Sporplaner har altid fascineret mig. Især at forstå de trafikale idéer bag infrastrukturen: Hvilke perroner kan nås fra hvilke banestrækninger, hvilke bevægelser kan ske samtidig uden at konflikte, og så videre.
I min ungdom var den eneste måde at finde ud af layoutet for en ikke-insider at stille sig op på perronen (eller en gang- eller vejbro, hvor sådan en findes!) med en kikkert og tegneblok. Hvad man ikke kan se derfra, må man forsøge at fange ved at tage med toget (igen og igen) og se ud af vinduet.
Engang i nullerne begyndte man at kunne finde luftfotos på WWW (fx Google Maps) som var detaljerede nok til at man kan se enkelte spor. Problemet med dét er at sporskifter er temmelig lange (!), så når man har zoomet nok ind på et ortofoto til at se sporene mister man hurtigt overblikket over hvordan det hele hænger sammen. Nuvel, en løsning er at tage en række skærmskud af fotoene og klistre dem sammen i et passende billedredigeringsprogram hvor man så kan dreje og og skalere det hele med forskellige skalaer på langs og tværs af banen.
Det virker nydeligt når stationen ellers nedlader sig til at være
lige -- som fx Ringsted, med den billige tilslutning af banen via Køge Nord:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Men så snart der er blot en smule krumning på banen, spiller den strategi fallit. Her er København H "set fra" Dybbølsbroen. Kurven op mod perronhallen bliver naturligvis ubrugelig, men selv ved Belvedere til venstre for broen går det galt -- selvom det ellers godt kunne se "nogenlunde lige" ud på bykortet:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. De sidste par år har jeg skrevet på et program til at løse det problem. Programmet
retter simpelthen stationen ud ved at bøje luftfotoet, før den bliver presset sammen på langs.
Det starter med at jeg tegner linjer på et kort, som definerer hvad det er der skal rettes ud:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. På grundlag heraf downloader programmet de relevante stykker luftfoto fra Google Maps og foretager udretningen. Resultatet ser sådan her ud. Voilà, overblik!
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Ved at tegne en passende ledelinje kan man få et enkelt spor til at stå snorlige på skærmen, ofte på bekostning af at det går mere i bølgegang for de andre spor. Her er udkørsel fra spor 5 mod Vigerslev:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Det ville jeg såmænd bare vise frem. Jeg har brugt programmet til at rette omkring 60 tyske banegårde ud, samt en god snes i resten af Europa, men vil ikke fylde forummet op med alt det uopfordret.
(Hvis nogen skulle være interesseret i programmet selv, har jeg lagt det på
https://github.com/hmakholm/mapwarper. Det kræver tastatur og mus og noget erfaring med at få Java-programmer til at køre -- og så er det ikke videre veldokumenteret, så jeg forventer ikke rigtig det lykkes nogen at definere gode ledelinjer selv. Eksempler på de 60 tyske banegårde følger med.)