Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
Gå ned Sider:[1] 2
ETCS
Af Niksen. 16/01-26, 19:52.
Hej alle

Jeg ville lige høre om der nogle der havde kendskab til, hvilke godstog der er blevet udstyret med ETCS og hvilke der er i gang med at få det  implementeret?

Mvh Nikolaj  :) 

ETCS
Af SimonTog. 16/01-26, 21:35.
Seneste redigering: 16/01-26, 21:37 af SimonTog
Følgende lokomotiver der bruges til gods har det:
Nordjyske Jernbaners Z70 740
Midtjyske Jernbaners MX 26 (Tørfisken)

Følgende afventer godkendelse/færdiggørelse:
DB Cargo MZ 1449
DB Cargo EG 3113
NRFAB TME 1529 (Contec Rail)
Der ud over er VIKING-Rail også i gang med en 1800, kan ikke huske hvilken.

Der ud over har Lokaltog nogle (men de udlejer dem ikke til gods kørsel)

Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk

ETCS
Af AndreasM. 16/01-26, 22:33.
Seneste redigering: 16/01-26, 22:35 af AndreasM
Plus Vectronerne i transittrafikken :)

Citat fra: SimonTog Dato 16/01-26, 21:35Følgende lokomotiver der bruges til gods har det:
Men kun godkendt til kørsel på ETCS strækninger vest for Lillebælt.

Citat fra: SimonTog Dato 16/01-26, 21:35Der ud over har Lokaltog nogle (men de udlejer dem ikke til gods kørsel)
Som så tilsvarende, men omvendt naturligvis, kun er godkendt øst for Lillebælt.

ETCS
Af esni. 20/01-26, 07:57.
'Men kun godkendt til kørsel på ETCS strækninger vest for Lillebælt.'

Hvordan kan det være at enheder kun er godkendt til halvdelen af nettet?

Eskild

ETCS
Af nj_kruse. 20/01-26, 09:18.
Citat fra: esni Dato 20/01-26, 07:57'Men kun godkendt til kørsel på ETCS strækninger vest for Lillebælt.'

Det kunne jeg også lide at vide. Hvis ETCS ikke er ETCS, hvad er så ideen med det?

ETCS
Af banemanden. 20/01-26, 10:26.
Citat fra: SimonTog Dato 16/01-26, 21:35Følgende lokomotiver der bruges til gods har det:

Følgende afventer godkendelse/færdiggørelse:
DB Cargo MZ 1449
DB Cargo EG 3113
NRFAB TME 1529 (Contec Rail)
Der ud over er VIKING-Rail også i gang med en 1800, kan ikke huske hvilken.

Der ud over har Lokaltog nogle (men de udlejer dem ikke til gods kørsel)

MZ1449 har ventet længe. For tre år siden havde den allerede været ude længe og godkendelsen var "lige om hjørnet"

ETCS
Af Filip Gram. 20/01-26, 11:24.
Citat fra: esni Dato 20/01-26, 07:57'Men kun godkendt til kørsel på ETCS strækninger vest for Lillebælt.'

Det er ligesom at købe en ny bil hos forhandleren: Jo mere ekstraudstyr du krydser af, jo højere pris.

Privatbanerne har jo fået anlæggene via signalprogrammet, og de tre nævnte privatbaner er jo placeret i henholdsvis vest og øst, så det er vel rimeligt nok at det offentlige ikke skulle finansiere krydser i både "øst" og "vest" - husk på at øst og vest har to forskellige leverandører af de faste anlæg og dermed (marginalt, men dog) forskellige systemer.
Vh Filip

ETCS
Af Owen. 20/01-26, 12:58.
Citat fra: Filip Gram Dato 20/01-26, 11:24husk på at øst og vest har to forskellige leverandører af de faste anlæg og dermed (marginalt, men dog) forskellige systemer.
Jamen udstyret kan godt være forskelligt, men det sender og modtager samme radio-signaler, der indeholder data i den fælles ETCS-format, ikke? En ETCS-udrustet tog skulle kunne køre på enhver bane, der også har ETCS, hvis det er tilladt; sådan kan tog nemmere køre på tværs af Europa. Eller misforstår jeg noget?

ETCS
Af RasmusD. 20/01-26, 13:14.
Jeg gætter bare, men kunne det være noget så simpelt som at Nordjyske og Midtjyskes lokomotiver aldrig har kørt test/tillysningskørsel i Øst? Forstået sådan at det sikkert vil fungere, men det er ikke dokumenteret at det rent faktisk fungerer.

ETCS
Af DRT, Valby. 20/01-26, 13:24.
Seneste redigering: 20/01-26, 13:25 af DRT
Citat fra: Owen Dato 20/01-26, 12:58
Citat fra: Filip Gram Dato 20/01-26, 11:24husk på at øst og vest har to forskellige leverandører af de faste anlæg og dermed (marginalt, men dog) forskellige systemer.
Jamen udstyret kan godt være forskelligt, men det sender og modtager samme radio-signaler, der indeholder data i den fælles ETCS-format, ikke? En ETCS-udrustet tog skulle kunne køre på enhver bane, der også har ETCS, hvis det er tilladt; sådan kan tog nemmere køre på tværs af Europa. Eller misforstår jeg noget?
Efter hvad jeg kan huske at der blev nævnt i andre grupper, vedrørende det nye signalsystem og nedlukningen i Jylland her forleden. Grunden skulle henholdsvis være at Jylland (vest for lillebælt), har ERTMS/ETCS version 1, hvorimod Sjælland i Øst har version 2. Derfor kan de forskelige lokomotiver ikke "snakke sammen" med det modsatte system i de respektive versioner i Øst og Vest.
Nogen ret mig hvis jeg tager fejl!  ;D

Vh Enzo Rosenhoff 🙂

ETCS
Af Filip Gram. 20/01-26, 13:37.
Citat fra: RasmusD Dato 20/01-26, 13:14Jeg gætter bare, men kunne det være noget så simpelt som at Nordjyske og Midtjyskes lokomotiver aldrig har kørt test/tillysningskørsel i Øst? Forstået sådan at det sikkert vil fungere, men det er ikke dokumenteret at det rent faktisk fungerer.
Lidt mere, men du har fat i det centrale: Når krydset ikke sat i både "øst" og "vest", er hele dokumentationen ikke gennemgået med dét for øje, men kun der hvor krydset er sat. Der skal formentlig ikke ske noget med køretøjet (måske dog en software-opdatering), men en assessor skal nu gennemgå køretøjets dokumentation op mod "det andet anlæg", afsluttende med en test/tillysningskørsel. Herefter den afsluttende dokumentation og derefter en fornyet sagsbehandling for den nye ibrugtagningstilladelse til begge systemer. Det er ikke en helt gratis proces...!
Vh Filip

ETCS
Af Filip Gram. 20/01-26, 13:45.
Citat fra: Owen Dato 20/01-26, 12:58En ETCS-udrustet tog skulle kunne køre på enhver bane, der også har ETCS, hvis det er tilladt; sådan kan tog nemmere køre på tværs af Europa. Eller misforstår jeg noget?
Ja, hvis det er godkendt til det: Det er en hulens masse krydser der skal "tjekkes af" hvor en assessor skal kontrollere køretøjets dokumentation op mod de enkelte faste anlæg, der efterfølgende skal testes af og tillyses. Og det er ikke en engangsudgift: Efterfølgende skal man sikre sig at køretøjet forbliver kompatibelt til alle anlæg ved f.eks. softwareopdateringer (både på anlæg og køretøj), så i praksis vil vi næppe se universelt godkendte køretøjer, der kan køre "over det hele".
Vh Filip

ETCS
Af LM94. 20/01-26, 13:54.
Citat fra: Filip Gram Dato 20/01-26, 13:45
Citat fra: Owen Dato 20/01-26, 12:58En ETCS-udrustet tog skulle kunne køre på enhver bane, der også har ETCS, hvis det er tilladt; sådan kan tog nemmere køre på tværs af Europa. Eller misforstår jeg noget?
Ja, hvis det er godkendt til det: Det er en hulens masse krydser der skal "tjekkes af" hvor en assessor skal kontrollere køretøjets dokumentation op mod de enkelte faste anlæg, der efterfølgende skal testes af og tillyses. Og det er ikke en engangsudgift: Efterfølgende skal man sikre sig at køretøjet forbliver kompatibelt til alle anlæg ved f.eks. softwareopdateringer (både på anlæg og køretøj), så i praksis vil vi næppe se universelt godkendte køretøjer, der kan køre "over det hele".
Vh Filip

Af hvad? Bliver DSB's IC5 og nuværende IC3 og IR4 så unikummer idet de skal køre på hele det nationale net?

Og ødelægger det så ikke lidt hele idéen med et sikkerhedssystem til alle og den universelle godkendelse fra ERA, hvis du skal igennem en mølle af bureaukrati hver gang et land, en delstat, en strækning bliver opdateret med ny software eller bare et litra.
Det lyder alt alt for DJØF-agtigt det der...

ETCS
Af mlarsen. 20/01-26, 14:19.
Citat fra: Filip Gram Dato 20/01-26, 13:45Ja, hvis det er godkendt til det: Det er en hulens masse krydser der skal "tjekkes af" hvor en assessor skal kontrollere køretøjets dokumentation op mod de enkelte faste anlæg, der efterfølgende skal testes af og tillyses.

Jo, men nogen har jo også lavet disse lister med plads til krydser. Og det er nok efterhånden nogle år side, før man var helt fortrolig med denne nymodens teknologi - eller teknologi i det hele taget. Så kan det være at det er tid til at tage et kærligt blik på procedurer og formularer igen? Det vil selvfølgelig koste penge og tid, men det vil det også gøre hvis man bare fortsætter is samme spor...

ETCS
Af Thomas Larsen. 20/01-26, 16:09.
På et tidspunkt skal øst og vest sammenlægges(integreres). Hvertfald ifølge rapporten "statusrapport signalprogrammet".
Men der er lige som alt andet også forsinket.

Men hvad det har af betydning for godkendelser af lokomotiver. Det ved jeg ikke.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak