Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tre nemme løsninger til Kystbanen her og nu
Jeg tænker tit på om vi kan løse Kystbanens problemer hurtigere og billigere end ved bare at vente på nye spor eller signaler.

Her er tre forslag:

�Få nogle private ekspresbusser på banen i myldretiden der kører direkte fra de store stationer til København.

Det tager toppen af presset i togene uden det koster staten noget.

�Brug priserne til at flytte folk.

Hvis det er markant billigere at tage toget ti minutter før eller efter den værste spidsbelastning, kan vi sprede de rejsende bedre ud.

�Gør halvdelen af vognene til seriøse arbejdszoner med ordentligt net.

Hvis pendlere kan arbejde effektivt undervejs, betyder de små forsinkelser langt mindre i det samlede regnskab.

�Det er ting der kan gøres med det samme.

Hvad siger i til det?

Tre nemme løsninger til Kystbanen her og nu
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/01-26, 16:41.
Citat fra: Ncard00 Dato 30/01-26, 16:13... private ekspresbusser på banen i myldretiden der kører direkte fra de store stationer ...

Det er vel lige meget om de er private, regionale eller statslige?

Men om de vil løse nogen problemer er nok mere tvivlsomt. Køretider i morgenmyldretiden vil næppe flytte kunder fra bane til motorvej.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ingen af forslagene synes jeg virker som noget der både er hurtigt at indfører og nemt. Kun billetpriserne kunne, efter min mening, have en positiv effekt og samtidig kunne indføres nogenlunde effektivt inden for overskuelig fremtid, men jeg tror ikke det vil gøre vidundere. De fleste rejse i spidsbelastningen fordi det er der de har behov for at rejse. De få der ikke har det behov rejser i forvejen uden for spidsbelastningen fordi det er mere komfortabelt og mere driftssikkert.

Ekspresbusser kommer ikke til at hjælpe meget. Folk vil heller blive forsinket i et tog end i en bus der også bare bliver forsinket og som sandsynligvis vil have ringere rejsetid og dårligere komfortniveau.

En ombygning af togenen så de er bedre egnet til arbejde ombord, samt en stor opgradering af internetdækning synes jeg ikke lyder som noget man kan "gøre med det samme", det lyder som et årelangt projekt som vil koste mange penge og som nok vil forringe kapaciteten ombord i togene, hvilket er det sidste der er brug for på kystbanen. Man burde snarer fokusere på at minimere forsinkelser og aflysninger.

Kære Ncard00

Du kender vist ikke forholde på Kystbanen.

Men tid tæller meget. En bus er en katastrofe som et alternativ - det er bilen som er alternativet. Bus er langsommere og mangler total komfort til at arbejde. Det er mere kapacitet i tog, som efterspørges. Dvs længere og gerne flere tog. Flere tog har det problem, at kapaciteten Østerport-København H er godt udnyttet, så DSB har fjernet et par tog i timen af den årsag, så der kommer mere luft i køreplanen til alle de andre tog.

Pris betyder mindre - det er tidsforbrug, som er den væsentlige faktor. Mange vil meget gerne spare et del minutter ved at flere tog hopper de nogle stationer over specielt dem som rejser fra de nordlige stationer. Hvilken andre pendlere for langt tid imellem hvert tog. Der er et hovedspørgsmål. Og en konflikt mellem 2 hovedgrupper af pendlere.

Og materiel den samme, som bruges på hele Sjælland. Dobbeltdækkere eller IR4/IC3. De er gode nok til arbejde i. Hvis man kan få en siddeplads. At indrette nogle plads særskilt giver ikke mening.

Mvh
Steen

Citat fra: steenth Dato 30/01-26, 17:07Kære Ncard00

Du kender vist ikke forholde på Kystbanen.

Jeg vil tro at Ncard målretter sit oplæg til netop Kystbanen fordi han/hun bruger den jævnligt. Så virker det næppe overbevisende at blive beskyldt for ikke at kende de lokale forhold.

Jeg deler sådan set din vurdering af selve forslagene, men det udretter ikke rigtig noget for samtalen at starte med sådan en bemærkning.

Citat fra: Henning Makholm Dato 30/01-26, 17:21Jeg vil tro at Ncard målretter sit oplæg til netop Kystbanen fordi han/hun bruger den jævnligt. Så virker det næppe overbevisende at blive beskyldt for ikke at kende de lokale forhold.

Jeg deler sådan set din vurdering af selve forslagene, men det udretter ikke rigtig noget for samtalen at starte med sådan en bemærkning.
Det er ikke mit indtryk, når jeg følger den bruger, så denne bruger ikke har sin daglige gang på den strækning. Jeg følger selv debatten på Kystbanen meget tæt og kender holdningerne blandt brugerne.

Citat fra: Ncard00 Dato 30/01-26, 16:13Jeg tænker tit på om vi kan løse Kystbanens problemer hurtigere og billigere end ved bare at vente på nye spor eller signaler.

Her er tre forslag:

�Få nogle private ekspresbusser på banen i myldretiden der kører direkte fra de store stationer til København.

Hvis det er markant billigere at tage toget ti minutter før eller efter den værste spidsbelastning, kan vi sprede de rejsende bedre ud.

Hvis pendlere kan arbejde effektivt undervejs, betyder de små forsinkelser langt mindre i det samlede regnskab.

Hvad siger i til det?
Jeg kan godt forstå idéerne, men jeg tror desværre ikke at de kan fungere i virkeligheden.
1) 150S kører i forvejen parallelt med en stor del af Kystbanen og betjener Usserød, Hørsholm og til dels Trørød, som trods alt er et pænt ophav for Kystbanen, bedre end togene. Alligevel er der mange der tager bus, bil eller cykel til Kokkedal, Rungsted Kyst eller Vedbæk for at tage toget, og så stor forskel er der heller ikke på den samlede rejsetid, især med tanke på at der er flere der bor tættere på bussen end toget. 15E er også blevet afkortet til kun at køre imellem Nørreport og DTU, hvor dens forgængere engang kørte længere mod nord, sågar så langt som Fredensborg.

2) De fleste pendlere har en eller anden fast tidsramme. En del pendlere, såsom studerende, butiksansatte, sygeplejersker etc. har ret faste rammer for hvornår de skal være fremme og hvornår de skal hjem igen. Så er der diverse kontoransatte, som ikke nødvendigvis har et stift mødetidspunkt, men mere en ramme for hvor længe de skal være tilstede i løbet af dagen. Mange har børn, så de tager afsted så det passer med aflevering i institutionen, og tager hjem så det passer med afhentning. Ingen af dem får du flyttet uanset hvad. Tværtimod så risikerer man, at bilen bliver mere attraktiv, fordi togene så bliver dyrere.

3) De fleste pendlere vil først og fremmest bare gerne have en siddeplads. Modsat langdistancetog, så der det relativt begrænset hvad man alligevel kan nå af arbejde på Kystbanen. Den længste rejsetid er 55 minutter, fra Helsingør til København H, men for mange er den kortere. For dem er der ikke tid til mere, end lige at tjekke mailindbakken, måske læse nogle papirer eller lignende, og det er det. Bedre arbejdsmuligheder ombord vil utvivlsomt skabe færre siddepladser, hvilket vil gøre togene mindre attraktive. Der er i forvejen trangt på mange afgange.

Jeg tror derimod, at man ville gøre togene mere attraktive, hvis man havde endnu flere hurtigtog, som der trods alt er blevet indført flere af fra K26. Det gør en forskel, især rent mentalt, hvis toget ikke har ligeså mange stop. Passagerer der går og kommer, stationsudkald og det fysiske i togets bremsning og acceleration skaber en uro, som man ikke har hvis det bare kører. Det kan godt være, at der rent fysisk ikke er den store forskel i rejsetid, men det mentale gør en stor forskel.

Citat fra: Ncard00 Dato 30/01-26, 16:13Jeg tænker tit på om vi kan løse Kystbanens problemer hurtigere og billigere end ved bare at vente på nye spor eller signaler.

Her er tre forslag:

Hvad siger i til det?
Vi kunne også bare firespor Kystbanen så man kan køre S tog til Kokkedal.

Citat fra: mgameing123 Dato 31/01-26, 11:53Vi kunne også bare firespor Kystbanen så man kan køre S tog til Kokkedal.
Eller genskabe de gamle sporplaner til stationerne, så bumletogene kører på vigespor mens de gennemgående tog kan overhale :-)

Angående Kystbanen så har jeg tænkt på et projekt, der muligvis falder i kategorien urealistiske projekter, men som måske kan komme i gang en gang efter 2033 nemlig en mulig dobbeltsporing af Holbæk-Kalundborg. Til en vis grad er problemerne på Kystbanen en afledt af de enkeltsporrede strækninger der findes på Sjælland.
På min tur fra Roskilde til København observeres det MEGET ofte, at togene med afgang fra Holbæk og slutstation Helsingør, ikke kan afgå rettidigt fra Holbæk fordi de venter på et forsinket tog fra Kalundborg. En forsinkelse som jeg antager vil kunne minimeres såfremt der var to spor størstedelen af vejen fra Holbæk til Kalundborg.
Når man ser på mængden af biltrafik med endestation Novo Kalundborg, overrasker det mig yderligere at der ikke har været en større diskussion af muligheden for at udbygge togtrafikken fra Holbæk og vestpå.
Hvis man vil indtænke en mulig fremtidig Kattegatforbindelse kunne en dobbeltsporing måske være i form af en helt ny bane fra Tølløse og tilslutte sig den eksisterende omkring Svebølle - men her er vi måske ude på fantasiens overdrev.

I kombination med længere tog (fem vogne og seks på nogle afgange), en opgradering til 160 samt færre tog gennem røret, alle projekter der muligvis er en realitet allerede inden der kommer nyt signalsystem i 2033, vil jeg mene at Kystbanen er godt forberedt?

Hvad siger i? Er det realistisk med en udbygning af banen til Kalundborg?

Kalundborgbanen har færre passagerer end Køge-Næstved, så den står måske ikke først i køen. Når det er noteret, så er Jyderup sidste station hvor passagerstrømmene har overvægt mod Holbæk. Hvis der var dobbeltsporet til Jyderup, så kunne Lokaltog køre halvtimesdrift til Jyderup og Kalundborgtoget kunne springe stationerne over mellem Jyderup og Holbæk.

Citat fra: Castrol Dato 31/01-26, 12:42På min tur fra Roskilde til København observeres det MEGET ofte, at togene med afgang fra Holbæk og slutstation Helsingør, ikke kan afgå rettidigt fra Holbæk fordi de venter på et forsinket tog fra Kalundborg. En forsinkelse som jeg antager vil kunne minimeres såfremt der var to spor størstedelen af vejen fra Holbæk til Kalundborg.

Hvis man endelig ville, kunne man i stedet lægge en køreplan med rigelig buffertid i Kalundborg (i K26 er der blot 12 minutter på hverdage), og så bestemme sig for at tog fra København altid skal vente på forrige krydsningsstation hvis det ikke kan nå frem til en krydsning i tide. Det vestgående tog bliver noget mere forsinket (mest hvis krydsningen skal forlægges fra Mørkøv til Regstrup), men forsinkelsen spreder sig i det mindste ikke.

Hvor mange år med "en ekstra stamme i drift" kan man få for samme pris som et dobbeltspor ville koste?

Citat fra: Henning Makholm Dato 31/01-26, 14:02køreplan med rigelig buffertid i Kalundborg (i K26 er der blot 12 minutter på hverdage
Det er undtagelsen at der vendes på 12 minutter i Kalundborg og der er således allerede en overlæggende stamme Kalundborg

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak