Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB dobbeldekker
Gå ned Sider: 1 [2]
DSB dobbeldekker
Af nj_kruse. 19/01-26, 14:04.
Citat fra: banemanden Dato 19/01-26, 12:46Er du helt sikker på det? Det er mange vogne fra nogen, der ikke lige står og har 30 i overskud, udover de 9 der bliver solgt nu.

Der har ikke tidligere været handel mellem CFL og DSB. Handlen med de 9 er knapt gået igennem og med 30 vogne mere, så er vi vist næsten ude i en udgift der vil kræve udbud
Jeg mente at have læst det her på forum, men når jeg graver tilbage kan jeg kun finde et køb af 9 vogne, som nok er identisk med det som nu er blevet officielt.

DSB dobbeldekker
Af Thomas Larsen. 19/01-26, 14:11.
Er der ikke også købt 7 vogne for et års tid siden.

DSB dobbeldekker
Af Niels Munch. 19/01-26, 14:14.
Citat fra: nj_kruse Dato 19/01-26, 14:04
Citat fra: banemanden Dato 19/01-26, 12:46Er du helt sikker på det? Det er mange vogne fra nogen, der ikke lige står og har 30 i overskud, udover de 9 der bliver solgt nu.

Der har ikke tidligere været handel mellem CFL og DSB. Handlen med de 9 er knapt gået igennem og med 30 vogne mere, så er vi vist næsten ude i en udgift der vil kræve udbud
Jeg mente at have læst det her på forum, men når jeg graver tilbage kan jeg kun finde et køb af 9 vogne, som nok er identisk med det som nu er blevet officielt.

Forlydendet om 35 Dosto verserede i tråden om DD-design: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?msg=32020 ff.

DSB dobbeldekker
Af andersj, Aalborg. 19/01-26, 14:18.
Citat fra: Niels Munch Dato 19/01-26, 14:14

Forlydendet om 35 Dosto verserede i tråden om DD-design: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?msg=32020 ff.

Men dog også løst formuleret "op til 35 vogne på vej" og det er nok rigtig nok at der foregår forhandlinger om køb af yderligere vogne udover de 7 der blev købt hos Die Länderbahn i 2023 og de 9 der forventes at blive indkøbt i næste uge efter standstill-perioden er udløbet.
Der har jo også længe været 226 nye S-tog på vej, selvom kontrakten først blev tildelt i sidste uge og endnu ikke er underskrevet.

Anders

DSB dobbeldekker
Af Niels Munch. 19/01-26, 14:39.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 19/01-26, 14:11Er der ikke også købt 7 vogne for et års tid siden.

Jo, her om købet: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1491.0.html - foruden, hvad der er omtalt i nærværende tråd.

DSB dobbeldekker
Af Time will tell. 19/01-26, 17:22.
Citat fra: andersj Dato 19/01-26, 14:18

Men dog også løst formuleret "op til 35 vogne på vej"

Passer dog ret præcist med at CFL gerne ville sælge 30 mellemvogne og 5 styrevogne og måske derfra det er opstået.

DSB dobbeldekker
Af nj_kruse. 19/01-26, 19:28.
Citat fra: Time will tell Dato 19/01-26, 17:22Passer dog ret præcist med at CFL gerne ville sælge 30 mellemvogne og 5 styrevogne og måske derfra det er opstået.
Måske man deler det op i små salg efterhånden som erstatningsmateriel ankommer.

DSB dobbeldekker
Af banemanden. 19/01-26, 20:31.

Ja, jeg kan godt huske snakken om at der blev nogle ledige - men fra det og til påstanden, som jeg svarede på her, hvor der stod at DSB allerede havde købt de 30 stammer mere, er der ret langt. Specielt med tanke på, at CFL faktisk skal bruge dem en årrække endnu.

Hvilket nok er fint, for DSB løber tør for sporplads til alt det materiel der snart er. Der har allerede været snak om, at området ved Contec i Glostrup skal bruges, samt Nykøbing F, til modtagelse af de nye togsæt og vogne der løbende kommer.

DSB dobbeldekker
Af Poul Brandt. 19/01-26, 23:59.
Citat fra: Niels Munch Dato 17/01-26, 12:52Offentliggjort g.d. på LOK-Report: https://www.lok-report.de/news/europa/item/64454-daenemark-dsb-erwirbt-9-gebrauchte-dosto-personenwagen-und-50-wechselrichter-von-der-cfl-zum-schnaeppchenpreis.html .

M.v.h.
Niels

Oversat til dansk af Grok:

Danmark: DSB køber 9 brugte Dosto-personvogne og 50 vekselrettere fra CFL til en rigtig god pris

Skriftstørrelse
Udskriv

DSB har i Den Europæiske Unions Tidende offentliggjort en frivillig forudgående gennemsigtighedsmeddelelse om direkte tildeling vedrørende køb af 9 brugte Dosto-personvogne og 50 vekselrettere fra Chemins de Fer Luxembourgeois (CFL) (30818-2026).
DSB agter at indgå en købsaftale om erhvervelse af ni brugte Dosto-personvogne til dobbeltdækkerflåden samt 50 vekselrettere uden forudgående udbud.
Klager over, at DSB har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en bekendtgørelse, skal indgives til Klagenævnet for Udbud inden for 30 kalenderdage fra den dag, hvor DSB i Den Europæiske Unions Tidende har bekendtgjort, at kontrakten er indgået.
Der er tale om en fordelagtig anskaffelse ved udnyttelse af en særligt gunstig, kortvarig mulighed til en pris, der ligger væsentligt under markedspriserne.
Det forudsættes, at DSB er berettiget til at erhverve 9 DD-vogne samt 50 vekselrettere som et tilfældigt køb (Gelegenheitskauf). Betingelserne for et tilfældigt køb af DD-vogne er opfyldt, idet CFL har fremsat et særligt »fordelagtigt tilbud«, da prisen for DD-vognene ligger væsentligt under prisen for de DD-vogne, der blev købt i 2023. Desuden er der tale om en hurtig leveringstid for DD-vognene, og vognene ligner i høj grad DSB's eksisterende DD3-flåde, hvilket medfører mindre og hurtigere ombygning.
Tilbuddet gælder desuden kun i en meget kort periode, nemlig to måneder, sammenlignet med et normalt udbudsforløb.
Endelig konstateres det, at betingelserne for en eneleverandørssituation også er opfyldt i forbindelse med anskaffelsen af DD-vognene. Dette skyldes, at CFL er den eneste operatør, der kan levere B-vogne med 1500 V energiforsyning.
Anskaffelse af nye vogne er ikke en meningsfuld alternativ, da nye vogne ville skulle opfylde nye TSI-krav, hvilket ville gøre dem teknisk forskellige fra DSB's vogne. Endelig ville anskaffelse af nye vogne hverken være økonomisk eller tidsmæssigt forsvarlig. På denne baggrund kan det argumenteres, at manglen på konkurrence ikke er resultatet af en kunstig begrænsning.
Med hensyn til vekselretterne kan det ligeledes argumenteres, at der er tale om et »fordelagtigt tilbud«, idet det drejer sig om et »last-time-buy«-tilbud, og vekselretterne er sikkerhedsgodkendte, så DSB har garanti for, at de kan installeres uden problemer. Tilbuddet gælder kun i en meget kort periode, nemlig to måneder, sammenlignet med et normalt udbudsforløb. Tilbuddet giver DSB mulighed for at anskaffe kompatible reservedele til en pris, der ellers ikke kan opnås på markedet.
Kontrakten indgås først efter udløbet af 10 kalenderdage fra dagen efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse.
Kilde: EU-Tidende

DSB dobbeldekker
Af Niels Munch. 20/01-26, 00:07.
Citat fra: Poul Brandt Dato 19/01-26, 23:59Oversat til dansk af Grok:

Det kan min browser også, men tak alligevel.

M.v.h.
Niels

DSB dobbeldekker
Af andersj, Aalborg. 20/01-26, 10:23.
Den oprindelige meddelelse er på dansk, så der er ingen grund til at oversætte frem og tilbage: https://ted.europa.eu/da/notice/-/detail/30818-2026

Anders

DSB dobbeldekker
Af Mikkelhk, Lunderskov. 20/01-26, 10:57.
Citat fra: Poul Brandt Dato 19/01-26, 23:59Oversat til dansk af Grok
Nej tak! Hold venligst Trump-støttende Elon Musks lort væk fra Jernbanen.dk - og lad os holde AI væk fra forummet helt generelt.
Der er så meget negativt at sige om både Grok, Musk og Trump at alle danskere burde vide meget bedre end at bruge specifikt Grok ud af alle de AI-modeller der findes, hvis man altså overhovedet absolut føler et ufravigeligt behov for at bruge sådan en. Navnligt i disse dage/uger med Trumps vanvittige trusler mod Grønland, potentiel krig imellem USA og resten af NATO og så videre og så videre.

Og så ellers tilbage på sporet til trådens oprindelige emne.

Hilsen Mikkel

Gå op Sider: 1 [2]
Veterantog kalenderDB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak