Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Fremrykning af elektrificering mellem Næstved og Vordingborg fra 2027 til 2022
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Sporhund Dato 23/06-22, 17:04Er der nogen der ved, hvad de 7,5 mio. kr. dækker over?

Uden at være helt inde i detaljen, så ligger der en neutralsektion lige nord for Vordingborg. Dermed vil strøm på Vordingborg station jf den oprindelige plan, skulle fødes sydfra. Da Storstrømsbroen er forsinket, kommer der ikke strøm til Vordingborg sydfra før 2027. Derfor bruger man nogle penge på at ombygge strømforsyningen, så Vordingborg station forsynes fra nord - og dermed kan man udnytte elektrificeringen inden Storstrømsbroen kommer i brug. Så "fremrykning" er i virkeligheden mere en fornuftig konsekvens af "forsinkelsen" syd for Vordingborg.

Lasse

Citat fra: Petteri Dato 14/07-22, 00:50
Citat fra: steenth Dato 13/07-22, 22:21Den er endnu ikke lagt ud offentligt. Men jeg har et udkast, som jeg godt må bruge offentligt, men jeg skal ikke offentliggøre det. Men ændringer er på Sydbanen, Næstved-Køge-København og lokaltog imellem Odense og Fredericia udover at Øresundstrafikken bliver rent svensk operatør.

Hvad kommer der til at ske med togene OD-FA?
DSB dele det op i 2 systemer: Et stoptog, som bliver overhalet undervejs og et hurtigtog, som ikke stopper på Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde. Hver system kører hver anden time, så de stationer, som betjenes med hurtigtog, får et tog i timen.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 14/07-22, 09:58
Citat fra: Sporhund Dato 23/06-22, 17:04Er der nogen der ved, hvad de 7,5 mio. kr. dækker over?

Uden at være helt inde i detaljen, så ligger der en neutralsektion lige nord for Vordingborg. Dermed vil strøm på Vordingborg station jf den oprindelige plan, skulle fødes sydfra. Da Storstrømsbroen er forsinket, kommer der ikke strøm til Vordingborg sydfra før 2027. Derfor bruger man nogle penge på at ombygge strømforsyningen, så Vordingborg station forsynes fra nord - og dermed kan man udnytte elektrificeringen inden Storstrømsbroen kommer i brug. Så "fremrykning" er i virkeligheden mere en fornuftig konsekvens af "forsinkelsen" syd for Vordingborg.

Lasse
Lige efter Masnedsundbroen på den østlige side på Masnedø er en strømforsyning til banen. Øen er i forvejen knudepunkt for el i området pga. den tidligere elværk. Kunne det være at man skal gøre noget for få den i drift uden at påvirke resten.

Citat fra: steenth Dato 14/07-22, 14:21DSB dele det op i 2 systemer: Et stoptog, som bliver overhalet undervejs og et hurtigtog, som ikke stopper på Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde. Hver system kører hver anden time, så de stationer, som betjenes med hurtigtog, får et tog i timen.

Av... ét tog hver anden time er altså bare for lidt. Men som jeg forstår det, er det udelukkende et spørgsmål om prioritering og pladsmangel - så stationerne får forhåbentlig en bedre betjening igen når Ny Stambane Vestfyn bliver åbnet.

Citat fra: anho Dato 14/07-22, 21:52
Citat fra: steenth Dato 14/07-22, 14:21DSB dele det op i 2 systemer: Et stoptog, som bliver overhalet undervejs og et hurtigtog, som ikke stopper på Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde. Hver system kører hver anden time, så de stationer, som betjenes med hurtigtog, får et tog i timen.

Av... ét tog hver anden time er altså bare for lidt. Men som jeg forstår det, er det udelukkende et spørgsmål om prioritering og pladsmangel - så stationerne får forhåbentlig en bedre betjening igen når Ny Stambane Vestfyn bliver åbnet.

De overnævnte Stationer har i forvejen kun tog hver anden time og de andre vestfynske Stationer har tog hver time.
det jeg har forstået som ændringen er at man deler det op så hvis man skal fra Bred til Skalbjerg, at man ikke skal tage enten til Tommerup eller Aarup for så at tage tilbage til Skalbjerg, altså man gør det lidt ligesom på Sjælland hvor vi har et stoptog til Nivå og et hurtigtog til Helsingør (bare at den her bliver overhalet og har samme dest. Begge retninger) Der skulle forresten være overvejet halvtimesdrift til den fynske bane når den nye bane over Fyn åbner.

Hvis man med stoptoget, vil skifte på sammen perron.
Så er det vel også en mulighed på Vordingborg station.

Hvis man vender stoptog sydfra på spor 3, og stoptog nordfra på spor 2. Så kan man skift på samme perron.

De ulemper som jeg umiddelbart kan se. Er at hurtigtoget skal bruge spor 1 både nord og syd fra.

Dermed skal hurtigtoget(og stoptoget) nordfra kører venstre kørsel fra ca 1.2 km nord fra Vordingborg, og ind til stationen.




Citat fra: steenth Dato 13/07-22, 22:52Der er bedre plads i Næstved og man vil gerne kunne skifte over perron. Derudover vil DSB gerne have et hurtigtog med kort køretid imellem København og Nykøbing - der vil et skift ikke kunne indfri det mål. Fx vil DSB hoppe Køge Nord og Ny Ellebjerg over i K23...
Hvordan ser køretiden ud fra KH til hhv. Næstved, Vordingborg og Nyk. F, hvis man dropper stop i Køge N og Ringsted?

Citat fra: emc Dato 17/07-22, 20:29
Citat fra: steenth Dato 13/07-22, 22:52Der er bedre plads i Næstved og man vil gerne kunne skifte over perron. Derudover vil DSB gerne have et hurtigtog med kort køretid imellem København og Nykøbing - der vil et skift ikke kunne indfri det mål. Fx vil DSB hoppe Køge Nord og Ny Ellebjerg over i K23...
Hvordan ser køretiden ud fra KH til hhv. Næstved, Vordingborg og Nyk. F, hvis man dropper stop i Køge N og Ringsted?
Husker noget med, at et stop uden ekstra holdetid "koster" cirka 3-4 minutter. Så Nykøbing - Kbh kommer vel ned på 1 time og 10 min (1 t 18 min i dag), Vordingborg - Kbh H 52 min, Næstved - Kbh 38 min hvis Køge N og Ringsted springes over.

Nogen der kender til eg opdateret kort, med status for hvad er i drift og tider på forventet drift.
Så et kort i dag på bane,dk der siger storestrøm 2023. Holder vist ikke, med mindre de tænker den gamle bro?

Fremrykning af elektrificering mellem Næstved og Vordingborg fra 2027 til 2022
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/07-22, 13:04.
"Strækningoversigt ETCS" og relevante ORF SSB (Supplerende Sikkerhedsbestemmelser) for testkørsler vil altid være de mest aktuelle og har den gode egenskab at de ofte udsendes 2/3 uger før de træder i kraft.

Du kan abonnere på dem.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2]
DSB F 435Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak