Citat fra: Ncard00 Dato 30/01-26, 16:13Jeg tænker tit på om vi kan løse Kystbanens problemer hurtigere og billigere end ved bare at vente på nye spor eller signaler.
Her er tre forslag:
�Få nogle private ekspresbusser på banen i myldretiden der kører direkte fra de store stationer til København.
Det tager toppen af presset i togene uden det koster staten noget.
�Brug priserne til at flytte folk.
Hvis det er markant billigere at tage toget ti minutter før eller efter den værste spidsbelastning, kan vi sprede de rejsende bedre ud.
�Gør halvdelen af vognene til seriøse arbejdszoner med ordentligt net.
Hvis pendlere kan arbejde effektivt undervejs, betyder de små forsinkelser langt mindre i det samlede regnskab.
�Det er ting der kan gøres med det samme.
Hvad siger i til det?
Jeg kan godt forstå idéerne, men jeg tror desværre ikke at de kan fungere i virkeligheden.
1) 150S kører i forvejen parallelt med en stor del af Kystbanen og betjener Usserød, Hørsholm og til dels Trørød, som trods alt er et pænt ophav for Kystbanen, bedre end togene. Alligevel er der mange der tager bus, bil eller cykel til Kokkedal, Rungsted Kyst eller Vedbæk for at tage toget, og så stor forskel er der heller ikke på den samlede rejsetid, især med tanke på at der er flere der bor tættere på bussen end toget. 15E er også blevet afkortet til kun at køre imellem Nørreport og DTU, hvor dens forgængere engang kørte længere mod nord, sågar så langt som Fredensborg.
2) De fleste pendlere har en eller anden fast tidsramme. En del pendlere, såsom studerende, butiksansatte, sygeplejersker etc. har ret faste rammer for hvornår de skal være fremme og hvornår de skal hjem igen. Så er der diverse kontoransatte, som ikke nødvendigvis har et stift mødetidspunkt, men mere en ramme for hvor længe de skal være tilstede i løbet af dagen. Mange har børn, så de tager afsted så det passer med aflevering i institutionen, og tager hjem så det passer med afhentning. Ingen af dem får du flyttet uanset hvad. Tværtimod så risikerer man, at bilen bliver mere attraktiv, fordi togene så bliver dyrere.
3) De fleste pendlere vil først og fremmest bare gerne have en siddeplads. Modsat langdistancetog, så der det relativt begrænset hvad man alligevel kan nå af arbejde på Kystbanen. Den længste rejsetid er 55 minutter, fra Helsingør til København H, men for mange er den kortere. For dem er der ikke tid til mere, end lige at tjekke mailindbakken, måske læse nogle papirer eller lignende, og det er det. Bedre arbejdsmuligheder ombord vil utvivlsomt skabe færre siddepladser, hvilket vil gøre togene mindre attraktive. Der er i forvejen trangt på mange afgange.
Jeg tror derimod, at man ville gøre togene mere attraktive, hvis man havde endnu flere hurtigtog, som der trods alt er blevet indført flere af fra K26. Det gør en forskel, især rent mentalt, hvis toget ikke har ligeså mange stop. Passagerer der går og kommer, stationsudkald og det fysiske i togets bremsning og acceleration skaber en uro, som man ikke har hvis det bare kører. Det kan godt være, at der rent fysisk ikke er den store forskel i rejsetid, men det mentale gør en stor forskel.