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "Odense Letbanes passagertal fortsætter med at stige"
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: anho Dato 20/01-26, 13:54Det finder jeg tvivlsomt. Vores naboer har jo de faste forbindelser 'gratis', fordi de bare kan lægge veje hen over land, hvorimod vi her i landet må bygge dyre projekter bare for at få vores infrastruktur op på tilsvarende niveau som vores naboer har fra naturens side. Det vil sige at hvis geografien havde betydelig indflydelse, så burde alle vores naboer klare sig bedre end os.

Omvendt har vores geografi været velegnet til at skabe en maritim kultur og erhvervsliv, der gør at vi i dag har nogle af verdens største shippingvirksomheder i Danmark. Det har så nok også været med til at svække betydningen af jernbanen og dermed også investeringerne i den, noget man kan begræde i dag. F.x. var der jo natfærger engang og det kan folk så have synes var smartere end nattog (uanset at begge i dansk kontekst ikke ville have gang på jord i dag).

Til gengæld tror jeg ikke det gør så meget, at man skal betale for at køre over (nogle af) vores faste forbindelser. Prisen er blevet sænket flere gange, men for togpassagerer er afgiften for kørsel over Storebælt blot 25 kroner (antaget 5000 for passage af passagertog og 200 passagerer). Man kunne dog godt overveje om prisen skulle gradueres efter tidspunkt, så man kan køre 2-3 tog i timen over Storebælt i flere timer end nu.

Da jeg havde Nationaløkonomi på HD 1.del fik vi en opgave at beregne den optimale pris for krydsning af Storebæltsbroen set fra et nationaløkonomisk perspektiv.

Svaret var:

0,00 kroner

Citat fra: anho Dato 20/01-26, 13:54
Citat fra: tgsen Dato 20/01-26, 10:17
Citat fra: mgameing123 Dato 20/01-26, 10:04
Citat fra: Ncard00 Dato 20/01-26, 00:44Hvis man så blot fjernede alle afgifter på tog for at køre over storebælt, og billetprisen dermed blev markant billigere, så ville langt flere fra Sjælland tage på dagsture til Odense, og langt flere fynboere tage til Sjælland og lægge en masse penge rundt omkring, og så ville de 2 øer's beboere også køre mere med hinandens lokale kollektive transport, fx Ofense letbbane.
Jeg er ending. Vi skal fjerne afgiften for tog, bus og måske også biler.
Jeg har undret om ikke vores exceptionelt gode økonomiske stilling relativt til vores naboer og relativt til tidligere skyldes de nye faste forbindelser?
I hvilket tilfælde det da er dumt at svække den ved afgifter for at bruge dem?

Det finder jeg tvivlsomt. Vores naboer har jo de faste forbindelser 'gratis', fordi de bare kan lægge veje hen over land, hvorimod vi her i landet må bygge dyre projekter bare for at få vores infrastruktur op på tilsvarende niveau som vores naboer har fra naturens side. Det vil sige at hvis geografien havde betydelig indflydelse, så burde alle vores naboer klare sig bedre end os.
Men det gjorde de jo netop, indtil vores faste forbindelser blev bygget.
Landet er blevet stadig mindre fordi vi er (var) et vandland (Skåne, Slesvig).
Da jeg var barn fik man tre svenske kroner for fire danske. Idag er det omvendt. Et eller andet fundamentalt har åbenbart ændret sig i mellemtiden.

Citat fra: tgsen Dato 21/01-26, 13:30Da jeg var barn fik man tre svenske kroner for fire danske. Idag er det omvendt. Et eller andet fundamentalt har åbenbart ændret sig i mellemtiden.

Den Danske krones værdi er låst fast til Euroen, modsat den Svenske krone, så det er vel ikke synderligt underligt at den Danske krone i dag er mere værd. Men det har ikke rigtig noget at gøre med vores infrastruktur, og da slet ikke Odense Letbanes passagertal som tråden egentlig handler om.

Citat fra: andersj Dato 18/01-26, 17:00Etape 2 har brug for 8 ekstra togsæt ved en frekvens på 10 minutter, en evt. linje 3 mellem Seden og Hjallese eller Parkering Odense Syd vil kræve et ukendt antal togsæt, da det også afhænger af frekvensen.

Man må formode at linje 2 og 3 vil have færre passagerer end linje 1 og at man så derfor kan bruge de eksisterende Variobahn på disse linjer og nye længere togsæt kan så indsættes på linje 1, dog stadig i blanding med Variobahn.

For at udnytte det eksisterende materiel bedre kan man evt. prioritere etableringen af endestationen for linje 2 "Sukkerkogeriet" så man kan køre med en højere frekvens mellem Sukkerkogeriet-Odense Parkering Syd og en lavere frekvens ud til Tarup og Hjallese.

Ved anskaffelse af mere materiel er der følgende muligheder:
1. Man starter indkøb af materiel til etape 2, men med forskudt levering så man modtager de første par vogne så hurtigt som muligt og resten til åbning af etape 2.
2. Købe brugte sporvogne. Da den ekstra kapacitet primært skal benyttes i (morgen)myldretiden fra september til læseferien på SDU begynder 1. juni, så kan man måske nøjes med et par uklimatiserede ældre lavgulvsvogne. Spørgsmålet er så bare om der er nogle der har sådan nogle til salg som ikke er helt skrotmodne.
Leveringstid fra "idé" til plandrift" er nok omkring 5 år for de hurtigste. En levering af få enheder til en start, kan give mening, da der alligevel oftes produceres et par tog i god tid for godkendelsesformål (reelt ofte et år før serieproduktionen). Omvendt vil økonomien og risikobilledet blive bedre, hvis der ikke går for lang tid mellem leveringerne. Der er på en typisk 32 meter sporvogn 24.123 komponenter fra et par tusinde leverandører, og hvis bare een af dem skifter eller opgraderer sit produkt undervejs....
Der er en væsentlig pointe i de senere års indkøb af nye tog til Lokalbaner og Aarhus Letbane, at leveringen er lagt som den er lagt.

I forhold til brugte enheder, skal man lige huske, at alt kræver nye godkendelser - sågar en Variobahn fra Aarhus, hvis den skal til Odense...Der er pudsigt nok ikke nogle kommercielle aktører, der for alvor har satset på at have "overgangsløsninger" til letbaner på lager. Der burde ellers være basis for at kunne leje 5-10 stykker ud i flere år til mange af de systemer, der vækster hurtigere, end de kan nå at få materiel.

/Lasse

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak