Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvordan kan en software opdatering lukke næsten alle strækninger i Jylland
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: SEB Dato 27/01-26, 09:46Man kunne let få den tanke, at det er "russerne" der har lavet systemet, da det er langt lettere at få alle togene til at holde stille, end at få togene til at køre

Det behøver man ingen russere for -- det er såmænd bare 100+ års ophobet tradition indenfor jernbanesikkerhed. Alle systemerne er bevidst konstrueret til at hvis noget som helst opfører sig anderledes end forudset, så bremser togene og holder stille, indtil nogen efter grundig omtanke beslutter sig til at tage ansvaret for at tilsidesætte det system der er blevet forvirret. Dette antages i almindelighed at være at foretrække frem for en risiko for at toget afsporer eller støder ind i noget.

Jo højere sikkerheden skal være, desto flere (og mere komplekse) systemer er der som kan blive forvirrede og reagere med at stoppe det hele.

Utvivlsomt kan lokomotivføreren i værste fald rent fysisk frakoble det mobile togkontrolanlæg hvis det er kommet i en tilstand hvor det ikke længere kan gøres samarbejdsvilligt. Konsekvenserne af det ville blot være betydelig mere omfattende end en halv times forsinkelse. Så må toget ikke andet end at trille langsomt frem til det nærmeste sidespor med perron hvor passagererne kan læsses af og toget vente indtil der bliver lejlighed til at bugsere det til et værksted.

Citat fra: thomastog Dato 27/01-26, 11:29
Citat fra: SEB Dato 27/01-26, 09:46Et problem jeg ikke har læst her, er spørgsmålet om det faktisk er muligt at få toget til at køre, når signalsystemet siger stop? Jeg har selv som passager engang holdt 1/2 time udenfor Sillkeborg station og ventet på systemet ville give tilladelse til, at toget måtte køre de sidste få meter ind på den tomme station. Lokoføren forsøgte et par gange at tvinge toget frem, men den rykkede sig max 2 cm! ..

Det lyder mere som et teknisk problem med toget, eller en fejl i udstyret ombord på toget.

Om det var en teknisk problem med toget, skal jeg jo ikke kunne udelukke, jeg var passager og sad derfor ikke ude ved lokoføren. Men der blev annonceret; at der var signalfejl, og det må jeg jo så kunne stole på, for hvorfor skulle lokoføren lyve?

Citat fra: SEB Dato 27/01-26, 09:46.. For systemet er åbenbart lavet sådan, så man ikke manuelt kan omgå signalsystemet. ..

Der tagere du fejl.

Hvis du ikke skal ud på den tynde is, er du nødt til at sortere i hvad du tror, hvad du gætter og hvad du ved. Og så gøre tydeligt opmærksom på det (både dig selv og os andre).

Stationen var tom, er det noget du tror eller gætter ?

Det er helt umuligt at køre mere end 2 cm, er det noget du gætter eller tror ?

Systemet (sikringsanlægget ?) er indrettet så man ikke kan rykke toget; er det noget du tror eller gætter ?

o.s.v.

Er det helt udelukket, at der kan være andre årsager ? Et sporskifte, der ikke kunne låses (i rette stilling), en gear-fejl på toget du sad i, noget helt fjerde vi ikke har tænkt på.

Du begår den fejl, at du tror noget er tilfældet, du gætter på hvorfor noget er. Derefter antager du at du tror/gætter rigtigt og konkluderer på det.

Derfor ender du med en frustrerende konklusion, som du ikke forstår.

Af det du har skrevet, er der ganske lidt som vi kan se som faktuelt. Du holdt der en halv time, det blev forsøgt at sætte i gang, men endte efter 2 cm. Det er reelt hvad vi ved, resten er gætværk, og ting du tror er som du gætter.
Citat fra: thomastog Dato 27/01-26, 11:29
Citat fra: SEB Dato 27/01-26, 09:46Et problem jeg ikke har læst her, er spørgsmålet om det faktisk er muligt at få toget til at køre, når signalsystemet siger stop? Jeg har selv som passager engang holdt 1/2 time udenfor Sillkeborg station og ventet på systemet ville give tilladelse til, at toget måtte køre de sidste få meter ind på den tomme station. Lokoføren forsøgte et par gange at tvinge toget frem, men den rykkede sig max 2 cm! ..

Det lyder mere som et teknisk problem med toget, eller en fejl i udstyret ombord på toget.

Citat fra: SEB Dato 27/01-26, 09:46.. For systemet er åbenbart lavet sådan, så man ikke manuelt kan omgå signalsystemet. ..

Der tagere du fejl.

Hvis du ikke skal ud på den tynde is, er du nødt til at sortere i hvad du tror, hvad du gætter og hvad du ved. Og så gøre tydeligt opmærksom på det (både dig selv og os andre).

Stationen var tom, er det noget du tror eller gætter ?

Det er helt umuligt at køre mere end 2 cm, er det noget du gætter eller tror ?

Systemet (sikringsanlægget ?) er indrettet så man ikke kan rykke toget; er det noget du tror eller gætter ?

o.s.v.

Er det helt udelukket, at der kan være andre årsager ? Et sporskifte, der ikke kunne låses (i rette stilling), en gear-fejl på toget du sad i, noget helt fjerde vi ikke har tænkt på.

Du begår den fejl, at du tror noget er tilfældet, du gætter på hvorfor noget er. Derefter antager du at du tror/gætter rigtigt og konkluderer på det.

Derfor ender du med en frustrerende konklusion, som du ikke forstår.

Af det du har skrevet, er der ganske lidt som vi kan se som faktuelt. Du holdt der en halv time, det blev forsøgt at sætte i gang, men endte efter 2 cm. Det er reelt hvad vi ved, resten er gætværk, og ting du tror er som du gætter.

Nu er jeg desværre blot en godtroende passager der naivt? ikke tror, at lokoførene lyver. Så når der bliver annonceret: Toget holdt stille pga signalfejl, så må jeg jo antage at dette passer. Om fejlen så skyldes en fejl i togets systemer eller signalsystemet udenfor toget, eller et sporskifte, skal jeg jo ikke kunne sige, jeg sad jo ikke ude ved lokoføren. Og havde det været et sporskifte der var problemet, havde han vel ikke forsøgt at køre? Det ville jo kunne give alvorlige skader, hvis han vidste det var fejl på et sporskifte, og han så bare kørte alligevel? Altså så amatøragtige tror jeg ikke, der er nogle lokofører der er!

Og ang om stationen var tom, så var jeg jo faktisk til stede, modsat andre her på foraet der beskylder andre for at lyve... Og det var altså muligt at se stationen ud af togets vinduer, så jeg VED: Der holdt ikke andre tog inde på stationen i det spor, toget skulle ind til!

Og at toget kun kunne rokke sig 2 cm... Nej jeg var ikke ude med et målebånd. Men jeg sad altså i toget! Og det er ikke noget jeg blot drømte...

Jeg skal gerne beklage, at jeg ikke har kunnet få systemet her til at klippe og klistre de rigtige steder - Og ja, det skal jeg jo nok også få skæld ud for... Hvorfor er der nogle herinde der er så negative??? Jeg håber ikke det er nogle der arbejder ved banen og som har kundekontakt, for det vil da gøre, at endnu flere vil finde anden transportform, når man straks bliver mødt med anklager, skæld ud og negativ attitude!

Citat fra: SEB Dato 28/01-26, 20:04Nu er jeg desværre blot en godtroende passager der naivt? ikke tror, at lokoførene lyver. Så når der bliver annonceret: Toget holdt stille pga signalfejl, så må jeg jo antage at dette passer. Om fejlen så skyldes en fejl i togets systemer eller signalsystemet udenfor toget, eller et sporskifte, skal jeg jo ikke kunne sige, jeg sad jo ikke ude ved lokoføren. Og havde det været et sporskifte der var problemet, havde han vel ikke forsøgt at køre? Det ville jo kunne give alvorlige skader, hvis han vidste det var fejl på et sporskifte, og han så bare kørte alligevel?

Et af det mest almindelige problemer i praksis sker i grænsefladen mellem sporskifte og signalsystem, nemlig de følere som fortæller signalsystemet at de bevægelige dele i sporskiftet er fastlåst i korrekt stilling. Hvis de ikke melder korrekt, bliver der ikke givet signal -- selvom der ikke er helt ualmindeligt at tungerne ligger korrekt, og måske bare ikke er fuldstændig fastlåst. Så kan sporskiftet ofte godt tåle at køre langsomt gennem det, men jo højere hastigheden er, desto større risiko for at det springer op. På den anden side kunne det jo være der var kommet en skærve i klemme så det faktisk står forkert, så det skal der kigges efter undervejs også.

Af en eller anden grund er det ikke ualmindeligt at kalde denne situation for "signalfejl" i kommunikation til publikum.

Citat fra: Henning Makholm Dato 28/01-26, 21:22Af en eller anden grund er det ikke ualmindeligt at kalde denne situation for "signalfejl" i kommunikation til publikum.
Det er vist helt almindeligt at også  sporskiftefejl rapporteres til publikum som signalfejl.

Hvordan kan en software opdatering lukke næsten alle strækninger i Jylland
Af Jonas1983. 29/01-26, 08:07.
Seneste redigering: 29/01-26, 08:10 af Jonas1983
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-26, 21:34
Citat fra: Henning Makholm Dato 28/01-26, 21:22Af en eller anden grund er det ikke ualmindeligt at kalde denne situation for "signalfejl" i kommunikation til publikum.
Det er vist helt almindeligt at også  sporskiftefejl rapporteres til publikum som signalfejl.

Det er et dejlig abstrakt begreb. "Signalfejl" dækker efterhånden alt fra overgravede kabler til softwareproblemer.

For tiden bortforklares selv fejl internt hos DSB (problemer med IVU personaledisposition) også med "signalfejl". Okay, nogle gange dog også med "sporarbejde".

På sigt kan det måske forventes, at dårligt vejr og glemte nøgler inkluderes under begrebet, da det vil forenkle kommunikationen til passagererne endnu mere.

Eneste problem er selvfølgelig, at politikerne med "det nye signalsystem" blev lovet markant færre signalfejl, så man må jo finde på et andet udtryk. Jeg foreslår "systemfejl" 8)

Mvh Jonas

(Deklaration til autister og andet godtfolk: ovenstående er skrevet med et glimt i øjet og bevidst overdrivelse for at skabe en humoristisk effekt.)

Så har Banedanmark kommet med en forklaring problemerne den 18-19 januar (bilag 10) sammen med en bunke statusrapporter om signalprogrammet, som de har glemt at sende videre til transportudvalget.

https://www.ft.dk/samling/20251/almdel/tru/bilag/106/index.htm

Mvh
Steen

Citat fra: Jonas1983 Dato 29/01-26, 08:07
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-26, 21:34

Det er et dejlig abstrakt begreb. "Signalfejl" dækker efterhånden alt fra overgravede kabler til softwareproblemer.

For tiden bortforklares selv fejl internt hos DSB (problemer med IVU personaledisposition) også med "signalfejl". Okay, nogle gange dog også med "sporarbejde".

På sigt kan det måske forventes, at dårligt vejr og glemte nøgler inkluderes under begrebet, da det vil forenkle kommunikationen til passagererne endnu mere.

Eneste problem er selvfølgelig, at politikerne med "det nye signalsystem" blev lovet markant færre signalfejl, så man må jo finde på et andet udtryk. Jeg foreslår "systemfejl" 8)

Mvh Jonas

(Deklaration til autister og andet godtfolk: ovenstående er skrevet med et glimt i øjet og bevidst overdrivelse for at skabe en humoristisk effekt.)

Hvis DSB har lavet en fejl i deres planlægning eller disponering, så kalder de de nu "Ændringer til planlægningen" internt, men som kunde får man sjældent den reelle årsag at vide. Dét gør de dog hvis det er infrastrukturen eller eksterne årsager (godstog, GoCo, personpåkørsel etc.).

GoCollective indrømmer i det mindste overfor deres kunder hvis det er "personaleforhold" der er årsag til aflysningen/forsinkelsen.

Citat fra: steenth Dato 29/01-26, 09:58Så har Banedanmark kommet med en forklaring problemerne den 18-19 januar (bilag 10) sammen med en bunke statusrapporter om signalprogrammet, som de har glemt at sende videre til transportudvalget.

https://www.ft.dk/samling/20251/almdel/tru/bilag/106/index.htm

Mvh
Steen

Det er interessant, at der i rapporten står, at der kun udestår 4 MF med Indusi, medens vi i en anden tråd omkring rullende materiale, har fået vist at der er 6 MF der stadig har indbygget Indusi til Tysklandstrafikken.

CitatDet er interessant, at der i rapporten står, at der kun udestår 4 MF med Indusi, medens vi i en anden tråd omkring rullende materiale, har fået vist at der er 6 MF der stadig har indbygget Indusi til Tysklandstrafikken.

Ser man på oversigten havde DSB oprindelig 17 MF med Indusi. 13 skal udrustes med ETCS (og mister altså Indusi). Det efterlader fire sæt som ikke bliver oprustet. I første omgang går man efter 9+2 sæt som har/får ETCS, mens 2 beholder Indusi i en periode og bliver oprustet senere.

Gå op Sider: 1 2 [3]
DSB DF 132LNJ YM 18

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak