Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Togulykke i Spanien - to tog stødt sammen p.gr.af afsporing
Et højhastighedstog og et reginaltog er stødt sammen i sydspanien. Det er sket på en lige dobbeltsporet strækning.
Som jeg lige forstår det jeg har læst, afspores regionaltoget og kommer over og rammer højhastighedstoget, der kommer imod på det andet spor. Der er mange (tallet 39 er nævnt) dræbte og mange kritisk sårede.

DR: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/doedstal-stiger-til-39-efter-spansk-togulykke

TV2: https://nyheder.tv2.dk/live/udland/2026-01-19-39-er-doede-i-ulykke-med-to-hoejhastighedstog-i-spanien

Højhastighedstoget er en Frecciarosa 1000, som er opereret af det spanske selskab Iryo (hvis hovedaktionær er Trenitalia).

Deutsche Welle lavet en opdatering på engelsk på ulykken:

Mvh
Steen

Togulykke i Spanien - to tog stødt sammen p.gr.af afsporing
Af jaer. 21/01-26, 20:25.
Seneste redigering: 21/01-26, 20:28 af jaer
Der er også fundet et manglende stykke af sporet: 30-Zentimeter-Riss auf Unglücksstrecke entdeckt (ca. minut 1:03), og i et andet indslag blev der talt on et skinnestød og noget laske-problemer. Det ligner dog mere en svejsning det pågældende sted, og den ene skinne ses liggende og den anden stående.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 21/01-26, 20:25Der er også fundet et manglende stykke af sporet: 30-Zentimeter-Riss auf Unglücksstrecke entdeckt (ca. minut 1:03), og i et andet indslag blev der talt on et skinnestød og noget laske-problemer. Det ligner dog mere en svejsning det pågældende sted, og den ene skinne ses liggende og den anden stående.

Dit link virker ikke.

Citat fra: LM94 Dato 21/01-26, 21:45
Citat fra: jaer Dato 21/01-26, 20:25Der er også fundet et manglende stykke af sporet: 30-Zentimeter-Riss auf Unglücksstrecke entdeckt (ca. minut 1:03), og i et andet indslag blev der talt on et skinnestød og noget laske-problemer. Det ligner dog mere en svejsning det pågældende sted, og den ene skinne ses liggende og den anden stående.

Dit link virker ikke.

Så må jeg prøve igen: Nyt link

/ Jan

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak